Resultat 1 till 5 av 5

Googles rubrik och beskrivning i sökresultatet

  1. #1
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Att få Google att använda den sidtitel som jag förespråkar i deras sökresultat med hjälp av <title>-taggen brukar aldrig vara några problem.
    Men vad jag sällan lyckas med är att få Google att indexera en relevant beskrivning till varje sida.

    Är det någon som vet hur man kan påverka detta?

    Jag har läst att Google inte lägger alltför stor vikt vid "meta description"-taggen. Stämmer det?

    Någonstans läste jag även att det går att använda en annan meta-tag för att hänvisa till ett stycke på sidan som är tänkt att vara huvudinnehållet (som då är tänkt att vara det unika för just den sidan).

    För att klargöra vad jag menar så kan jag ta ett exempel.
    På en av mina sidor så upptäckte jag att google oftast valde att använda den första text som dök upp i koden som beskrivning i sökresultaten. Den text som registrerades blev därför huvudmenyn vilket känns lite olyckligt.

    Jag gjorde därför ett litet test och lade koden för huvudinnehållet högre upp i filen och använde sedan absolute/relative position för att placera menyn längst upp på sidan. Detta verkar inte heller ha fungerat särskilt bra.

    Är det någon som kan ge några tips på hur jag skall göra?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag är inte 100% säker på detta, men så här har jag fått för mig att det är.

    Google använder ODP för att hitta en lämplig beskrivning. Om det inte finns (eller du har sagt ifrån detta) så används meta-description. Finns inte heller någon meta-description så används den text som kommer först i dokumentet.

    Att du har gjort om koden kommer det att ta ganska lång tid för google att förstå.

  3. #3
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Tack för svaret Stefan. Det verkar faktiskt stämma.

    ODP har jag inte rankat mig in på än med den hemsida jag skrev om.
    Jag gjorde däremot en snabb sökning på "site:domännamnet" och såg att de sidor som inte hade tilldelats en beskrivning var de sidor som inte hade en meta-description inlagd.

    Då måste den som skrev att Google sällan indexerar meta-descriptions missuppfattat en rätt betyande faktor!

  4. #4
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Min erfarenhet är att Google anpassar beskrivningen efter sökordet. Om jag har en specifik sida som handlar om tex. Mat. Sök efter "köpa mat", "handla mat", "hitta mat" kan ge olika beskrivningar av samma sida. Oftast tar Google de första 10-15 orden från min angivna beskrivning sen kompletterar de automatiskt med text längre ner på sidan som bättre passar in på sökorden. Alt-texter till bilder används också för att bygga upp beskrivningen. Tycker att de ofta lyckas väldigt bra med beskrivningarna.

    Att få Google att använda din beskrivning för ett specifikt ord borde inte vara så svårt. Men kombinationer eller variationer kan ge anpassade beskrivningar.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Torreman
    Min erfarenhet är att Google anpassar beskrivningen efter sökordet. Om jag har en specifik sida som handlar om tex. Mat. Sök efter "köpa mat", "handla mat", "hitta mat" kan ge olika beskrivningar av samma sida. Oftast tar Google de första 10-15 orden från min angivna beskrivning sen kompletterar de automatiskt med text längre ner på sidan som bättre passar in på sökorden. Alt-texter till bilder används också för att bygga upp beskrivningen. Tycker att de ofta lyckas väldigt bra med beskrivningarna.

    Att få Google att använda din beskrivning för ett specifikt ord borde inte vara så svårt. Men kombinationer eller variationer kan ge anpassade beskrivningar.
    Jepp, så gör jag, jag skriver en description som innehåller orden från titeltaggen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Googles cache
    Av floodis i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 03:12
  3. Varierad beskrivning
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 15:52
  4. Googles nya utseende
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 07:01