Resultat 1 till 5 av 5

Hur väl stämmer sökmotoroptimering överens med gällande webbstandarder?

  1. #1
    31decs avatar
    31dec 31dec är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    2
    Hej allihopa!

    Jag sitter just nu och skriver en B-uppsats på Blekinge Tekniska Högskola som ska generera ett svar på frågan:
    Hur väl stämmer sökmotoroptimering överens med gällande webbstandarder?

    Jag vill gärna väva in fler kunniga personers åsikter i ämnet och genomför därför bl.a. en del mindre intervjuer.
    Det skulle vara guld värt om någon/några av er kunde lagt in ett svar på frågorna här nedan. Det behöver inte vara särskilt långt och du får säga vad du tycker och tänker.
    Era svar kommer att tas med i rapporten som en bilaga och endast era användarnamn här på sidan hänger med, samt länk till denna tråden.

    Jag uppskattar minsta lilla svar!

    Här är frågorna:

    • Känner du till sökmotoroptimeringstekniker som strider mot gällande webbstandarder? Har du stött på någon konflikt? Kan du ge något/några exempel?
    • Tror du att sökmotoroptimering bidrar till bättre innehåll för besökaren? På vilket sätt?
    • Kan sökmotoroptimering öka tillgängligheten på en webbsida?


    Tack så mycket för er tid!
    MVH
    / Christopher Gunnarsson

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Känner du till sökmotoroptimeringstekniker som strider mot gällande webbstandarder? Har du stött på någon konflikt? Kan du ge något/några exempel?

    - Dold text (dispay:none, vit text på vit bakgrund, margin etc)
    - Dummy frameset med sönderspammad noframes

    Tror du att sökmotoroptimering bidrar till bättre innehåll för besökaren? På vilket sätt?

    - Internlänkning
    - Bättre struktur på innehåll
    - Växande webbplaster
    - Hitta relevanta sidor (ej kataloger, men andra relevanta temasidor som länkar in)
    - Webbplatsägaren får större förståelse för hur en besökare ska behandlas om de har en vettig seostrategi

    Kan sökmotoroptimering öka tillgängligheten på en webbsida?

    - Enkla html menyer istället för javascript/flash
    - Alternativa menyer
    - bättre strukturerat innehåll
    - sitemap
    - alt på bilder
    - text istället för bilder
    - 3 klickregeln
    - Minskade krav på Cookies

  3. #3
    31decs avatar
    31dec 31dec är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    2
    De optimeringstekniker du nämner: dold text och dummy frameset, kan man väl inte anse som "okej" tekniker att använda sig av?
    Kan man rent av tolka detta som att det inte finns sökmotoroptimeringar som bryter mot några standarder?

    Jättetack för att du tog dig tid att svara!

  4. #4
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Är mer hemma på sökmotorer än webbstandards... Men finns många tekniker som förmodligen inte är rekommenderade via standards...

    Men vad som är "OK" när det kommer till seo är väldigt subjektivt... Beror helt på vad ditt mål är med sidan, vill du se snabba och kortsiktiga resultat använder du ofta andra metoder än om du jobbar långsiktigt... Dold text på det sättet som jag skrev det på ingen rekommenderad lösning om du vill klara dig en längre tid i SERPEN, men säg att du har en bild som har texten "Deklarera" så är det ok att under denna bild lägga en h1:a med samma innehåll... Dolt innehåll men ok... Finns liknande clockningslösningar för flash med där du kan ersätta hela sajter med kopior i html som är helt ok...

    Vet inte hur webbstandards ställer sig mot systersajter, spambloggar, phpLD kataloger, orelevanta länkar etc heller så där har du ett träsk att gräva i...

  5. #5
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av ställan
    Känner du till sökmotoroptimeringstekniker som strider mot gällande webbstandarder? Har du stött på någon konflikt? Kan du ge något/några exempel?

    - Dold text (dispay:none, vit text på vit bakgrund, margin etc)
    - Dummy frameset med sönderspammad noframes
    Att display:none; skulle skapa en konflikt gentemot en sökmotor är inte helt korrekt. Google tillåter display:none; - vad det gäller listor - exempelvis menyer.

    Hur till vida tekniken är tillgänglig är öppet för debatt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)