Resultat 1 till 5 av 5

Problem ang sidas storlek i olika upplösningar.

  1. #1
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Hej!

    Det är såhär att jag hjälpt en kompis med hans företagshemsida. Projektet har tagit relativt lång tid och han har blivit mycket nöjd med resultatet! Problem uppstod dock då vi slängde över sidan på hans dator för att titta på den.

    Mitt problem är följande:

    Eftersom vi har olika upplösningar på våra datorer så ser sidorna totalt olika ut på våra skärmar. Jag har varit klantig nog att bygga sidan utifrån min upplösning på 1280 x 800 px. På hans dator där upplösnigen ligger på (ungefär?) 1200 x 700 eller något sånt så är man tvungen att skrolla i sidled för att se hela sidan. Detta är självklart mycket störande och frågan är om det ens är acceptabelt.

    Frågan är om det finns något sätt att ställa detta problem till rätta, så att sidan ser bra ut i vilken upplösningman än ser den i?

    Jag har byggt sidan i DIVAR, HTML, CSS där tillexempel css koden för header ser ut på följande vis:

    #header {
    position:absolute;
    left:150px;
    top:23px;
    width:976px;
    height:96px;
    z-index:34;
    }

    Hoppas att ni förstår hur jag menar!
    Tusen tack i förhand på svar!

    Mvh, Philip

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det finns ingen enkel fix. Du måste helt enkelt ändra "width" på alla divvarna.

    Det bästa är om man bygger så att sidan kan växa till en viss width så att besökare med högre uppläsning kan utnyttja den, medan besökare med lägre upplösning fortfarande inte behöver scrolla.

  3. #3
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Okej! Tack för snabbt svar.

    Ändra width så att sidan helt enkelt blir mindre, eller hur menar du?

    Jag hörde någonstans att jag kunde ställa in någonting med % så att sidan blev lika stor i alla upplösningar. Stämmer detta?

    Tack, Philip

  4. #4
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Du kan använda exempelvis % för att göra måtten på din sida relativa men det krävs ändå att du går igenom koden och sidan en gång till för att fixa det. Du kan ju också använda en kombination av exakta och relativa mått för att låta vissa delar av sidan växa när det finns möjlighet till det och på så sätt anpassa sig efter användarens upplösning.

    Någon enkel tagg för att skala ner hela sidan så att den ser bra ut även i andra upplösningar finns det tyvärr inte.

  5. #5
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Om jag läser CSSen rätt så har du innehåll som är 976px brett.
    Men du flyttar sidan åt höger 150px.
    Varför inte skippa att flytta den och istället centrera sidan?
    Då får det plats på ner till 1024x768 upplösning.

    Prova lägga margin: 0px auto; på själva containern, alltså hela sidans DIV. Då kommer sidan vara i mitten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. .com adresser som riktade till olika länder
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:31