Resultat 1 till 3 av 3

folder struktur vs .html filnamn strukter = ?

  1. #1
    JohanLMs avatar
    JohanLM JohanLM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Hej alla,
    Är helt ny här (skall säga hej i Introduktionsrummet med ) och har en snabb fråga som skulle hjälpa mig vidare. Det gäller alltså folder/mapp uppbyggnad vs .html filnamn.

    Har redan läst igenom (skummat vissa delar) de tips länkar jag hittat som stickys här + sökt en del på forumet angående detta ämne. Finnas massor att läsa men skulle behöva några snabba pointers så jag kan forsätta att bygga site strukturen så jag kan fördjupa mig i det andra sedan.

    Ok så här.
    Tydligen finns det olika sätt och åsikter om hur man skall döpa en .html fil. Vissa saker skall man tydligen undvika och helst inte överskrida en viss längd. Min plan är att lägga upp sidnamnen på följande vis:

    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott-human-produktensnamn-kortbeskrivning.html

    Men frågan är om detta är vägen att gå eller är det mer korrekt att dela upp i foldrar/mappar innan? dvs.;
    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/human/produktensnamn-kortbeskrivning.html

    Jag har förstått att sökmotorena reagerar på "tydlighet", men det jag undrar är om ett .html filnamn har en högre genomslagskraft / lägre / eller likadan?

    En annan fundering jag har är att om sidan liggar kvar och har samma folder/mapp struktur i många år exempelvis:
    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/human/
    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/dront/
    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/spindelapa/
    Och det är endast vissa produkter.html som byts ut. Är det en fördel, jag menar reagerar sökmotorerna på mapparna även fast de kanske är tomma?

    Tack för läsningen.

  2. #2
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Det går nog att utveckla svaret på denna fråga rätt rejält. Men en snabb "hint" som jag skulle ge dig är detta:

    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott-human-produktensnamn-kortbeskrivning.html -> Bör användas om du inte har några underkategorier till sidansnamn.se/produkter/.

    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/human/produktensnamn-kortbeskrivning.html -> Bör användas om du har olika produktkategorier, och varje kategorikatalog går att visa.
    T.ex:

    sidansnamn.se/produkter/ -> Översikt produkter

    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/ -> Alla produkter ang. kosttillskott

    sidansnamn.se/produkter/kosttillskott/human/ -> produkter i underkatalog "human"

    Sist visningen av respektive produkt som du har.

    Jag törs inte svara på hur sökmotorerna skulle reagera på användandet av tomma kataloger som inte går att visa, men i slutändan så är det ju besökarna man gör sidan för, och många förväntar sig nog att man skall kunna plocka bort den senaste katalogen och därigenom komma bakåt i produkthierarkin om det finns en sådan tydlig indelning i URL:en.

    Lycka till!

  3. #3
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Jag har varit med om att underkataloger som inte har någon sida blir indexerade. (Index of/) Det kom att tänka på nu som vore det bästa är att lägga en 301 från alla dom till startsidan.

    Men har man det som objxs vilket kommer vara fallet för mig när jag hunnit lägga in alla information på en av mina sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)