Resultat 1 till 6 av 6

Knepig duplicate content-fråga!?

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Har en sajt med dagliga nyhetsartiklar. Google besöker artikelsidor ganska omgående... pga ett samarbete med en annan större sajt som garanterat har högre trust hos Google (och så klart mycket högre PR) ska dessa nyhetsartiklar (inte alla) läggas in på den här större sajten. Texterna blir exakt likadana... bara det att title-taggen och h1-taggen blir annorlunda då huvudrubriken skrivs om för säkerhets skull.
    Om nu hela bodytexten är identisk, men title-taggen och h1-taggen skiljer sig, det blir väl lika mycket duplicate content på detta va?

    I så fall är noindex en möjlighet att åtgärda detta, eller finns det något annat bra tricks?

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Så länge inte hela sidan är identisk så tror jag i det här fallet att det är ganska lungt. Nyheter är ju en sådan grej som publiceras ordagrant på olika ställen naturligt, finns ju massor av dagstidningar som prenumererar på TT´s nyheter både i de tryckta tidningarna och på webben.

    Jag säger som jag brukar - tänk på användaren, är det bra för honom/henne så får du antagligen inga problem med google.

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Det har du j*vligt rätt i
    TT:s nyheter publiceras ordagrant runt omkring på många sajter...
    Men frågan här är också att vår sajt, som har "bra status i Googles ögon" sätts åt sidan ändå, eftersom samarbetspartnerns sajt har sjukt hög status/trust hos Google, antagligen bland det högsta i Sverige...

    Skulle vara gott att få höra åsikter från er andra här på forumet också

  4. #4
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Min erfarenhet från rena nyhetssidor säger att om en text publiceras samtidigt på flera sidor så kommer den sida med högst trust att ranka på den. De sidorna hamnar i supplemental index.

    Ett sätt att förhindra att "fel" sida rankar är att låta de kopierande sidorna länka till orginalkällan, då behandlar google den som just det. Oftast ingen snygg lösning så en noindex kan nog kanske vara att föredra för dig.
    Kolla in min sida om iphone

  5. #5
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Christian Bolstad
    Ett sätt att förhindra att "fel" sida rankar är att låta de kopierande sidorna länka till orginalkällan, då behandlar google den som just det. Oftast ingen snygg lösning så en noindex kan nog kanske vara att föredra för dig.
    Är det verkligen så? Det kan vara en lösning, men länkningen måste i så fall vara till vår sida med samma innehåll, inte till vår startsida kan jag tänka mig... eller?!?
    Som det är nu har vi ibland en del länkar till vår sajt, men inte till den sidan hos oss som har exakt samma text, dvs originaltexten.

    Google indexerar ofta våra artiklar redan efter ett par eller några timmar, ibland till och med inom en halvtimme eller så. En lösning kan ju vara att låta våra texter publiceras hos samarbetspartnern, som har klart högre trust, att få vänta med våra texter en halv dag eller så!??!

    Vet ni hur det är med trusten? Vi har hög trust hos Google och vi skriver om ett visst ämne. Vår samarbetspartner har ännu högre trust än oss, men de skriver om många olika ämnen. Finns det olika trustskalor inom olika ämnesområden tro? I så fall borde vi ranka högst i Sverige inom just vårt specifika ämne och samarbetspartnern borde inte ha lika hög trust. Däremot hade de totalt sett högre trust, som sagt.

    Om ingen hängde med på vad jag skrivit ovan så beror det på den sena timmen

  6. #6
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Inga fler logiska och lugnande svar? Ingen?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  2. Mobilsajt - Duplicate content?
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 10:45
  3. Sajten på 2 språk = duplicate content?
    Av Susann Stjernborg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:57
  4. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27
  5. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42