Resultat 1 till 12 av 12

Vilken katalog är "mäktigast"??

  1. #1
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Kollade runt lite på Nätet. Alexa verkar vara en riktigt stor katalog man tydligen kan köpa in sig i. Är det värt pengarna?? Vilken katalog eller kataloger har störst inflytande idag??? Är Dmoz på topp fortfarande??

    Tacksam för svar!!!

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    1. Dmoz
    2. KTH NOC

    Resten är lite oklart. Många känns rätt spammiga..

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Eftersom "alla använder sig" av de katalogerna torde det bli "status quo" ... dvs, de borde ge lika mycket ut till "varje sajt som ligger där".

    Det man då bör göra är väl att hitta egna guldkorn som kanske fungerar lika bra och/eller bättre

    /Patrik

  4. #4
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    1. Dmoz
    2. KTH NOC
    Håller helt med dig Macce! Jag har länk från KTHNOC Men jag har inte hör att någon på sistonde lyckats komma med i DMOZ så de jag undrar är om det finns några riktigt schyssta alternativ utomlands tex eller om man bör köpa in ett par inläkningar tex PR 4 inläkningar.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Eftersom "alla använder sig" av de katalogerna torde det bli "status quo" ... dvs, de borde ge lika mycket ut till "varje sajt som ligger där".

    Det man då bör göra är väl att hitta egna guldkorn som kanske fungerar lika bra och/eller bättre

    /Patrik
    Men då tar du inte i beräkning vilka länktexter som används och vilka sökord som man vill uppnå ranking på. En länk från en katalog kan ge hur mycket som helst för min webbplats medan den inte ger någonting för din... Eller tvärs om

  6. #6
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Förvisso. Men om man utgå från PR finns det några bra kataloger med tex PR 5 i Sverige?

    Sedan så är ju länktexter och information viktigt! Dock kan själva länkinfon sno platser högre upp i serpen det har jag varit med om. Tex länkkatalogen och under den kommer min sida om man söker på tex getost.

  7. #7
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Eftersom "alla använder sig" av de katalogerna torde det bli "status quo" ... dvs, de borde ge lika mycket ut till "varje sajt som ligger där".

    Det man då bör göra är väl att hitta egna guldkorn som kanske fungerar lika bra och/eller bättre

    /Patrik

    Förstår hur du resonerar men håller inte riktigt med.

    Varför?
    Väldigt få sidor kommer med i DMOZ. Den andra katalogen är dock ganska lätt att komma med i. Sedan är det mer värt mkt mer att komma med i ODP också. Så har svårt att se någon status quo.

    Men givetvis bör man hitta sina egna guldkorn.

  8. #8
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Håller med maccke men ODP suger verkligen! Är det nån som fått med en riktig hemsida i ODP på sistånde????

  9. #9
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Håller helt med Macke här. Dmoz och KTHNOC är de viktigaste i Sverige.

    Kan tilläggas att väntetiden på KTHNOC nu är ganska lång, 2-4 veckor brukar det ta, så det gäller att ha tålamod.

    Till skillnad från DMoz så kommer man iaf med, trots väntetiden =)
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  10. #10
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Simon Sunden
    Håller helt med Macke här. Dmoz och KTHNOC är de viktigaste i Sverige.

    Kan tilläggas att väntetiden på KTHNOC nu är ganska lång, 2-4 veckor brukar det ta, så det gäller att ha tålamod.

    Till skillnad från DMoz så kommer man iaf med, trots väntetiden =)
    Ja KTHNOC är en kanonkatalog! har samtliga av mina siter i den katalogen! Mkt bra initativ och relevant!

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    KTH verkar vara stark för få PR4 i toolbar PR. För ranking avseende den ankartext den ger tycker jag också att den är stark för katalog. Ungefär där upplever jag som en PR4 blogg där du konstant är färskt bloggad.

    Hur DMOZ påverkar PR på svenska sidor jag inte tittat på länge. Inte heller avseende ankartext då den inte ger så mycket att den går att skilja ut från övrigt för mig.

    Helt klart att KTH (avser här KTH och inte DMOZ d.v.s. ingen felskrivning) är stark men även efter det stora DMOZ tappet i tiden har den tycker jag tappat tydligt igen avseende vad den ger i ankartext på ranking. Åtminstone när jag följer konkurrenter i sökresultat.

  12. #12
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    KTH verkar vara stark för få PR4 i toolbar PR. För ranking avseende den ankartext den ger tycker jag också att den är stark för katalog. Ungefär där upplever jag som en PR4 blogg där du konstant är färskt bloggad.

    Hur DMOZ påverkar PR på svenska sidor jag inte tittat på länge. Inte heller avseende ankartext då den inte ger så mycket att den går att skilja ut från övrigt för mig.

    Helt klart att KTH (avser här KTH och inte DMOZ d.v.s. ingen felskrivning) är stark men även efter det stora DMOZ tappet i tiden har den tycker jag tappat tydligt igen avseende vad den ger i ankartext på ranking. Åtminstone när jag följer konkurrenter i sökresultat.
    Största skillnaden enligt mig är att KTHNOC är bra och att DMOZ är bra OM man överhuvudtaget kommer med nån gång! Enligt mig är ODP/DMOZ en gammal dinosaurie!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Artikel katalog - vad ska man tänka på?
    Av Mortfiles i forum Kataloger
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 12:32
  2. Ny här och ny katalog
    Av Frost i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 00:51
  3. Ny katalog: Bloggping.se
    Av FredrikNas i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 12:36
  4. Göra en egen katalog
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:22
  5. Mjukvara för katalog?
    Av Marcin i forum Kataloger
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 16:18