Resultat 1 till 8 av 8

Förtroendet i riskzonen?

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hallå alla glada!

    Jag har kommit på ett potentiellt problem, och tänkte höra mig för hur Ni ser på saken.

    Jag har skapat egna konton för några sökmotorer på mitt community, för att låta deras spindlar indexera sidan, som är stängd för alla som inte är medlemmar. Detta fungerar bra, jag kollar både UserAgent och IP-nummer för att släppa in spindeln.

    På sajten kan medlemmarna skicka privata meddelanden till varandra, och om man skriver med en URL så blir denna en länk. Jag tyckte det var smidigt för medlemmarna.

    Det jag befarar nu är att någon som vill ha inlänkar registrerar sig på sajten, och skickar privata meddelanden till spindlarnas konton. Spindlarnas privata meddelanden kommer naturligtvis att indexeras, varpå inlänkar räknas.

    Jag har satt nofollow på de URLer som skapas i meddelanden. Eventuellt borde jag kanske sätta nofollow på hela inkorgen.

    Räcker det med nofollow, eller kan mitt förtroende skadas om någon postar URLer till suspekta sidor?

  2. #2
    jonas02s avatar
    jonas02 jonas02 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    52
    SiteAdvisor.com som numera ägs av McAfee och tror även att deras teknologi används i Yahoo:s SERP om jag inte missminner mig.

    Nåväl, de kollar om du länkar till suspekta spyware sajter osv.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Verkar vara bra, men den kollar ju knappast vad som hamnar i inkorgen hos specifika medlemmar.
    Dessutom vill jag helst inte kontrollera sajten manuellt, utan undrar om nofollow räcker? Dock ska jag installera programmet i annat syfte.

  4. #4
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    En kompromiss men om det är en nojja kan man ju kanske bara helt skippa länkar o all html i pm?
    TV-Tablå - tv.121.nu

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Sätt noindex, nofollow på inkorgarna. Det visar att materialet där inte är att lita på.

  6. #6
    Björn Rs avatar
    Björn R Björn R är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    14
    Om någon klagar på din sajt eller nån annan varningsflagga dyker upp och google kollar den manuellt så kan dom ju inte gärna godkänna den om dom inte kommer in. Dom har ju inte nödvändigtvis varken googlebot som useragent då eller samma IP ut.

    Tekniskt sett så är det cloaking att välja vad som skickas beroende på om du tror att det är en sökmotor eller inte, även om det är snarlikt och i god anda så är det ju alltid en risk.

    Om du har missat ett IP-nummer (de "offentliga" gratis listorna på ip-lists och liknande sägs ju vara inkompletta) så kommer botarna en del gånger inte att få tillgång och det kan gissningsvis ev markera sajten som cloakad automatiskt.

    edit:läste om OP och skrev om lite.

    men om man skulle svara på din fråga, så ja "nofollow" visar att du inte går i god för länken. Nästa platå är om dom bombas så mycket så att spindlarna tycker länkar till adult sidor och deras ev keywords och runtomkring ord är en redig del av vad din sajt handlar om. Men det hinner du säkert märka av i så fall. Du riskar ju inte detta mer än tiotusentals andra svenska sajter där vi inte heller har särskilt mycket spam. Det är ju ingen risk att en automatiserad spambot ger sig på dej, så risken finns knappt i min mening (om du inte rör dej långt norr om PR 6-7 då folk kanske bemödar sig).
    Senast redigerat av Björn R den 2008-05-13 klockan 21:59.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    noindex också, det tänkte jag faktiskt inte på, det blir de så klart.

    Att ta bort länkarna är ju ett alternativ. Anledningen till att jag har länkarna är att jag tyckte det verkade enklare för mina besökare. Jag behåller detta tills det blir problem.

    Är det alltså cloaking att göra på detta vis? Innehållet skiljer sig ju inget från en annan inloggad användare. Cloaking kan ju innebära att jag utesluts helt ur sökmotorernas index, och det vill jag ju inte.

    Jag låter det vara som det är ett tag då, det är en bra bit kvar till PR6 (har PR2 nu) så det är väl lugnt med det.

    Tack för hjälpen

  8. #8
    Dreamhostes avatar
    Dreamhoste Dreamhoste är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    2
    Påverkas förtroendet av ständiga serverbyten? Har vidare serverns lokalisering någon betydelse för förtroendet? Tacksam för svar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)