Resultat 1 till 6 av 6

Id och filändelse i länk

  1. #1
    Pierres avatar
    Pierre Pierre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Hej

    Är det något negativt att ha ett id-nr i urlen, som det är i detta forum? Upptäckte att jag behöver det i fall två sidor heter likadant fast de är i olika kategorier. Kan kolla upp vilken kategori det är också men det smidigaste vore id-nr.

    Just nu kör jag inte med någon filändelse när jag har alla mina dynamiska sidor med naturliga urlar, spelar det någon roll för sökoptimeringens skull?

    Jag har för mig att jag har sett nån tråd om just dessa frågor men jag hittar den inte.

    /Pierre

  2. #2
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Pierre
    Är det något negativt att ha ett id-nr i urlen, som det är i detta forum?
    Högst marginellt, om något är min erfarenhet. Definitivt inte empiriskt säkerställt, i alla fall. De praktiska fördelarna så som att man undviker duplikat överväger hur som helst klart.

    Citat Ursprungligen postat av Pierre
    Just nu kör jag inte med någon filändelse när jag har alla mina dynamiska sidor med naturliga urlar, spelar det någon roll för sökoptimeringens skull?
    Återigen marginellt ur sökmotorperspektiv, är min erfarenhet. Jag är dock övertygad om att det är bättre att undvika filändelser, av anledningen att fler personer - vissa katalogadministratörer inkluderade - är mer benägna att länka in undersidor. Dessutom så minskar du risken för trasiga inkommande länkar, om du t.ex. skulle slänga ut, säg, ASP.NET till förmån för PHP, vilket skulle medföra nya filändelser.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Men, kör du asp.net på shared-hosting får du problem om du inte har filändelsen med. Inte säkert att webbhotellet vill konfa om just din site för att exekvera allt genom asp.net-motorn .... bygger du däremot med filändelsen, så funkar det på sharedhosting och med "std kodning", ex: www.dogindex.eu

    Har själv byggt en mycket simpel UrlRewrite som INTE behöver någon omkonfigurering av IIS:en. Vill du däremot ha länkar som: http://www.domain.tld/Category/SubCategory/Subject/

    då måste du in i IIS:en och konfa så att ALLT, även .gif, .css, etc, parsas genom ASP.NET motorn, om du inte installerar ett speciell ISAPI-applikation, vilket också kan bli svårt på shared hosting.

    Ska bli intressant att se hur just www.dogindex.eu går i SERPsen. Har endast varit online ett par dagar ...

    Med andra ord, allt beror på dina förutsättningar. Har du egen server så är det lugnt. Då kan man konfa som man vill. Har man däremot en sharedhosting, blir det svårare och man får göra nya val därefter, de val man "tror" kan vara bäst ... just för detta tillfälle

    Just my €0.02 ....

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-05-15 klockan 17:10.

  4. #4
    Pierres avatar
    Pierre Pierre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Vi bygger i php och har en egen server, så jag går på sökoptimeringsperspektivet.

  5. #5
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Så länge du inte använder parametrar (typ id=sdfuhkjahkjr3234yoiyo9qwe) utan bara har med ett nummer i URLen som går genom mod_rewrite och alltså ser statisk ut så är det ok är min erfarenhet. Sådana sidor spindlas lika bra som utan nummer, medan parametrar ibland kan ge problem (speciellt om dom är långa).

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Gustaf
    Så länge du inte använder parametrar (typ id=sdfuhkjahkjr3234yoiyo9qwe) utan bara har med ett nummer i URLen som går genom mod_rewrite och alltså ser statisk ut så är det ok är min erfarenhet. Sådana sidor spindlas lika bra som utan nummer, medan parametrar ibland kan ge problem (speciellt om dom är långa).
    och använder man ASP.NET så kör man garanterat inte genom mod_rewrite ... blir till att skriva ihop en själv, eller finna en för asp.net på nätet, och hoppas den uppfyller alla krav man har

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 2 problem med css meny
    Av Obbe i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:09
  2. Länk till Webbutveckling.org
    Av koFFiii i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 20:59
  3. Länk i direktreklam?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 10:12
  4. bortglömd länk
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 10:34
  5. Jag har sålt min första länk!
    Av Nikke Lindqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55