Resultat 1 till 12 av 12

Ungdomscommunity, vad saknas?

  1. #1
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Hej alla!

    Jag, tillsammans med samarbetspartners är på gång att lansera en större satsning på ett s.k. ungdomscommunity, i stil med ex. Hamsterpaj.net eller Jesper.nu och jag tänkte få lite feedback på planerade funktioner och om någon har något tips på funktionalitet som i dagsläget saknas på sådana communitys. Nedan listar jag de funktioner som vi just nu har planerat att lansera, vad tror ni om detta?

    • Onlinespel
    • Skämt
    • Roliga bilder
    • Medlemsfunktionalitet
    • Gästböcker
    • Egna presentationer
    • Egna "bloggar"/dagböcker
    • Vänner-funktionalitet
    • Klotterplank
    • Chatt
    • Stor interaktion mellan medlemmar rörande innehåll, medlemmar röstar på bra spel/videos etc. och dessa får ökad synlighet
    • Medlemmar kan kommentera allt innehåll
    • Medlemmar kan bidra med alla former av innehåll


    Detta är det som hittils är planerat, dock känns det nästan lite som om man frågar sig själv varför man startar detta projekt, då det nästan känns som om marknaden är mättad och dessa funktioner redan finns. Enda motiveringen blir då att man känner att man vill göra allt bättre och mer av allt.

    Vad känner ni?

  2. #2
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Många Communitys är SEGA som sirap att ladda! Skulle du få fram en riktigt snygg och fräsch community som var snabb att ladda så hade det varit kanon! Nischa den annars tex, politik, religon, sport musik etc!

    En funktion som du kan tänka på är ju annars privata chatrum och lite MSN funktionalitet. Är jag luddig i min beskrivning?????

    Bara spontana tankar från mej!

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Gör såhär: gör allt som varken Lunarstorm, Jesper.nu eller Hamsterpaj gör. Skit i deras "klotterplank"-funktionalitet, skit i "roliga spel" osv. Och satsa på något som inte redan finns.

    Med ganska enkla medel kan man vara innovationen själv. Titta på Facebook - de har inte så mycket "ny" funktionalitet, däremot har de valt att strukturera upp det på ett helt annat sätt. Vem kunde tro att "användarnamn" egentligen bara är crap och att ens riktiga namn var det som skulle bli det mest användbara? Facebook visade att det sistnämnda faktiskt går alldeles utmärkt att använda, och fick därigenom användarna att tänka i nya banor. Och de gillade det jättemycket.

  4. #4
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Gör såhär: gör allt som varken Lunarstorm, Jesper.nu eller Hamsterpaj gör. Skit i deras "klotterplank"-funktionalitet, skit i "roliga spel" osv. Och satsa på något som inte redan finns.

    Med ganska enkla medel kan man vara innovationen själv. Titta på Facebook - de har inte så mycket "ny" funktionalitet, däremot har de valt att strukturera upp det på ett helt annat sätt. Vem kunde tro att "användarnamn" egentligen bara är crap och att ens riktiga namn var det som skulle bli det mest användbara? Facebook visade att det sistnämnda faktiskt går alldeles utmärkt att använda, och fick därigenom användarna att tänka i nya banor. Och de gillade det jättemycket.
    Exakt! Det handlar om att vara kreativ! KOmma på nya idéer och marknadsöfra dessa. Jag tror förvisso man måste nischa sig ändå om man ska komma någon vart kolla på http://www.crossnet.se tex.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Tack för inputen, bra kommentarer, men ack så svåra att utföra

    parisian: Laddningstiden är väldigt viktig ja, det tar jag på fullt allvar! Chattrumsfunktionalitet har jag funderat över, kan inte riktigt bestämma mig för om man verkligen ska göra det, känns som att det snarare kan ha negativ verkan på en nystartad community, besökare blir nog bara besvikna om de går in i en tom chatt... Men det kan ju ligga senare i framtiden..

    Jag har två alternativ att satsa på egentligen, dels har jag köpt en community, www.stacken.net och har arbetat lite med att utveckla denna, på stacken.webspel.nu kan man se hur den ser ut just nu under utvecklingen. Jag har även köpt upp några domäner, flippa.nu, flippa.net etc... och har en design på gång för denna domän, tillfälligt så ligger det lite skräp på flippa.nu.

    Communityn jag köpte har en 150 medlemmar ungefär, och det lutar mycket åt att satsa mest egentligen på att vidareutveckla denna samtidigt som jag lanserar flippa.nu mer som en sajt för onlinespel, videoklipp etc snarare än en community. Vad tror ni?

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det finns en miljard dåligt underhållna siter med videoklipp och onlinespel. Det är dessutom inga större pengar i det eftersom besökarna är där för att roa sig, inte för att klicka på annonser. Lyssna på Anton och gör någonting kreativt som ingen annan har gjort innan istället.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Kan ju inflika lite som övriga har nosat på...

    Om man drar igång en community så bör man ha en crew bakom som jobbar heltid med det. För ett omodererat community blir snabbt stökig, ett oaktivt community blir snabbt öde och rent allmänt så har folk redan ett community som de hänger på så man behöver något helt nytt för att folk ska röra sig ifrån det.

    Och sedan som Hjalmar sa, folk klickar inte på annonser i ett community så de enda annonsintäkter man verkligen kan räkna med är de där man får betalt per visning.

  8. #8
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Kan ju inflika lite som övriga har nosat på...

    Om man drar igång en community så bör man ha en crew bakom som jobbar heltid med det. För ett omodererat community blir snabbt stökig, ett oaktivt community blir snabbt öde och rent allmänt så har folk redan ett community som de hänger på så man behöver något helt nytt för att folk ska röra sig ifrån det.

    Och sedan som Hjalmar sa, folk klickar inte på annonser i ett community så de enda annonsintäkter man verkligen kan räkna med är de där man får betalt per visning.
    Feldon gjorde en kanonsammanfattning på det hela tycker jag. Det krävs en ENORM administration om man ska ha en community! Kolla tex på http://www.gnosjoregionen.se/ en helt vanlig community dock inriktad på företag vilket är lite spännande!! Men de har en hel stab som sköter administration försäljning etc. kolla här. http://www.gnosjoregionen.se/portal/...&visitorType=1

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Administrationen bakom communityn är inget problem, det kommer att finnas tillräckligt med resurser till det, men visst har ni helt rätt i att man borde satsa på något som inte redan finns, jag har ägnat otaliga timmar åt att fundera över detta, men skrämmande nog(dålig fantasi antagligen) kommer jag inte på något som inte redan finns Några idéer?

  10. #10
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Administrationen bakom communityn är inget problem, det kommer att finnas tillräckligt med resurser till det, men visst har ni helt rätt i att man borde satsa på något som inte redan finns, jag har ägnat otaliga timmar åt att fundera över detta, men skrämmande nog(dålig fantasi antagligen) kommer jag inte på något som inte redan finns Några idéer?
    Skicka et PM vet ja så kan vi tala mer om saken! Jag har lite idéer!

  11. #11
    UlrikaRus avatar
    UlrikaRu UlrikaRu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Frågan är väl dessutom ni kan erbjuda som inte alla konkurrenter kan erbjuda? Kan ni kanske hitta en nisch ingen annan gjort?

  12. #12
    Robingbgs avatar
    Robingbg Robingbg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    56
    Känns som det inte behövs fler sådana sidor. Varför inte satsa på något nytt?
    Community för någon stadsdel kanske?..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:26
  2. Vilket SEOverktyg saknas?
    Av wintzell i forum SEO-verktyg
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 16:45
  3. Varför saknas ibland referer från Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google AdWords
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 17:59