Resultat 1 till 8 av 8

OpenSEF

  1. #1
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Hej Alla
    Skulle behöva lite grundläggande information om hur man konfigurerar OpenSEF. Hur man skriver om länkar kan jag, men efter att nyligen ha installerat OpenSEF på en Joomla-site, ser jag att det finns rätt mycket där.

    Jag har sökt info och om jag har missat något så länka mig gärna till tidigare trådar.

    Siten är i övrigt optimerad. SEO är påslaget i Global. .htaccess fungerar. Har installerat plugin för att ändra "title".


    Tacksam för lite hjälp med OpenSEF dock!

    Hälsningar
    Magnus D

  2. #2
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Open SEF funkar inte på alla webbhotell!! Jag hade enorma problem med det på min Joomla site! Och då var min Joomlasite ändå rätt så stor och hade många tillägg.

    Varken jag eller inhyrda konsulter fick OpenSEF att funka!

    Va har du för webbhotell??

  3. #3
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Hej
    Akteull site körs hos One, vilket fungerar rätt bra om man anpassar Joomla lite samt kör PhP ver 4. (anpassat component.class.php, för att lösa problemet med instalalltion av komponenter)

    Dessa ändringar är nödvändiga för att Joomla ska fungera korekt hos One.

    Open SEF fungerar, men eftersom jag aldrig andvänt denna komponent skulle jag behöva lite guidning. Jag har ändrat länkarna i huvudmeny till html-url.er, men eftesom det är en webbutik pratar vi om några stycken :-)

    Jag hittar t.ex. inte filnamnet till xml-sitemap. Vill ange denna hos Google.

    Tacksam för lite tips.

    Hälsnignar
    Magnus D

  4. #4
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av magnusd
    Hej
    Akteull site körs hos One, vilket fungerar rätt bra om man anpassar Joomla lite samt kör PhP ver 4. (anpassat component.class.php, för att lösa problemet med instalalltion av komponenter)

    Dessa ändringar är nödvändiga för att Joomla ska fungera korekt hos One.

    Open SEF fungerar, men eftersom jag aldrig andvänt denna komponent skulle jag behöva lite guidning. Jag har ändrat länkarna i huvudmeny till html-url.er, men eftesom det är en webbutik pratar vi om några stycken :-)

    Jag hittar t.ex. inte filnamnet till xml-sitemap. Vill ange denna hos Google.

    Tacksam för lite tips.

    Hälsnignar
    Magnus D
    Har också ONE.com som hoast på min Joomlasite!!! Vilket sammanträffande!!! Då kommer du nog inte få OpenSEF att fungera!!
    ONE.com har lite problem med PHP CMS som tex Joomla! Kör även mitt andra CMS på ONE och det kan funka olika allt eftersom man skaffa en ny site och installera det!

    ONE.com är bra men lynnigt!

    Prova annars att göra en egen XML-sitemap annars å lägg den i rotkatalogen! Sen så meddela på Google Webmastertool!

  5. #5
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Jag har forskat en del kring One och man måste förutom att köra PHP4 göra vissa ändringar eftersom sökvägar visas felaktigt.


    Öppna filen joomla\administrator\components\com_installer\comp onent\component.class.php, och ändra till följande.


    if(!file_exists($this->elementDir()) && !mosMakePath(substr($this->elementDir(), 0, -1))) {

    if(!file_exists($this->componentAdminDir()) && !mosMakePath(substr($this->componentAdminDir(), 0, -1))) {

    Därefter fungerar One perfekt. Har flera kundjobb som fungerar felfritt.
    Problemet med XML-filen är att jag inte får veta namnet. Har flera!

    Hälsningar
    Magnus D

  6. #6
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Prova annars Filezilla eller ett FTP program! kan du inte söka filen så! annars har jag en kod på ett tillfälligt FTP program i form av en PHP fil som du laddar upp i rotkatalogen å på så sätt kan du helt enkelt söka upp filerna i ALLA filmappar! Även de som inte syns i vanligt FTP program!

  7. #7
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Hej Magnus,

    Man ska inte använda OpenSEF idag. Komponenten är övergiven och det finns ett mycket bättre alternativ: sh404SEF. Den gör sådant som tidigare krävde flera plugins. Jag har skrivit om detta i min SEO-tråd på Joomlaforumet.

    Citat Ursprungligen postat av magnusd
    Hej
    Akteull site körs hos One, vilket fungerar rätt bra om man anpassar Joomla lite samt kör PhP ver 4. (anpassat component.class.php, för att lösa problemet med instalalltion av komponenter)

    Dessa ändringar är nödvändiga för att Joomla ska fungera korekt hos One.

    Open SEF fungerar, men eftersom jag aldrig andvänt denna komponent skulle jag behöva lite guidning. Jag har ändrat länkarna i huvudmeny till html-url.er, men eftesom det är en webbutik pratar vi om några stycken :-)

    Jag hittar t.ex. inte filnamnet till xml-sitemap. Vill ange denna hos Google.

    Tacksam för lite tips.

    Hälsnignar
    Magnus D

  8. #8
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Hej Magnus,

    Man ska inte använda OpenSEF idag. Komponenten är övergiven och det finns ett mycket bättre alternativ: sh404SEF. Den gör sådant som tidigare krävde flera plugins. Jag har skrivit om detta i min SEO-tråd på Joomlaforumet.

    Klockrent! Tack för hjälpen Niclas. Då kanske man våga köra igång en Joomla site igen nu om det finns ett riktigt schysst alternativ till openSEF!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Joomla SEF componenter?
    Av tomislav_ i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 20:01
  2. Joomla! SEO
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 10:00