Resultat 1 till 6 av 6

redirect

  1. #1
    psymans avatar
    psyman psyman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    2
    Hej!
    Mitt första inlägg här på forumet så hoppas att det kommer rätt.

    Jag hjälper en polare att bygga en introsida till en webshop.

    I shoppen så har han flera olika valutor. han vill då att användare skall slussas vidare automatiskt från introsidan beroende vilket land man kommer från.
    Men han vill att google skall indexera introsidan...

    Är det "lagligt" enligt google att göra detta med javascript?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag gör så, fast med språk.
    Jag har en förstasida dit man kommer om man inte har en cookie för vilket språk man föredrar. Där finns länkar till de olika språken.
    Har man javascript aktiverat så skickas man automatiskt till sajten för det språk som man har webbläsaren konfigurerad för.

  3. #3
    psymans avatar
    psyman psyman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    2
    och google har inga problem med detta?
    blir ju faktiskt så att man visar användaren något annat än google väl?

    kan ju tillägga att allt INTE ligger på samma domän. de olika webshopparna har olika topdomäner beroende på land/valuta.

  4. #4
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Cloaking är enligt SEO Logiks sökmotorskola!

    "När en sida blir registrerad på sökmotorerna som inte är företagets rätta hem-sida utan en som är skapad enbart i syfte av att komma högt upp i sökningar."

    Personligen så tror jag inte att en redirect med rätt tid ska vara något problem. Men man vet aldrig med Google!
    Sökmotorerna är inte glada i sidor som innehåller en snabb omdirigering
    (t ex 0 sekunder).

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av parisian
    Cloaking är enligt SEO Logiks sökmotorskola!

    "När en sida blir registrerad på sökmotorerna som inte är företagets rätta hem-sida utan en som är skapad enbart i syfte av att komma högt upp i sökningar."
    Det där citatet skulle jag snarare säga är att bygga en landningssida, vilket är fullt tillåtet i sig. Så länge man inte går steget längre och skickar besökaren till en annan sidan.

    Jag skulle snarare gå på Google's version av Cloaking vilket är att visa ett innehåll för sökmotorerna och ett annat för besökaren.

    Jag ser inte riktigt problematiken i frågan från pysman. Vad gör du om du inte kan avgöra vilket land en besökare kommer ifrån? t.ex. Google. Jo du låter dem landa på en sida där de själva får ta sig vidare, ellerhur? så din ytterligare funktionalitet att skicka de besökare du kan identifiera vidare är inget som klassas som cloaking utan användarvänlighet.

    Och jag är rätt säker att om du hamnar under luppen hos Google så skulle de föra samma resonemang. Om du inte trissar landningssidan så att den blir oanvändbar för en faktisk besökare, i det fallet kan du nog räkna med att få cloaking-klassning.

  6. #6
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Det där citatet skulle jag snarare säga är att bygga en landningssida, vilket är fullt tillåtet i sig. Så länge man inte går steget längre och skickar besökaren till en annan sidan.

    Jag skulle snarare gå på Google's version av Cloaking vilket är att visa ett innehåll för sökmotorerna och ett annat för besökaren.

    Jag ser inte riktigt problematiken i frågan från pysman. Vad gör du om du inte kan avgöra vilket land en besökare kommer ifrån? t.ex. Google. Jo du låter dem landa på en sida där de själva får ta sig vidare, ellerhur? så din ytterligare funktionalitet att skicka de besökare du kan identifiera vidare är inget som klassas som cloaking utan användarvänlighet.

    Och jag är rätt säker att om du hamnar under luppen hos Google så skulle de föra samma resonemang. Om du inte trissar landningssidan så att den blir oanvändbar för en faktisk besökare, i det fallet kan du nog räkna med att få cloaking-klassning.
    Tro du knöt ihop säcken rätt bra där Feldon! Tackar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Redirect 301 på Windows server
    Av emma i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 16:58
  2. 302 och 301 redirect
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:51
  3. C-panel och 301 redirect
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:53
  4. 301 redirect som funkar på en windows server?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 13:16
  5. 301 redirect fråga
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:07