Resultat 1 till 16 av 16

EPI Server för sökmotorer!

  1. #1
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Hur är EPI Server att sökoptimera? Någon som har erfarenhet från SEO på EPI etc?

  2. #2
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Kort svar: I princip inga problem alls.

    Beror dock lite på vad du använder för EPiServer-version. Från version 4.6 och uppåt är det inga problem att modifera och sökmotoroptimera.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    EPiServer är ett trevligt system i sig. Sen beror det på i vilket skede du får tillgång att komma in i utvecklingen.

    Är det en färdigutvecklad sida så kan det vara rätt jobbigt att sökmotoroptimera om utvecklarna gjort "fel".

    Fast mest troligt är som Simon skrev att det inte ska vara några problem.

  4. #4
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Men det jag undrar lite är hur GOogle tolka de relativt dåliga URL erna som EPI spottar ur sig tex """"/Pages/AreaPage____39752.aspx"""

    De CMS jag arbetar med spottar ur sig sökmotorvänliga URL er. Men sen måste man ju avväga hur mkt vikt det har i själva optimeringen. Men annars är EPI ok säger ni! Bra att veta! Men jag har en fråga till hur är det här systemet att optimera tror ni??? http://www.keynet.se/ Är det svårare tros?

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Det ska finnas stöd i senare versioner i EPiServer för sökmotorvänliga URL:er, från 4.6 har det inbyggt om min information är korrekt. Troligen ett av skälen till varför Simon och de flesta SEO:are säger att allt från och med 4.6 är bra.

    Det finns moduler till tidigare versioner men dessa ska i vissa fall göra att man inte kan uppgradera smärtfritt till 4.6.

    Tittar man på:
    http://www.keynet.se/default.aspx?articleId=14&lang=SE
    Så säger de att det ska finnas stöd för editering av desc och keys. Ser inget om Titlar men de skriver att det bygger på mallar, kanske skriva i ASP.NET så då kan man ju troligen bygga lite 3:e parts funktionalitet om man får budgeten till att göra det.
    Helt trivialt tror jag inte optimeringen är, men det är den väl aldrig? men utan att man få inlogg och titta på kod och CMS så ska man vara försiktig i vad man säger är möjligt/omöjligt.

  6. #6
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Det ska finnas stöd i senare versioner i EPiServer för sökmotorvänliga URL:er, från 4.6 har det inbyggt om min information är korrekt. Troligen ett av skälen till varför Simon och de flesta SEO:are säger att allt från och med 4.6 är bra.

    Det finns moduler till tidigare versioner men dessa ska i vissa fall göra att man inte kan uppgradera smärtfritt till 4.6.
    Moduler i alla ära för tidigare EPiServer, jag rekommenderar faktiskt att uppgradera versionen - har man möjligthet direkt upp till EPiServer 5.

    Jag jobbar så gott som dagligen med kunder som har EPiServer samt EPiServer-partners och det brukar inte vara några problem. Som med det mesta så beror det dock väldigt mycket på den som utvecklar en sajt i just EPiServer. Jag har sett skräckexempel där man torskat till det helt - men då beror det inte på EPiServer utan snarare på okunniga utvecklare.

    Sen när det allmänt gäller EPiServer så är de ruskigt stora i Sverige. Det har på något sätt blivit nästinstill standard-lösning för kommuner och myndigheter samt även organisationer, samtidigt som de har en klar befäst marknad i segmentet medelstora- stora bolag i Sverige.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  7. #7
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Har jobbat i många EPI-projekt. Går utmärkt att optimera. Rekomendrar CMS 5 också.

  8. #8
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Ok låter riktigt bra a jag ska definitivt överväga EPI som system på min nya projektsite!!! Men är de någon som har en uppfattning hur mkt det kostar? (Om man nu få fråga de här i denna forumdel :P )

    Sedan det där Keynet Tror ni att det är ett bra system överlag? Eller behövs det moderniseras????

    Tacksam för svar! PS Tack för hjälpen hitills!

  9. #9
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av parisian
    Ok låter riktigt bra a jag ska definitivt överväga EPI som system på min nya projektsite!!! Men är de någon som har en uppfattning hur mkt det kostar? (Om man nu få fråga de här i denna forumdel :P )

    Sedan det där Keynet Tror ni att det är ett bra system överlag? Eller behövs det moderniseras????

    Tacksam för svar! PS Tack för hjälpen hitills!
    EPiServer är inte direkt gratis utan du får betala nånstans mellan 80-90 för det. Sen varierar prissättningen om du kör det på flera webbplatser, om någon partner har ett annat avtal osv. Men räkna med dem kostnaderna.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  10. #10
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Ok a jo gissade att de skulle landa där. Men ingår design då med tros? Eller kan man designa det sj ganska lätt kanske? A det är ett senare problem helt enkelt.

    Men vad tror du eller ni andra om de här KEY Net???

  11. #11
    martinedens avatar
    martineden martineden är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    http://edenstrom.wordpress.com
    Inlägg
    5
    Ett tips, jag skriver ganska ofta om SEO på EPiServer på CMS bloggen http://edenstrom.wordpress.com/

  12. #12
    applejsuss avatar
    applejsus applejsus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1
    jag håller på att bygga ett SEO plugin till EPiServer CMS R2+ som löser en del problem/fel i EPiServer samt innehåller funktioner för t.ex. internlänkning (liknande den som finns i WordPress). Mer info här: EPiSEO

  13. #13
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag kan rekommendera http://n2cms.com/ som är , hur ska man uttrycka det , en lightweight open source kopia av epi server. Där sparar du nästan hundra papp

  14. #14
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    EPiServer är i grunden ett mycket bra CMS! URL- omskrivningar är inga problem alls - tror att det fanns i tidigare versioner än EPiServer 5. Men i vilket fall som helst är det ju mkt smidigare om din kund har senaste versionen.

    Den största utmaningen med EPiServer (förutom url'er) är förmodligen duplicate content. Har sett såååååå många kunder som har 2 eller 3 versioner av exakt samma content. Men det är iof inte unikt bara för EPiServer.

  15. #15
    delirions avatar
    delirion delirion är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Den största utmaningen med EPiServer (förutom url'er) är förmodligen duplicate content. Har sett såååååå många kunder som har 2 eller 3 versioner av exakt samma content. Men det är iof inte unikt bara för EPiServer.
    Menar du content som är duplicerat via versionsfunktionen för en EPiSida?

  16. #16
    Erik Engstrands avatar
    Erik Engstrand Erik Engstrand är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av delirion Visa inlägg
    Menar du content som är duplicerat via versionsfunktionen för en EPiSida?
    I EPiServer är det väldigt lätt att drabbas av duplicate content då allt content finns att nå med olika urler.
    Tex: site.com/om-oss/
    och site.com/sv/om-oss/
    och site.com/Templatas/Page.aspx?id=4 (denna kommer utgå i nästa version 7 av EPiServer om jag hört rätt)

    Det finns lite olika sätt att lösa detta på. Först bör man lägga in canonical så att man vet vilken som är den riktiga urlen. <link rel="canonical" href="http://site.com/om-oss/" />

    Sedan tycker jag man bör lösa så att man alltid verkligen kommer till rätt url när man går mot en som visar samma sak. Det är dumt att sprida en massa länkar på nätet som är fel. Detta går oxå att lösa, men lite mer avancerat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har server landet mera betydelse i Google?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 17:38
  2. Nischade sökmotorer
    Av Gabriel K i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 09:11
  3. Dedikerad server / Privat server
    Av Jimmy i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 13:37
  4. Sökmotorer och rullgardinsmenyer (dropdowns)
    Av seattlegrunge i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 19:19
  5. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18