Resultat 1 till 5 av 5

Newbie-fråga ang inlänkar

  1. #1
    hofvens avatar
    hofven hofven är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    5
    Hejsan alla,

    Jag har en fundering angående inlänkar. Jag har förstått att det är bättre att få en inlänk från en sida med hög PR, men tror ni att en hög PR på förstasidan hjälper om länken ligger på en undersida med låg PR?
    Jag har själv möjlighet att välja då sidorna som ska länka till min sida är i samma koncern, så vad tror ni:

    Alt 1. Jag lägger till min sida på förstasidan på en anna sida i koncernen. Den får då en länktext som innehåller mitt eftertraktade sökord men title & h1 tag på denna sida handlar om något helt annat.

    Alt 2. Jag lägger en länk på förstasidan på en anna sida i koncernen som pekar på en sida som handlar om min sida (fortfarande på samma samma domän www.annansidaikoncernen.se). Denna sida i sin tur har en title & h1 som är relaterad till mina sökord samt en beskrivande text med flera länkar till olika sidor på min sida.

    Hoppas det inte blev för rörig, jag brukar lyckas krångla till det i onödan ;-)

    Tack i förskott :-)

    Anders

  2. #2
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Nu får du det klassiska första svaret..."det beror på".

    Vad menar du med hög PR? 5, 6, 7, 8? Om din sajt är relativt ny och arbetar med ett väldigt konkurrensusatt ord så är det viktigt med Trust till din sajt. Sajter med PR 6 och uppåt kan med stor sannolikhet ge en del av den trusten som kan behövas för att kunna ranka bra.

    Om du arbetar med ett nyckelord som inte har superhård konkurrens så kanske du värderar relevansen högre.

    Så det beror på...det är alltid en avvägningfråga...men titta på konurrenternas hemsidor, har de några inlänkar med hög PR?

    Lycka till med ditt arbete
    / Anders

  3. #3
    hofvens avatar
    hofven hofven är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    5
    Tack för ditt svar :-)

    Nja de har inte så hög PR, runt 4-5. Men de är etablerade sidor för seriösa företag som funnits länge och har hyfsat mycket trafik.
    Konkurrenterna har inga inlänkar med hög PR, max någon enstaka från PR 3-4.

    Du tror alltså inte att jag har någon nytta av att huvudsidan på den site som länkar till mig har bra PR, om undersidan som länkar till mig inte har det?

    Hmm... klurigt... jag får nog helt enkelt experimentera mig fram (kanske tom lär mig lite på vägen ;-) )

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag hade lagt min länk på den sida som har flest inlänkar kontra utlänkar.

    Relevans och PR i alla ära. Men bäst krut är det i länkar när de får ligga relativt ensamma på sidor som har många och bra inlänkar.

  5. #5
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    En erfarenhet jag gjort i ämnet (har inte testat flera gånger så ta det för vad det är) är på en sajt där jag la en länk från www. sajtnr2 .se/sökord/ till www. sajtnr1. se inom samma koncern.

    Underkatalogen www. sajtnr2 .se/sökord/ rankade senare inte så högt som jag trodde den skulle göra på det aktuella sökordet. Jag provade då att flytta länken till www. sajtnr2 .se/sökord/undersida.html och inom en eller par veckor så tog www. sajtnr2 .se/sökord/ ett rejält skutt uppåt i SERPen.

    Som nämnt inledningsvis gjorde jag inga vidare tester för att med viss säkerhet säga att skuttet berodde på denna förändring, men jag gjorde det i alla fall till en arbetshypotes för framtiden att det var bättre att länka från en undersida än från första sidan i katalogen (båda sidorna var relevanta för länken och länken var ensam på vardera sidan).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  2. Fråga ang. inlänkar på Google.
    Av David i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 14:21
  3. Newbie har en fråga
    Av MrGa i forum Google
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 10:13
  4. Ännu en Newbie fråga - CPM
    Av Pablo i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:29
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37