Resultat 1 till 4 av 4

Från XHTML 1.0 till XHTML 2.0

  1. #1
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Ponera att du driver en blogg som innehåller många publikationer. Dessa publikationer är i sin tur formaterade med attribut och element enligt XHTML 1.0.

    Vad händer när du väljer att konvertera från XHTML 1.0 till XHTML 2.0? Det mest uppenbara är frånvaron av attribut och element som man har att tillgå i XHTML 1.0.

    Nu sitter du med en mängd publikationer som enligt XHTML 2.0 är formaterade på ett felaktigt sätt - något som måste åtgärdas.

    För egen del så har jag tänkt framåt och valt att bara använda mig av attribut och element enligt XHTML 1.0 som är återkommande i XHTML 2.0 - allt för att slippa korrigera eventuella felaktigheter när man tar beslutet att konvertera.

    Hur kommer du att lösa detta om du inte redan valt att göra som mig?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag skulle nog använda olika doctype.
    Det finns ingen (vanlig) webbläsare idag som inte klarar av att hantera HTML 4. Det kommer att dröja många år innan våra webbläsare slutar stödja XHTML 1.0

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian Silfverstierna

    Vad händer när du väljer att konvertera från XHTML 1.0 till XHTML 2.0? Det mest uppenbara är frånvaron av attribut och element som man har att tillgå i XHTML 1.0.
    Det mest sannolika är att webbläsaren (i vilket fall ie) ändå tolkar din kod som html (felaktig html 4.01), eftersom du nästan säkert levererar xhtmlen som text/html istället för application/xhtml+xml.

    IE har inte stöd för xhtml mimetypen.. därav problemet. Men den har ju ett inkomplett stöd för xhtml 1 iaf, rent tekniskt (även om den aldrig läser ett dokument "som" den typen av dokument).

    Jag tror inte stödet för xhtml kommer bli bättre direkt i IE, de håller ju på och utvecklar ie8 mot inkompletta versions-specar av HTML 5. så....

  4. #4
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Hur till vida det kommer att finnas stöd för XHTML i framtiden eller att man presenterar sitt innehåll som text/html är ganska ointressant.

    Frågeställningen gick ut på ett faktiskt byte där stöd finns som underlag, samt hur man lämpligast går till väga för att lösa det samma.

    Faktum är att man förr eller senare kommer att stå inför detta dilemma. När man gör det - ska man ta bort/byta ut element som <b> och <i> manuellt?

    Har man en blogg med 50 publikationer så kan man göra det. Men har man en blogg med 500 publikationer så blir det genast mycket svårare - även om man kan göra det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  2. En metod att bygga sitenätverk
    Av Magnus i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 10:22
  3. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25
  4. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  5. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28