Resultat 1 till 7 av 7

Semantic mark-up, web standards!

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag är måttligt förvånad när jag ser att det inte finns speciellt mycket information om XHTML/CSS och hur man delar upp innhåll från layouten med CSS.

    Jag har praktiserat detta de 3 senaste åren och tycker jag börjat kunna det ganska bra.

    Med XHTML/CSS kan man..

    eliminera 60-80% av filstorlekarna och laddningstid
    låta sökmotorerna förstår strukturen bättre
    nå högre ranking för att båda dessa saker är otroligt viktiga

    Min fråga är hur många av folket här som bryr sig om att standarisera sina publikationer och följer web standards då det är ett fungerande hjälpmedel i sökmotoroptimeringsarbetet samt underlättar styling och layout otroligt mycket.

    Michael

  2. #2
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Tänker du nationellt eller internationellt?

  3. #3
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Japp jag gör alltid det. dels för att jag tycker det är lättare att felsöka kod istället för en massa nestlade tabeller, dels ur SEO synpunkt att kod/text får en bättre fördelning.

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Nationellt eller internationellt??

    Konstig fråga Silfverstierna, jag tycker nog att internet generellt är internationellt och ser standarden som sådan.

    Magnus verkar ha bra uppfattning men har du en åsikt om att XHTML ger bättre ranking?

    Michael

  5. #5
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Nationellt eller internationellt??

    Konstig fråga Silfverstierna, jag tycker nog att internet generellt är internationellt och ser standarden som sådan.

    Magnus verkar ha bra uppfattning men har du en åsikt om att XHTML ger bättre ranking?

    Michael
    Jag är måttligt förvånad när jag ser att det inte finns speciellt mycket information om XHTML/CSS och hur man delar upp innhåll från layouten med CSS.
    Med tanke på ovan nämnda så är min fråga allt annat än konstig. Speciellt om man ska se till det faktum att det finns resurser tillgängliga - om än på engelska, som är ett internationellt språk.

    Även om webben frigör gränsuppfattningar så kan man inte säga att resurser på svenska är internationella då dem av uppenbara anledningar riktar sig till en specifik målgrupp.

    Nåväl. För att svara på din fråga så är det för mig en vedertagen praxis att dela på innehåll och presentation. Något annat skulle förefalla vara konstigt, samt dra ner på min effektiva arbetstid - på mer än ett sätt.

    Att XHTML skulle ligga till grund för bättre sökmotoroptimering än någon annan doctype tror jag inte på (frameset exkluderat). Däremot så vet jag att rätt attribut och element - vare sig det gäller HTML eller XHTML - kan göra det.

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag vet inte vad du pratar om Sebastian, Läser dud inte det första inlägget som jag startade??

    Jag vet inte varför du blandar in nationellt eller internationellt i frågan. Jag pratar om strukturering av webbsidans innehåll, sk semantic mark-up om det har med språket eller eller vart man befinner sig är ju helt orelevant.

    Att jobba med web standarder gynnar sökmotorernas framtid och istället för hindra sökmotorerna att se det innehållet det ska så kan kan ju underlätta och flytta layouten helt och hållet till CSS filerna. Det är bevisligen mycket snabbare att göra så och man slösar inte massa tid på att ladda in varje sidas table, eftersom hela strukturen ligger i CSS om laddas från första sidan.

    Vad är det du inte förstår med mitt inlägg??

    Michael

  7. #7
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag vet inte vad du pratar om Sebastian, Läser dud inte det första inlägget som jag startade??

    Jag vet inte varför du blandar in nationellt eller internationellt i frågan. Jag pratar om strukturering av webbsidans innehåll, sk semantic mark-up om det har med språket eller eller vart man befinner sig är ju helt orelevant.

    Att jobba med web standarder gynnar sökmotorernas framtid och istället för hindra sökmotorerna att se det innehållet det ska så kan kan ju underlätta och flytta layouten helt och hållet till CSS filerna. Det är bevisligen mycket snabbare att göra så och man slösar inte massa tid på att ladda in varje sidas table, eftersom hela strukturen ligger i CSS om laddas från första sidan.

    Vad är det du inte förstår med mitt inlägg??


    Michael
    Michael, du måste skämta med mig. Det finns ingen som kommenterar något som dem inte förstår - om det inte är i form av en fråga förstås. Du å din sida gör just detta. Att du i tillägg gör det med en spydig ton är än mer barnsligt - speciellt med tanke på att du är äldre än mig.

    Jag kan gå med på att min första fråga kan tolkas på ett felaktigt sätt. Men jag har i mitt andra inlägg - med tillhörande citat - förklarat vad jag menar. Att du fortfarande inte förstår vad jag vill ha sagt efter min förklaring är beklagansvärt. Men det är lyckligtvis något som säger mer om dig än mig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)