Resultat 1 till 9 av 9

verkar ha blivit utsparkad av google

  1. #1
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Hej alla,
    jag har råkat ut för något mkt tråkigt, google verkar ha mer eller mindre sparkat ut mig och jag vet inte vad jag ska göra.

    Har två siter, familjeekonomi.se och sparapengar.nu
    Familjeekonomise är nyregistrerad medan sparapengar.nu har funnits en tid, tidigare ägaren förnyade aldrig namnet.
    Familjeekonomi började jag arbeta med för ca 6 veckor och har haft skaplig indexering på många sökord på google.

    Nyligen la jag upp sparapengar.nu och jag har på sparapengar.nu återanvänt en hel del material från familjeekonomi på denna site. Min tanke har varit att de båda siterna succesivt ska komplettera varandra. Båda använder wordpress.

    Det som har hänt är att familjeekonomi verkar helt bortaget ur indexeringen, tidigare var jag t ex uppe som ett av de första svaren när man sökte på familjeekonomi. Nu får jag knappt några träffar och inte sällan är de träffar jag får de gånger jag har använt ordet även på sparapengar.nu
    Inte ens om jag använder rubriker ifrån siten familjeekonomi.se får jag några träffar??

    Jag fattar inget, det verkar som om google har valt att lyfta fram sparapengar.nu och helt strunta i familjeekonomi.se och vad som finns på denna site. Misstänker att Google tolkar familjeekonomi.se som duplicate content av sparapengar.nu (även om innehållet först hamnade på familjeekonomi.se, men sparapengar.nu är en äldre domän)

    Vad ska man göra för att rädda situationen? Jag är mkt besviken jag har ju lagt en hel del tid och inte gjort något medvetet för att "jävlas", men det verkar som om de straffat mig hårt.

    Vore mkt tacksam om ngn vänlig själ kunde hjälpa mig, det känns så jäkla trist. Jag kan inte dessa saker och vet inte vad som ska göras, men jag vill komma tillbaka på banan igen.

    Google skriver om detta, det känner ni säkert till men jag vet inte vad jag ska göra

    http://www.google.com/support/webmas...n&answer=66359

    Vore mycket tacksam för hjälp
    Senast redigerat av Anton Johansson den 2008-05-28 klockan 19:04.

  2. #2
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Hej och välkommen till forumet,

    Det är min erfarenhet att de som ber om hjälp på ett rakt och ärligt sätt i detta forum får hjälp när sådan finns att ge. Jag tror inte du behöver skriva samma inlägg på tre ställen, det blir bara en massa duplicerat material på forumet.

    Sök på forumet efter inlägg som handlar om något som ibland kallas sandlåda eller sandbox. Det är ett ofta diskuterat fenomen som det finns lite olika teorier om, men som påverkar speciellt nya sajter eller nyligen omgjorda sajter. Detta filter (ett eller flera) för att en sida som tidigare rankat bra kan ranka mycket sämre eller helt försvinna från sökresultaten.

    Det är mycket möjligt att detta har påverkat också din sajt. Att ha duplicerat innehåll kan också göra att den ena av sidorna med duplicerat innehåll får en mycket sämre ranking eller försvinner helt från sökresultaten, fast det har du säkert redan läst dig till.

    Om du nu är påverkad av ett eller flera filter, låt oss kalla dem sandlåda, vad göra? Du hittar en del tips i trådarna du hittar om du söker, men generellt skulle jag säga att det är en god idé att ägna denna vanligen övergående period till:
    - fortsätta bygga på med bra innehåll på dina sajter, gärna originellt sådant
    - jobba vidare på bra inlänkar från olika källor och med olika länktexter med en naturlig tillväxttakt
    När din sida sedan släpps från filtret (om det är filtret som gäller här) så kommer du att ha en ännu bättre sida som är redo att få in mycket besökare och ranka bra.

    Jag har varit med om att mina sidor hoppat lite hit och dit i Googles resultat. Det är en bra tid att fortsätta utveckla sajten enligt ovan och framförallt att lära sig att sova gott om natten ändå. Tänk långsiktigt, variationer upp och ner är ofta en del av vardagen i denna bransch i min erfarenhet.

    Hoppas detta svar var till hjälp!

  3. #3
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Tackar,
    Gjorde jag tre inlägg?
    Jösses, vet att jag gjorde två, ber om ursäkt.
    Jag är amatör och jag blev helt knäckt av det inträffade

    Jag får jobba vidare, men min spontana tanke var att lägga ner, google känns helt oberäkneligt och ologiskt.

    Det jag så starkt har reagerat mot är att den största siten familjeekonomi.se har blivit så hårt dittryckt, visserligen har den växt snabbt innehållsmässigt men det har varit eget material. När jag sedan drog igång sparapengar.nu och i denna veva la dit googles analytics kod på sparapengar verkar det som om G tolkade familjeekonomi som en duplicate content site av sparapengar.

    Det är alltså mitt egna innehåll som tolkas som d.c eftersom innehållet ligger på två olika (visserligen mina egna) sidor

    Jag ska jobba på som du säger, bara någon snabb fråga:
    1. Hur hantera de två siterna, ska jag göra så att samma innehåll inte finns på
    båda sidorna?
    2. Ska jag så att säga renodla dem så att de inte upplevs som "samma" sida?
    3. Gör det något att de är byggda i wordpress med samma tema?

    Mvh
    Johan

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Svarar på dina frågor:

    1. Ja
    2. Ja
    3. Nej, wordpress används av alla och Revolution-temat börjar bli mer och mer använt. Kör mimbo och prinz på ett flertal sajter inom samma nisch, dock med unikt innehåll på varje domän.

    /Patrik

    PS ... tänk på att sajterna inte är speciellt gamla, då åker man upp och ned i serp:en, resultatlistan alltså ... DS

  5. #5
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Lägg inte ner, ibland gör man misstag men det är sällan så allvarligt att det inte går att fixa

    Det är bra att ha flera sidor inom en och samma nisch men precis som MrWize påpekat bör du se till att sidorna är unika och har unikt innehåll. Försök att ge varje sida en egen inriktning och profil inom området och låt dem komplettera varandra och stödja varandra med besökare och länkkraft.

    Rensa sidorna och se till att de blir unika så ska du se att du snart är tillbaka.

  6. #6
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    jag ska jobba vidare, tack för er uppmuntran.
    man lär så länge man lever

    det kniviga består i att familjeekonomi.se är min huvudsite, sparapengar.nu är tänkt som en nishad del, om jag tar bort det som är duplicate content på sparapengar.nu riskerar jag att jag dödar den site som nu är "indexerad" och kvar har jag familjeekonomi.se som tagit stryk. Iofs är detta säkert en temporär dipp, på sikt kommer nog familjeekonomi att blomstra

    sidorna går in i varandra vilket gör det förbaskat klurigt.
    Senast redigerat av johant den 2008-05-29 klockan 11:18. Anledning: edit

  7. #7
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Nu har det gått ett litet tag och besökarna från google är fortfarande iprincip borta. Tidigare när jag drog igång låg det på ca 30 googlebesökare/dag, nu ca 6 veckor efter start får jag 1-2 besökare från G om dagen.

    Besökarna kommer direkt eller via hänvisningssidor.

    Ska jag ge mig tilltåls eller är det ngt jag bör göra?

    Har rensat Dupl. Content så nu finns det knappt ngt kvar i de två sidorna.

    Trevlig helg

  8. #8
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Hej alla,
    vill inte på ngt sätt spamma, men jag kan konstatera att jag nu efter bara några veckor verkar ha kravlat mig upp ur träsket och eventuella filter.
    Handlingsplan var som följer:
    1. Jobbade med nytt innehåll anpassat för mitt område
    2. Rensade bort Duplicate Content samt gjorde några (mkt) små ändringar på siten
    3. Körde en plugin Robots Meta

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av johant
    vill inte på ngt sätt spamma, men jag kan konstatera att jag nu efter bara några veckor verkar ha kravlat mig upp ur träsket och eventuella filter.
    Det du beskriver tycker jag är väldigt typiskt för mycket jag sett och läst om särskilt här. Sällan verkar behov finns av någon reinclusive request utan det går att stega sig bort från filter genom att försöka identifiera det som utlöst dem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Har Google blivit nogranna i sökningen.
    Av berraåsnobben i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 23:16