Resultat 1 till 13 av 13

Sökordsoptimera en flashsite

  1. #1
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Vet inte om det här inlägget hamnar i rätt kategori men vi provar!

    Hur är ens förutsättningar att lyckas väl med sin sökordsoptimering (positionera en site högt upp på vissa specifika sökbegrepp) en site som har en sida och är helt byggd i flash?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Inga alls är väl det korta svaret. Om jag skall vara gnällig så säger jag att man inte skall bygga hela siter i Flash, särskilt inte om man vill få sökmotortrafik.
    Det är fullt möjligt att få en flashsite att träffa bra på ett fåtal termer men om man är ute efter mycket trafik så bör man bygga siten på traditionellt vis.

  3. #3
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Det är just på några termer som jag tänkte. Hur är ens förutsättningar på just det?

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är omöjligt att uttala sej om förutsättningarna innan man vet vad det handlar om för termer.

  5. #5
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Nej du måste missförstå mig eftersom att det är irrelevant vilka termer det är.

    För att förtydliga mig fråga:

    Jag har en site som är byggd i html och en site som är byggd helt i flash. Båda siterna består endast av en sida och har samma meta-taggar.

    Är det lättare att sökordsoptimera html-siten på några specifika sökord än flash-siten?

    Och om det är så, hur mycket motvind har man att arbete mot med flashsiten?

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag har redan svarat ja på frågan om det är lättare att lyckas med en optimering av en htmlbaserad site.

    Men det är fortfarande så att man måste veta vilken ordrymd vi pratar om. Det finns t.ex. väldigt få likeheter i metodik mellan att placera en site topp3 på Google för frasen "online poker" och att placera en site topp3 på Google frasen "stora blå järnrör".
    I det senare fallet räcker det sannolikt med att skriva ordet i titeltaggen på en sida för att den skall träffa topp-3 medan det i pokerfallet krävs en långsiktig strategi för sökmtorarbetet både onpage och offpage.

  7. #7
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Du missförstår mig fortfrande. Självklart är det en oerhörd skillnad på vilket arbete man måste lägga ner för att få en site topp 3 beroende på vad det är för söktermer och hur många men det är inte någon viss sökterm jag undrar över, då jag vet hur mycket arbete som krävs för att få en sida i topp på olika konkurrensnivåer av sökbegrepp.

    DET som jag INTE vet och UNDRAR är om det tar tex X antal timmar att få en htmlsida i topp på sökbegreppet/sökbegreppen Y. Hur många timmar på ett väldigt ungefär tar det att nå samma resultat med en flashsite på samma sökbegrepp (Y),
    Är det ingen skillnad med tanke på att det inte är vanlig sökmotoroptimering utan sökordsoptimering (länkarbeten) som vi sysslar med?
    Är det lite mer än X?
    Är det 2*X?
    Är det 10*X?
    Är det mer eller mindre omöjligt?

    Och så är det irrelevant vilka sökorden är eftersom att det är SKILLNADEN mellan flashsite och htmlsite som jag är ute efter och INTE svaret i form av hur mycket arbete för ett visst sökbegrepp.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Men... Du missförstår, eftersom det är skillnad mellan att optimera för olika ordrymder så är det också skillnad mellan att optimera för en flashsite och htmlsite med utgångspunkt från detta.

    Om du skall optimera för frasen "stora blå järnrör" så är det ingen skillnad, men om du skall optimera för frasen "online poker" så är det i det närmaste omöjligt.

  9. #9
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Okej vi tar ett rätt konkurrensutsatt ord som "event" och sen 2 halvkonkurrenutsatta sökbegrepp då, skillande då mellan en ensidig flashsite och en ensidig htmlsite?

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Du kan inte jämföra med en ensidig htmlsite, det är ju inte alls samma sak. Det är ju just detta som är ett av problemen, en flashsite är bara en sida (enligt Google).

    Dessutom har inte flashsiten de taggar som Google tittar på.
    Diskusionen är rätt meningslös egentligen, om man vill träff abra i Google så skall man _inte_ bygga i flash. Bygg aplikationer, filmer, spel etc i Flash. Men inte hela siter.

    Det är mycket svårt att ge dej ett svar, eftersom du inte har grunderna klara för dej. Men man kan säkert generalisera och säga att det är ungefär 10 ggr så svårt att optimera en flashsite som en normal site. Men, det beror extremt mycket på ordrymden _som sagt_.
    SEO är en ickeexakt vetenskap där teknikerna som behöver användas varierar extremt mycket mellan olika ordrymder.

    Men... Ordet event är inte särskilt konkurrensutsatt och det skulle gå att träffa topp3 på det med en flashsite, givet rätt förutsättningar förståss.

    Men... Att träffa på den närmaste ordrymden kring "event" är en helt annan historia.

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej där, det finns flera lösningar att gör en sida i flash med fallback, alltså en html version bakom som därmed laddar olika flashstage beroende på vilken sida man hittar i sökmotorerna.

    Nu är det även så att det verkar lite skumt och oklart om google verkligen accepterar dessa Fallback som jag använder professionellt men det verkar helt klart fungera. mykonosblu.com är en sådan sida som jag har producerat med fullt SEO, alltså med hela menyn bakom i html som man ser om man INTE har flash installerat och även då gjord för att sökmotorerna ska hitta den relevanta informationen. Varje enskild sida är optimerad för varje befintlig flash och det handlar om ca 80 sidor tillsammans.

    Jag har även läst en artikel idag från kund som oroat sig att vi inte har byggt deras site enligt googles normer eller guidelines vilket kan vara en tolkningsfråga. Artikeln handlar om ett spanskt hotell ac-hotels.com/main som tydligen blivit bannade och sedan fått bygga om hela siten med HTML istället.

    Artikeln om problemet finns att se här http://www.blogontravel.com/ac-hotel...ng-experience/

    NU kommer min undring, är det verkligen helt livsfarligt att göra så som vi har gjort i mykonosblu com och bör vi alltså integrera flashen i html utan att göra en fall back och instället lämna en möjlighet till en full html sida från första sidan???

    stor fråga som jag vet att ni alla kanske undrar över egentligen...

    Michael

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja, ni bör göra en htmlsida och integrera flash med den. Helt klart, det är bättre ur flera synpunkter. Nu vet jag inte om ni administrerar allt från ett cms som både publicerar nya sidor och text som flash och som html, eller om allt måste göras för hand. Men om allt görs för hand så blir det ju administrativt enklare att köra ren html med all text som html.

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    webguide, intressant lösning men hur ser google att vi har eller inte har integrerat flashen i sidan?? det finns ju ingen skillnad på html sidan utom att ma nersätter html med flash om man har flash installerat. Hela sidan ligger ju i html men bakom och det kan inte finnas en chans i världen att google kan skilja på det så vitt jag vet... Jag är inte ny i gemet men har sett att det verkar bra rankat plus att google faktiskt levererat speciella analytics koder till flash som är integrerat för att man ska kunna se vilka sidor som besöks eller ersätt med flash istället för html.

    Då kan väl inte google gå och straffa en sida som är korrekt gjort enligt deras guidelines??

    Givetvis är det stor försiktighetsåtgärd på denna fråga man i regel skulle man kunnna säga att man gör en länk på index för att välja html eller flsh och då border det ju vara exact samma sak som att göra en version av varje fast html ligger i botten??

    Denna är en rikgigt klurig fråga faktiskt och kunderna själva börjar ju leta fel i våra produktioner...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)