Resultat 1 till 5 av 5

ta sig upp i serpen svårigheter till nästa nivå

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm inlägget kanske ligger i fel tråd, men då får någon mod. flytta det.

    Får ibland intrycket när jag följer mina eller kunders sidor vandring i serpen att det verkar krävas en extra insats för att ta sig upp till nästa "nivå".
    Vi tänker att du ligger på plats 41-50 i google. Sidan kan röra sig rätt så fritt några snäpp upp eller ned mellan platserna 41-50 och det är rätt så odramatiskt, den ligger där och skvalpar.
    Men när den sidan skall in på nästa nivå dvs platserna 31-40 verkar det krävas en liten extra insats. Den kan först gå upp till plats 40 för att sedan backa tillbaka till 41 och det verkar som den står och väger där och det behövs extra inlänkar/förändringar i texten för att få den att landa tryggt på nivån 31-40.
    När den slutligen tar sig in till plats 31-40, upprepas mönstret dvs den åker några snäpp upp och ned men inget dramatiskt.

    Nu kan det här bero på att jag antagligen är mer observant på förändringar när det gäller olika nivåer än på förändringar inom en nivå.
    Någon kommentar?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Flyttade tråden till Allmän SEO-info.

    Det du skriver om låter helt normalt, tror inte det finns någa "nivåer" i den bemärkelsen - bara det att det rör sig i SERPsen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Precis finns nog inga nivåer, däremot hårdnar ju konkurrensen ju närmare toppen sidan kommer och därmed kraven på arbetsinsats.....

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo, det stämmer nog Jim och webguide.
    Är väl som jag skrev som tänkbar förklaring att man märker mer om sidan rör sig mellan plats 10 och 11 än mellan plats 13-14.

    Anledning att jag började fundera på det nu är att sidan i den här tråden http://www.seo-forum.se/allmaen-seo-...ring-slar.html
    nu ligger och slår mellan platserna 20 och 21.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-05-16 klockan 16:54.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det har jag inte märkt. Från att ha tagit upp aktivhund.se från pos 100 eller sämre, på varje "viktigt sökord/sökfras", ligger den nu på 1 - 3 sidan ... ligger rätt konstant där nu. Det jag gjort är enkla vanliga saker, inget "hysch pysch", från att vara helt "fel, fel, fel" enligt SEO.

    Har även en annan sida, typ 3 veckor gammal, och den låg först när den kom in i indexet och skvalpade på pos 150 - 170 varpå nästa dag vara helt ute från SERPsen. Efter ytterligare en vecka har den nu stabiliserat sig på pos 11 och 12 och legat där konstant senaste veckan. Den siten behöver nog en "putt" för att trilla upp på första sidan då siten fortfarande har PR 0 (dåligt med inlänkar, ökar kanske takten med max 5 i veckan) ...

    Det verkar mer bero på att ha en just title, och just content som gör att den åker upp och sedan "stabiliseras".

    Har även en annan site, som verkligen åkte jojjo från dag till dag, med klättringar på >9k pos, upp och ned. Dock en .nu domän med engelskt content, hostad i Sverige ... men, den verkar ha landat nu, efter typ 6 veckor, på en pos 6 placering på omptimerad sökfras.

    Jag håller också benhård koll. Sitter ca 1 - 2 h per dag och kollar rörelserna i indexet, hur siterna gått mot konkurrenter osv ... på respektive sökord/sökfras.

    Kontentan, som jag upplever det:

    Första tiden efter en "on-page optimering" så "jojjas"/"dansas" det rätt bra i SERPsen varpå efter ett par veckor stabilisera sig och ligga konstant. Efter den stabiliseringen behövs något göras, verkar det som, och har gjort så på vissa sidor och nu väntar man resultatet av det.

    En annan iaktagelse jag gjort, under min relativt korta "SEO-karriär" är att on-page optimering för en sökfras, med det egentliga sökordet, har förstärkt det egentliga sökordet. Dvs, har själv inte gått in för att optimera för sitens sökord, utan mot frasen med sökord i. Ok, content på sidorna är RELEVANT till både sökord och sökfras.

    Ett exempel:

    Mitt sökord är egentligen ordet - hund -
    När jag började SEO på siten så fanns vi inte med på kartan. Började optimera undersidor, med helt andra sökfraser, dock med ordet hund i. Första sidan, huvudsidan, ändras konstant hela tiden, förutom menyer osv.

    Idag när jag söker på hurdet hund så ligger jag på en stadig pos 10, vilket jag gjort de senaste 2 veckorna. För att få upp den till top 5 kommer det nog krävas lite "on-page optimering" på första sidan, alternativt stärka PR vilken idag ligger på en stark PR 3, i mitt tycke borde det vara en PR 4 ... men, men, jag e ju inte Google och bestämmer sånt

    Mycket svammel, men det är mina små iaktagelser.

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  4. Altus sålt till Notabene i Danmark
    Av SEOhans i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:18
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57