Resultat 1 till 6 av 6

Etiska regler för sponsrade länkar

  1. #1
    SWEDMAs avatar
    SWEDMA SWEDMA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    3
    SWEDMA startade i höstas upp en grupp inom sökmarknadsföring. Vårt fokus har varit att ta fram etiska regler för branschen så att alla som sitter som köpare ska kunna känna sig trygg med sin leverantör. Den starkaste fördelen med att anta etiska regler för sponsrade länkar är alltså att det skapar transparens för slutkunderna. Snart presenteras även ett rekommenderat köpeavtal mellan annonsörer och konsulter. I gruppen pågår nu även arbetet med etiska regler för sökmotoroptimering samt med att skapa ett rekommenderat köpeavtal mellan annonsörer och konsulter.

    Anmäla överträdelser
    I arbetet med detta vill vi nu också informera om att det går att anmäla de som missköter sig inom området och bryter mot reglerna. Det gör du till SWEDMAs etiska nämnd, DM-nämnden, (www.dm-namnden.org) som bland annat granskar anmälda brott mot de etiska reglerna för sökordsmarknadsföring. De etiska reglerna finns att ladda ner på www.swedma.se

    Din anmälan gör du via direktmail till [email protected].
    I din anmälan behöver vi veta följande:
    - Namn på företaget som drabbats
    - Beskrivning av vad som hänt
    - Vem som gjort överträdelsen.
    - Dina kontaktuppgifter
    (vi behöver ha fullständigt info om anmälaren, men inga sådana uppgifter kommer att publiceras)

    Kort om arbetet
    Sponsrade länkar i sökmotorer utgör en allt viktigare annonseringskanal för Sveriges marknadsförare. Samtidigt finns i dag ett behov av ökad kunskap och klarhet i den kommersiella upphandlingen av sponsrade länkar. Det viktigaste i arbetet har varit att skapa transparens och ett tydligt informationskrav på konsulter inom sponsrade länkar vad gäller att redovisa hur annonsörernas investeringar har fördelats. SWEDMA utvecklar och förvaltar de etiska reglerna för direktmarknadsföring och där ingår även regler för sökmarknadsföring/sponsrade länkar.

    Har du några frågor är du välkommen att kontakta SWEDMA på tel 08-534 802 60 / www.swedma.se / [email protected]

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Bra grundtanke, men kommer det finnas en transparens i SWEDMA? Vi andra vill ju också veta.

    Vilka personer (Namn) är det som bestämmer om vad som är etiskt och inte?

    Brott? Nej det är överträdelser över era egna riktlinjer.

    Hur får Swedma in pengar och finns det möjlighet att redovisa fördelningen?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    SWEDMA,

    Jag kollade hemsidan för swedma och tycker det verkar konstigt att man inte kan göra sin egen hemsida sökmotorvänlig...

    Ursäkta mig men ska man verkligen gå ut och tycka till om andras arbeten när man inte verkar ha en aning om hur det skall göra själva??

    Bara gamla framet som helt enkelt stänger ute sökmotorerna från någon typ av att hittas.

    Hahahaha

  4. #4
    SWEDMAs avatar
    SWEDMA SWEDMA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    3
    Hej.

    Bra att ni frågar och har kommentarer! Här får ni lite mer information om det hela. Det blir en lång utläggning, men jag försöker få med så mycket jag kan på en gång.

    DM- nämnden består av en ordförande som är jurist med domarkompetens, samt fem ledamöter utsedda av organisationer som representerar producenter och större användare/köpare av DM.

    DM-nämnden har inte möjlighet att dela ut vite utan de arbetar efter name and shame modellen. Företaget får en reprimand och tar de inte till sig av detta så publiceras alla fällda på en webbsida och i pressreleaser. Normalt räcker oftast med en reprimand. Målet är inte att straffa bort vissa, utan att istället hjälpa kunderna och leverantörerna till ett bättre samarbete. Och att få oseriösa att agera seriöst. Det lönar sig för alla. Det vi vill belysa är att alla leverantörer ska ge sina kunder tydlighet och transparens – och självklart är ju att en nöjd kund stannar hos en bra och seriös leverantör.

    Anledningen till att vi tagit det här initiativet är att vi försöker hindra kommande problem innan det plötsligt kommer lagar som stör och stoppar ert arbete. Reglerna har tagits fram för att trygga marknaden – inte stjälpa den. Målsättningen är att alla ska ta till sig av reglerna och arbeta efter dem, det är helt kostnadsfritt. Så har SWEDMA arbetat i många år med just etiska regler inom flera områden.

    Gruppen som tagit fram reglerna har bidragit med sin kompetens inom området, men det är inte så att den är stängd för andra på något kartell liknande vis. I gruppen sitter fn Getupdated, Eniro, Sesam, FinnMera, Mazemedia, SEO (Guava), Yahoo och samarbetspartnern SEMPO (www.sempo.org). Google känner också väl till vårt initiativ.

    SWEDMA är en branschorganisation och inte vinstdrivande och här finns både köpare och leverantörer under samma tak. Det är våra medlemmar med medlemsavgifter som finansierar vårt arbete. Vem som helst som arbetar med eller inom området kan gå med i SWEDMA som är en oberoende branschorganisation för att få lite extra tyngd. Det är ingen jättestor investering heller för som tex är enmansföretagare och det kan vara värt det för att få extra stöd i juridiska frågor med mera. Det ingår nämligen i medlemskapet.

    Vad gäller vår egen hemsida så har du helt rätt. Den är under omkonstruktion eftersom verktyget vi tidigare har använt oss av är mycket begränsat. Så till sommaren ska det vara klart och en ny sida lanseras.

    Mvh
    Marianne

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hje Marianne,

    Jag blir latt negativ i sana har regelverk och ser oftast ingen alla aldrig nagra andra sidor som har kompetens att forsoka bygga sidor eller fa til ldet sa det foljer nagon typ av standard. Nu ar ju inte detta en standardiseringsforum men det ar i min mining relaterat.

    Att ert forra verktyg inte levererat bra syns tydligt men att ni inte tar hjalp av folket har sa det blir bra grejor. Det finns massor med kompetent folk som sakerligen kan leverera absolut basta mojligalosning.

    Lycka till nu laste jag er verksamhet och det verkar intressant men det verkar vara hoga hastar och ingen teknisk kunskap, dar borde man val givetvis ocksa ta in resurser och experter pa omradet tillganglighet, anvandarvanlighet och seo i ett jamlikt paket.

    I min mening lamnar inte det enda det andra utanfor om vi ska bygga ett internet for framtiden...

    Michael

  6. #6
    SWEDMAs avatar
    SWEDMA SWEDMA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    3
    Hej Michael.

    Vi har tagit in hjälp för arbetet med den nya hemsidan. Eftersom vi förstås vill göra det så bra som möjligt.

    SWEDMA som organisation tar in de som är sakkunniga för att hjälpa oss stötta marknaden. I den totala DM branschen där vi verkar - finns alltför många områden för att kunna vara tekniskt insatta i allt. Det är från sakkunniga - som du - som vi tar in kunskap, åsikter och samarbetar för att skapa bästa möjliga marknad för respektive område.

    All input och åsikter som kommer från er arbetar vi vidare med i våra arbetsgrupper. Det är därför vi uppskattar forum som detta. Håll gärna kontakten med oss i vårt vidare arbete om du vill.

    Mvh
    Marianne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över betalkataloger/portaler
    Av Elvis i forum Kataloger
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 13:31
  2. Position på länkar
    Av Marcus Nilsson i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:32
  3. iProspect söker personal inom SEO/SEM m.m.
    Av David Nilsson i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 13:34
  4. Gemensamma etiska regler?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 12:53