Resultat 1 till 4 av 4

Redirect av en domän

  1. #1
    lightgates avatar
    lightgate lightgate är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag har en domän som jag postar foton på blommor som jag har tagit. Denna domän rankar bra på olika fraser som rör blommor.

    Nu undrar jag om jag om det är smart att "redirecta" denna domän till en underkatalog i en annan domän där mitt företag ligger där jag även säljer bilder?

    Så här:

    blomsida.com > säljabilder.com/blommor

    Tack på förhand!

  2. #2
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Hej och välkommen till forumet!
    Det är lite oklart för mig varför du vill göra en redirect, så skriv gärna lite mer om vad du vill uppnå med det. Då blir det lättare att svara.
    Till exempel om du ska stänga ner blomsida.com och istället ha motsvarande info/bilder på Säljabilder.com/blommor då är det smart att göra en s k 301 Redirect för sidorna på blomsidan.com för att tala om för sökmotorer m fl att sidorna har ny adress.
    Ska du däremot ha båda sajterna kvar tycker jag det är smartare att lägga in länkar/annonser på blomsida.com med text typ "köp denna och andra fina bilder på säljsidan.com/blommor".
    men som sagt skriv lite mer info om bakgrunden till frågan så blir det lättare att ge ett bra svar.

  3. #3
    lightgates avatar
    lightgate lightgate är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    2
    Min tanke var att om jag redirectar blomsida.com så får säljabilder.com mer "länkkraft" och därmed mer besökare på de ord som den rankar på redan idag, som "fine art photography", "photography prints" och liknande.

    Men jag vet inte om jag tänker rätt? Jag kanske förlorar på att slå ihop de båda sidorna till en genom en redirect.

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Svårt att säga exakt.

    Min åsikt är att du ska behålla båda domänerna som de är, för att:
    • Det skulle ge dig 2 separata domäner att jobba med och därmed kunna positionera båda domäner på samma fraser/ord och blockera konkurrenter.
    • Det ger dig möjlighet att korslänka och på så sätt bygga länkkraft och relevans. Just denna punkt är nyckeln för de som jobbar med 2 eller fler domäner, djuplänka in till den andra siten där det känns naturligt att göra så och du kommer få bättre resultat än att redirecta in besökare till den.
    • Om båda domänerna är av premiumkaraktär så får du naturliga inlänkar med relevanta nyckelord i ankartexterna vilket leder till högre positioner. Försvinner blomstersiten så försvinner också eventuella framtida naturliga inlänkar till den.
    • Man kan även göra om ena sidan till en satelitsida och länka in från och på det sättet bygga värde i 2 steg.


    Att bygga in den ena domänen i den andra och 301:a besökare till den nya underkatalogssidan kommer inte öka relevansen märkbart på de begrepp den andra sidan handlar om om inte begreppen är väldigt snarlika och relaterade. Relevans är nyckeln när man ska ta beslut som dessa. Hur skapar man bäst relevans för båda domänerna? om det ena är en fotosite och det andra en blomstersite så är det väldigt lite de har gemensamt. Om man istället har flera siter med nischade foton och vill bygga en stor fotosite då är det befogat att slå ihop dem, dock tror jag nog att det totala antalet besökare skulle minska till en början.

    Det enda som talar för att 301:a blomstersiten in under fotositen är den temporära knuffen det kan ge. Men utan att kontrollera alla länkar mot blomstersiten kommer du aldrig kunna uppdatera samtliga och därmed kommer värdet efter ett tag försvinna från många kanske väldigt värdefulla länkar.

    Hoppas det blev lite klarare, någon som är av annan åsikt eller vill argumentera motsatsen är välkommen att göra så.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 00:15
  2. 302 och 301 redirect
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:51
  3. C-panel och 301 redirect
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:53
  4. 301 redirect fråga
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:07
  5. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21