Resultat 1 till 6 av 6

hur utnyttjar jag förstasidan bäst?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Det här har jag haft problem med tidigare men inför mitt kommande projekt ska jag ta i tu med det!

    Problemet ligger i att ens sidas förstasida alltid får fler inlänkar än någon undersida.

    Vad säger ni om följande resonnemang? Låg sig att jag ska sälja hårfönar och vax på min nya sida fixafräsen.nu. Jag vet att jag bara kommer att behöva ranka högt på två ord (hårfön och vax) så jag kommer fixa inlänkar med dessa ord. Samtidigt vet jag att jag kommer få en del "gratis-inlänkar" dvs, folk som länkar till min förstasida för att de gillar sidan. Dessa länkar kommer ju dock inte ha ankartext hårfön eller vax (utan snarare kanske "fräsig friseringssida" eller "fixafräsen.nu").

    Eftersom första sidan är så stark pga alla inlänkar, rankar den ju väldigt bra om jag lägger mina vax och hårfönsproudkter samt tillhörande text direkt på den. Detta känns dock klumpigt och inte användarvänligt.

    Om jag däremot väljer att lägga produkterna för vax och hårfönar på var sin (eller samma) undersida, så kommer ju dessa undersidor fortfarande att få de specifika inlänkarna för resp. sökord, men de kommer ju inte att få "de random" inlänkarna (för de går till huvudsidan). Kan jag då fördela förstasidans länkjuice på mina undersidor, alltså de sidor som jag verkligen vill ska ranka?

    (Om ni svarar ja på senaste frågan, kommer följdfrågan: Kommer jag inte att slösa en massa länkjuice på "kontakt" och "om oss" eftersom dessa länkar ligger i navbar som alltid är med...)

    Jag har försökt läsa in mig på att fördela länkjuice men inte kommit fram till exakt hur jag ska göra. Dessutom är detta ju en ganska specifik situation...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Det handlar om fördelning av länkkraften. Fördela den rätt så kan du dra nytta av den bra ändå

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    När det gälller information och cookies och allt möjligt konstigt du inte vill synas på går det ju att sätta nofollow.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    När man pratar om PR sculpting anser jag att man ofta lägger för mycket tid på att leta upp sidor som man vill blocka istället för att fokuser på de sidor man vill synas på. Jag säger inte det är fel att lägga nofollow på information om cookies, kontakta oss etc, men du kommer få ett större värde om du istället lägger tiden på att internt länka upp dina viktigaste sidor.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Länkintegritet!

  6. #6
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Det handlar om fördelning av länkkraften. Fördela den rätt så kan du dra nytta av den bra ändå
    Tackar för svaret, har du något mer specifikt på hur jag gör detta? Är det bara att länka in mina undersidor från förstasidan med sökordet i ankartexten. Har jag fördelat effektivt då?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    När det gälller information och cookies och allt möjligt konstigt du inte vill synas på går det ju att sätta nofollow.
    Jag har även läst att det kan vara fel att använda nofollow på det viset, att google inte tycker att det är vad nofollow egentligen är till för. Finns det några risker med det?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 16:31
  3. Förstasidan försvann ur SERPen
    Av Susann Stjernborg i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 13:29
  4. ingen text på förstasidan?
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 14:04
  5. Nyckelord som mappnamn eller som url - vad är bäst?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 23:27