Resultat 1 till 15 av 15

Ålder på domän

  1. #1
    mshjelms avatar
    mshjelm mshjelm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    13
    Hur pass mycket spelar åldern på en domän in och finns det någon ungefärlig gräns när en domän får högre status(en eller flera gränser om det sker stegvis)?

    _________________________
    MHIpublish publiceringsverktyg

  2. #2
    stereodees avatar
    stereodee stereodee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Jag tror åldern i sig inte har så stor betydelse, däremot så har oftast en äldre domän hunnit få fler inlänkar som dessutom är uppbyggda under en lång tid och kanske skaffat sig någon form av auktoritet. Den allra första perioden, när en domän är helt ny i indexet, så gäller dock lite andra regler och värderingar. Tiden inklusive ett eventuellt besök i sandlådan verkar variera från några veckor till några månader.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja precis. Det är omöjligt att svara på och jag tror även det är en skillnad mellan svenska och engelska sidor - men inte säker.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lutar lite åt det hållet stereodee säger. Dvs att ålder ger en viss form av auktoritet. Har sett det på några sidor jag arbetet med. Lite abstrakt uttryck så får jag en känsla av att en några år gammal domän har en viss status och det blir lättare när man väl sätter igång att aktivera den som skaffa inlänkar, nya texter etc.

    Har sett den på en nu som har 4-5 år på nacken, den har legat bra till i Google på en del nyckelord hela tiden, men den har undan för undan tappat en del placeringar men inte för att den är dåligt uppdaterad utan för att andra nyare webbplatser gått om. Googles cach av de flesta sidorna var över ett år gammal, ingen förändring i inlänkar under hela perioden.
    Började med optimeringen, gjorde om sidor, skaffade inlänkar, etc, efter bara några veckor har Google cachat om hela domänen även de sidor som inte är ändrade.

    Så det verkar som ålder ger ett visst företräde, eller om man skall uttrycka det lite mindre formellt, och helt ovetenskapligt, Google säger "Välkommen tillbaka jag har saknat dig..."

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag håller med urban g.

    Förra sommaren byggde jag en kampanjsajt åt ett svenskt företag som sedan 1997 har ägt såväl en .se som en .com-domän. .com-domänen har de dock aldrig använt.

    Kampansajten lade vi på en subdomän till deras .com -> kampanj.domain.com där deras huvudsajt ligger på www .domain.se.

    Trots att Google aldrig har sett en endaste sida från .com så verkar det som om sajten har någon typ av "trust" förknippat till sig. Trots att den bara har en handfull länkar rankar den hyfsat till bra för de relativt vanliga söktermerna. Och någon sandlådeeffekt har inte synts till över huvud taget.

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Min erfarenhet är att åldern spelar stor roll. Jag har själv jobbat en hel del med nya sidor och det kan vara väldigt frustrerande. Under en tid sjönk jag en placering i serpsen per inlänk som jag skaffade. Tillslut låg jag på sida 10 och då gav jag upp. Efter det har jag inte skaffat några fler inlänkar överhuvudtaget till den nya sidan. Nu är sidan ett år gammal och den klättrar med en rasande fart i serpsen. Inga nya länkar har tillkommit och jag har bara gjort ett fåtal uppdateringar på sidan.

    Jag tror framförallt att gamla sidor har tre fördelar (de första två har redan nämnts).

    1. Många naturliga inlänkar
    2. Trust
    3. Gamla inlänkar. En länk blir mer värdefull ju äldre den blir. En ny sida kan inte ha gamla inlänkar.

    Att jobba med en gammal domän är betydligt enklare än en ny. Ju mer du optimerar en ny sida, desto djupare ner i sandlådan sjunker den. I mitt fall tog det ganska precis 12 månader att ta sig ur. Förmodligen blev Google misstänksam på grund av ett onaturligt stort antal inlänkar.

    En sak som kan vara intressant att tillägga är att MSN och Yahoo verkar resonera precis tvärtom. Nya sidor verkar få hög prioritet och rankar till att början med bra. Men tillkommer det under de första månaderna inga inlänkar, så faller sidan till en lägre placering.

    Angående gränser så kan man naturligtvis inte veta vad som gäller och det är nog olika från site till site. Min erfarenhet är i alla fall den här.

    0 – 1 år / Sandlådan. Ju mer du optimerar ju värre blir det. Och skaffa absolut inte orelaterade inlänkar.
    1 – 2 år / Siten drar nu fullt ut nytta av inlänkar och lite jobb ger resultat
    2 – 5 år / Du har fått en del Trust och du har goda chanser att ranka riktigt bra
    5 - ? år / Hög Trust. En länk från din sida kan förmodligen ge andra sidor en bra knuff i rätt riktning.

    Det här är så klart bara rena spekulationer som jag grundar på de erfarenheter som jag själv har. Finns ingen ”vetenskap” i det alltså.

    Edit: Jag slarvar som alltid med begreppen. När jag skriver "sida" så menar jag här "site".
    Senast redigerat av Gustav den 2006-06-10 klockan 00:05.

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Bra sammanfattning Gustav! Bara en sak:
    En ny sida kan inte ha gamla inlänkar.
    Det kan den faktiskt! Det var ett tag sedan nu, men jag såg det ursprungligen disuterat på WMW och har testat det själv. Man kan lägga en länk till en sida på en domän som inte finns ännu, och när man något år senare skapar sidan så har den PR redan från början.

    Detta kan vara ett tips till er som väntar på en domän, men är oftast obsolet idag när man får en idé, bokar domänen och har åtminstone några sidor uppe dagen efter.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra inlägg Gustav. Tycker nog åren är lite höga, men ok.

    Tydliga exempel på detta är att titta på vilka domäner som ofta ligger i topp 10 på de svenska SERPsen. Jag ser ofta aftonbladet, wikipedia, susning och sidor som web.telia.com/~uxxxxx/. alla dessa domäner är gamla och har stor trust.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    MikeRs avatar
    MikeR MikeR är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Etablerade domänägare har en tendens till att regga sina domän för längre perioder.

    Personligen anser jag att det har effekt om du reggar ditt domän för flera år än 1 åt gången.

  10. #10
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av MikeR
    Etablerade domänägare har en tendens till att regga sina domän för längre perioder.

    Personligen anser jag att det har effekt om du reggar ditt domän för flera år än 1 åt gången.
    Det går ju dock inte att regga .SE mer än i ett år, men det kommer nog en ändring på detta snart.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Google skrev ju i sin patentansökan för trust ranking att ålder på domäner är en faktor som man kan tänka sig ta hänsyn.

  12. #12
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Google skrev ju i sin patentansökan för trust ranking att ålder på domäner är en faktor som man kan tänka sig ta hänsyn.
    ehh..

    ta en titt på detta. den äldsta domänen på internet registrerades 1985 och heter symbolics. Trots detta kommer den inte först på en google sökning av sitenamnets sökord, utan istället kommer wiki..

    http://www.google.se/search?q=symbol...sv-SE:official

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    ehh..

    ta en titt på detta. den äldsta domänen på internet registrerades 1985 och heter symbolics. Trots detta kommer den inte först på en google sökning av sitenamnets sökord, utan istället kommer wiki..

    http://www.google.se/search?q=symbol...sv-SE:official
    Åldern är bara en av en mängd av faktorer som Google pekade ut som sådant de tittar på / kommer att titta på i trust ranking systemet.

    Mest självklart som de pekade ut var att gammalt material bara anses aktuellt om nya inlänkar kommer till det.

  14. #14
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    ehh..

    ta en titt på detta. den äldsta domänen på internet registrerades 1985 och heter symbolics. Trots detta kommer den inte först på en google sökning av sitenamnets sökord, utan istället kommer wiki..

    http://www.google.se/search?q=symbol...sv-SE:official
    Det finns så oändligt många fler faktorer än ålder att ta hänsyn till. Skulle Google ranka sidor enbart efter ålder så skulle jag själv kunna skriva algoritmer till en likvärdig sökmotor. Ålder är inte ens den enda faktorn när det kommer till TrustRank. Man behöver inte ens läsa patentet utan bara titta på det för att inse det (det är ett lååångt dokument). Ålder är egentligen bara en avgörande faktor för helt nya domäner (de får sällan någon vettig placering).

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är ganska imponerand av de faktorer som de radade upp för trust ranking. Det är klart det kommer behövas mycket tweaking i den matematiska modellen, och säkert kompletterande med några separata lösningar, men det kan bli väldigt bra.

    Men å andra sidan finns det väldigt mycket som ser lovande ut i MSN Search också. Deras ingång till problematiken är enkel och kan bli riktigt bra bara de har mycket träningsdata till neuronnäten.

    Och träningsdata är något som Microsoft rimligen måste ha massor av.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Betala för domän..
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 14:11
  3. Köpa en domän som redan har ägare?
    Av Simone i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 19:32
  4. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19