Resultat 1 till 6 av 6

Lägga blogg på undersida eller subdomän?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hej,

    Jag tänkte lägga upp en blogg på min sida. Nu läste jag här att en subdomän räknas som en helt egen domän. Är det då bättre ur ett seo-perspektiv att lägga bloggen på en undersida snarare än en subdomän (för att ta del av den kraft som min nuvarande domän har)? Eller är det hugget som stucket?

    Tack på förhand!

    Mvh Erik

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av erison
    Hej,

    Jag tänkte lägga upp en blogg på min sida. Nu läste jag här att en subdomän räknas som en helt egen domän. Är det då bättre ur ett seo-perspektiv att lägga bloggen på en undersida snarare än en subdomän (för att ta del av den kraft som min nuvarande domän har)? Eller är det hugget som stucket?

    Tack på förhand!

    Mvh Erik
    Du stärker din sida genom att lägga bloggen som en katalog. Den länkkaft sm bloggen får genom olika nätverk hjälper din sida att ranka bättre.

    Samtidigt så får din blogg också ett starkare utgångsläge då den ligger på en redan etablerad domän. I framtiden kommer dock bloggen hjälpa dig ranka med din vanliga sida.

    Detta beror bl a på att du får:
    - en frekvent uppdaterad sida
    - länkar till din sida från bloggnätverk

    + mycket mer

    MAO lägg bloggen i en katalog.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det svar som brukar komma är precis som MattiasN skriver att lägga det i en katalog men jag håller inte med om att det alltid säkert är den bästa lösningen. Det kan vara en fördel att ha dem på olika domäner då man kan utnyttja länkarna mellan dem på ett annat sätt än om bloggen liggen i en katalog och länkarna blir interna.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Dessutom kan man utnyttja möjligheten att ha ett eget, mer nyckelordsfokuserat, domännamn på bloggen om den ligger på en egen domän. Och därigenom dra viss fördel av det.

    Men jag skulle nog lägga den i en katalog på samma domän. Min bedömning är att mervärdet av det överväger.

    Men då bör man även tänka till på hur man utnyttjar den interna länkstrukturen maximalt från blogginlägg i olika kategorier tillbaka till andra viktiga sidor på webbplatsen.

  5. #5
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackar för bra svar!

  6. #6
    fredrik.ahlens avatar
    fredrik.ahlen fredrik.ahlen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Hej,

    Ser att denna tråd är gammal. Intressant diskussion om subdomän eller inte. Har redan placerat bloggen i en subdomän, vilket kanske inte var optimalt ur seo-synvinkel, den har dock legat i 4-5 månader har en del inlägg och har en PR2 (huvuddomänen har PR3). Ska lägga upp forum och galleri samt en länk-katalog, vilket enligt ovantstående diskussion med fördel kan läggas i en underkatalog. Synpunkter, tips? Är det värt att flytta bloggen? Seo är viktigt men ligger 5-6 på viktigaste sökordet.

    Länkkatalogen tänkte jag använda för att låta kunderna själva göra jobbet med att länka till sina egna eventuella sidor. Att använda sökordet i subdomäner, hur mycket ger det? Enligt sokord-galleri.minsida.se? Samma fråga är också intressant med att lägga det som en underkatalog, alltså minsida.se/sokord-galleri/

    En fördel dock med subdomäner är att man kan lägga till dem i samma länkkatalog, en undersida fungerar inte med flera kataloger. Ytterligare en fördel är det att det enligt min egen subjektiva uppfattning ser bättre ut i url:en.

    Tacksam för synpunkter!

    /Fredrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domän/länkkatalog säljes eller bytes
    Av KnasB i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 10:46
  2. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16
  3. Ni måste ha en blogg
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 09:38
  4. Ny blogg med länkbete, reklam eller utan reklam?
    Av Andreazz i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 17:19
  5. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50