Resultat 1 till 11 av 11

Hur gör uppsatser.se?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Om jag postar i rätt kategori beror helt på om jag har förstått något utav det jag frågar om

    Uppsatser.se rankar ju bra på ett gäng dåliga sökord (t.ex. min kompis namn, han är med eftersom han har gjort en D-uppsats). De rankar även bra på ett gäng något svårare ord (Ikea är betydligt svårare att ranka på än min kompis namn.) Jag lägger ut mitt resonnemang så kan väl ni fylla i (rätta) hur det ligger till.

    På något sätt genereras statiska undersidor uppsatser.se/om/sökord+sökord2 (För dessa måste väl vara statiska?)
    För att de ska indexeras måste de vara inlänkade, gärna från uppsatser.se:s huvudsida. Jag hittade en länk på första sidan "Se gårdagens mest poulära sökningar här", där man mycket riktigt kan se gårdagens 100 mest sökta sidor, länkade till sina statiska undersidor.

    Så min gissning är då att statiska undersidor genereras varje dag beroende på de sökningar som görs från google. Rätt? Isf undrar jag var gamla dagars "mest populära" -sidorna sparas. För visst måste de sparas? Jag tänker att det borde vara så att Ikea blir bland de mest populära varje dag, och därför får den så mycket intern länkkraft så att den letar sig upp på googles första sida!?

    Har jag något rätt i detta resonnamang? Var är det fel?

    Mvh Erik

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    De är inte statiska, men skapas bara i systemet när det finns en sökträff på frasen.

    Det rör sig om ren kod med alla on-site-element på plats och en helt underbar och alldeles dynamisk sidfot. Jag fick en demo av Ted Valentin häromdagen. Helt otroligt att sitta i realtid och se google hämta 10 sidor i minuten från sajten.

    Visst räcker bra onsite-optimering och ett fåtal bra inlänkar rätt långt?

    Det ni nu kan börja titta efter i resultaten är Teds nya sajter som t.ex. sushikartan, wifikartan, cafekartan och badkartan...

  3. #3
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Ja, han vet onekligen vad han gör, Valentin...

    Så de lägger alltså ut en länk till ett söksvar när de har fått sökningen, och därefter indexerar google detta söksvar? Är url-omskrivningen viktig, eller hade det funkat lika bra om url:en hade varit uppsatser.se?q=ord1+ord2?

    Men visst måste det finnas ett system så att ord som det söks ofta på, blir mer internlänkade och på så sätt kan så sig i dessa ords svårare sökkonkurrens?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo det där är ett potent exempel på att automatiskt skapa volym för long-tail från något öppet. Det finns en hel del liknande datakällor.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Liten varning bara. I webmaster guidelines skriver google:
    "Use robots.txt to prevent crawling of search results pages or other auto-generated pages that don't add much value for users coming from search engines"

    Inte så att jag någonsin hört talas om någon site som uppenbart har bannats, men G gillar bevisligen inte att man överutnyttjar detta.

    Personligen tycker jag att G är ute på lite tunnare is, men min, eller andras, personliga uppfattning brukar inte spela så stor roll.

  6. #6
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av erison

    Så min gissning är då att statiska undersidor genereras varje dag beroende på de sökningar som görs från google. Rätt? Isf undrar jag var gamla dagars "mest populära" -sidorna sparas. För visst måste de sparas? Jag tänker att det borde vara så att Ikea blir bland de mest populära varje dag, och därför får den så mycket intern länkkraft så att den letar sig upp på googles första sida!?

    varför tror du att de genereras från de söknignar som är gjorda på google, och inte on site? det är naturligtvis en bagatell att åstadkomma båda delarna.. bara undrar.

  7. #7
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    varför tror du att de genereras från de söknignar som är gjorda på google, och inte on site? det är naturligtvis en bagatell att åstadkomma båda delarna.. bara undrar.
    Givetvis genereras de från sökningarna för att bli relevanta och arbetsbesparande, och jag tycker även att starka ord borde vara mer internlänkade. Det må vara en bagatell, men personligen kan jag inte avgöra om de är det, och i så fall hur. Från "dagens mest populära" hittade jag iaf ingen länk till gamla "dagens mest populära" och då undrar jag lite hur man annars kan lösa en sådan internlänkning...

    Eller kan det vara så att han förlitar sig på att de relevanta orden får många klick på google, och på så sätt håller sig kvar på g:s förstasida, så att han inte behöver ha många internlänkar till samma ord? (Kanske är ett tokigt resonnemang, eftersom jag inte kan styrkeförhållandet internlänkar/få många klick/per sökning).

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Internlänkning kommer inte ge honom så himla mycket. Trafiken han tar kommer i stort från faktorer som inte har med det eller externa inlänkar att göra. Prova länka in en sida och se hur det påverkar ranking visa vi säg ett blogginlägg på en blogg.

  9. #9
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Internlänkning kommer inte ge honom så himla mycket. Trafiken han tar kommer i stort från faktorer som inte har med det eller externa inlänkar att göra. Prova länka in en sida och se hur det påverkar ranking visa vi säg ett blogginlägg på en blogg.
    Nu blir jag mycket förvirrad. I många trådar läser jag att "internlänkning är allt" och i detta fallet spelar det inte så stor roll. Vilka är då de faktorer som spelar roll?

    Jag är med på att han får en hel del long tail -trafik pga att automatiskt få sökningar indexerade, men har han inte även ett system för att stärka svåra ord, så att sidan kan komma top10 även på dessa?

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Internlänkning är viktigt. Inte allt, men viktigt. Speciellt för stora siter med mycket innehåll (hundratusentals sidor typ).

    Man kan ju tillexempel fundera över hur det är ställt med en webbplats som i sina inkommande länkar från andra webbplatser har en tydlig förekomst av en viss fras, medan den frasen inte används över huvud taget i de interna länkarna...

  11. #11
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Tänkte bara ytterligare en gång försökra mig om att jag har förstått detta Ni kan väl rätta mina påstående om de är fel:

    1. Anledningen till att detta är extremt viktigt för uppsatser.se är för att uppsatserna inte finns genom en naturlig länkstruktur och att de annars aldrig blir indexerade. Detta är alltså deras enda alternativ (förutom möjligtvis att ha en massiv dynamisk site map)
    2. Blocket har inte detta behov, eftersom man kan nå alla deras annonser via länkar.
    3. Blocket skulle dock ändå kunna tjäna något på en liknande lösning på så sätt att google hade indexerat söksvar från specifika sökfraser , och dessa söksvar hade rankat högre än annonsen/annonserna i fråga gör.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)