Resultat 1 till 3 av 3

Allmänna reflektioner+ specifik fråga

  1. #1
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Efter att ha jobbat med min site och satt mig in internetmarknadsföring+seo tycker jag mig konstatera följande:

    OBS: Detta är ingen kritik mot enskilda individer, snarare baksidan av google och hur internet marknadsföring verkar att utvecklas. Det är samtidigt en logisk utveckling, när det finns pengar att tjäna vill alla ha en del av kakan.
    Man får helt enkelt gilla spelreglerna

    1. Internet är full av skit. Mitt intryck är att sökresultaten från google allt som oftast leder en till sidor som bara har ett syfte: tjäna pengar. Det finns väldigt lite substans.
    Sidorna är för den ovane besökaren vid första anblicken möjligtvis intressanta, men bakom döljer affiliateprogram och adsense.

    2. Content är king
    Men konkurrensen är hård från siterna enligt punkt 1.
    De skapar massa brus, samtidigt misstänker jag att google logaritmer efter ett tag straffar liknande sidor.

    Av naturliga skäl har säkert många på detta forum siter inom punkt 1.

    En framgångsväg är att hitta en balans mellan 1 och 2, där man har bra content och lägger upp så mycket adsense+annan reklam som man bara kan utan att förlora för mycket i trovärdighet, både gentemot google och mot sina besökare.

    Nu till mina frågor

    Om man har en site och vill öka på intäkterna, rekar ni att man lyfter in det på siten eller ska man lyfta ut det på en annan site?
    Exempel: Man skriver om privatekonomi, ska man då ha länkar till en separat site om lån som har fokus på reklamintäkter eller ska man lägga in detta under ursprungssiten?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Din fråga har faktiskt inget enkelt svar.

    Som utvecklingen har varit under senaste åren har allt fler som byggt upp mängder av siter med adsense fått sina konton stängda med hänvisning till att någon av deras webbplatser bryter mot någon eller några av Googles policys. Och sedan mer än ett år sedan är det tydligt att det förekommer manuella kontroller även i den svenska SERPen för Google, och att många MFA med låg kvalitet siter fastnar i olika 30+ liknande filter.

    Ett smart sätt kan vara att skapa så kallade "honey pots", webbplatser utan reklam, eller i alla fall med begränsad reklam, och med mycket bra content, som kan uppnå hög trovärdighet för såväl besökaren som sökmotorerna. Och använda dessa för att driva upp andra siter med mer reklam.

    Personligen tror jag att det även handlar om att ta fram nya och mer kreativa sätt att ta in pengar på sina webbplatser. Jag tror även att det kommer att komma fler bra CPC/CPM nätverk inom snar framtid som kan konkurrera med Google Adsense på lokala marknader. Dessutom kommer det att dyka upp fler sätt att få betalt på sin site, fler än de traditionella reklamintäkterna menar jag då.

    Att de webbplatser som du kallar "skit" kommer att få det svårare i framtiden kan vi vara ganska säkra på.

  3. #3
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Tack för en intressant utveckling. Som novice (men erfarenhet av marknadsstrategier/företagsutveckling utanför internet) är det just dessa "skit" siter man först möts av.

    Kul att att vi kan lägga ribban högre än dessa siter och se framåt.
    Helt klart mkt impad av kvaliteten på detta forum.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. robot.txt fråga
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 16:06