Resultat 1 till 2 av 2

Indexering av JavaScript?

  1. #1
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Jag har ett script som skickar ett mail till när en klient möts av "Error 404" på min sajt.. Genom detta har jag noterat att Google ganska betvingat försöker besöka min JavaScript-fil från flera konstiga URL's. Exempelvis:
    • /blogg/iphone-till-sverige-med-telia/scripts/main.js
    • /blogg/iphone-till-sverige-med-telia/scripts/scripts/main.js
    • /blogg/iphone-till-sverige-med-telia/scripts/scripts/scripts/main.js
    • /blogg/iphone-till-sverige-med-telia/scripts/scripts/scripts/scripts/scripts/scripts/scripts/scripts/scripts/scripts/main.js


    Jag använder mig av HTML-taggen "BASE" vilket gör alla interna länkar relativa till min root-katalog. Även om en sida ligger i flera underkataloger räcker det med att ange sökvägen från rooten.

    Varför vill Google indexera mitt JavaScript? Hur kan jag säga åt Google att detta inte är nödvändigt?

    Kan det ha något med att Google söker efter skadlig kod att göra? Hur kan jag isåfall bli betrodd?


    Tack på förhand!

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Betrodd av Google? lycka till

    Vad gäller vad Google är ute efter i dina Javaskript-filer så är det är nog cloakande skript. De har rätt bra algoritmer nu för tiden för att identifiera skript som manipulerar URL:er på en sida och skickar runt besökare. Finns en del trådar om frames-problematiken som belyser problemet med att Google nu är kinkigare med vad som indexeras när Javaskript används.

    De kan också vara ute efter skadlig kod som skadar användaren. Jag använder AVG som anti-virus och senaste versionen har en feature and bocka för alla säkra sidor i Google's träfflista. Kan tänka mig att Google endast vill ha gröna bockar där för att deras kunder ska kunna känna sig säkra med det material som Google presenterar.

    Det är väl de 2 anledningarna jag kan se bakom Google's beteende. Ett tips är att alltid komma ihåg att Google har kunder att ta hand om nämligen alla som söker och vill ta hand om dessa på bästa möjliga sätt. Då brukar deras beteende bli rätt självförklarande.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stylescript - javascript, flash - ja elr nej?
    Av Mangee i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 20:13
  2. Javascript - Webbspindlar som hanterar javascript
    Av Martin Lindhe i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 23:28
  3. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03
  4. MSN Live läser javascript!
    Av Patrik Berggren i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:07
  5. Javascript Src=http://
    Av yoggi i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 21:55