Resultat 1 till 7 av 7

Praktisk url_rewrite när produkter läggs till oftare än apache omstart

  1. #1
    osborns avatar
    osborn osborn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    4
    Hej, mitt första inlägg här, har tickat pengar och fått röda ögon nu tillräckligt länge innom ett hyfsat nytt område för mig och tycker mig äntligen vara värd ett bättre svar än "prova att googla", hoppas jag har rätt.

    Min fråga har två delar:

    1. Vi säljer böcker, kommer det innebära en stor nackdel (ur seo perspektiv) ifall url är på formatet www.exempel.se/bok/123 istället för www.exempel.se/bok/alkemisten

    2. Ifall vi antar att format www.exempel.se/bok/alkemisten är bättre så vad är ett praktiskt sätt att göra detta? Mina egna efterforskningar ger mig följande lösningar:

    2.a) skriv en lång .httpaccess fil (som jag inte är 100% på om det laddas varje request eller inte men jag tror det).
    2.b) skriv en RewriteMap som en extern text fil som bara laddas vid server uppstart och använd denna mapen i .httpaccess filen
    2.c) skriv ett script i t ex php som kopplar mot db, hittar produktNr för alkemisten och returnerar detta till regeln i .httpaccess som kör detta script.

    Varje lösning tycker jag har sina egna fördelar och nackdelar men mest nackdelar!

    Mitt största problem är "laddas vid serveromstart", för det första är downtime inte ok och för det andra ligger det utanför min direkta kontroll. nya produkter måste kunnas läggas till on the fly. Som jag förstår det så gäller detta både textfil och db lösningen (som annars tilltalar masochisten i mig).

    Då återstår 2a och jag ser framför mig att när man lägger till en ny bok i admin lägger man också till en extra rad i .httpaccess filen, jag tycker detta känns jävligt ocoolt men vad göra?

    Just nu överväger jag att helt sonika strunta i mod_rewrite, langa upp några hundra statiska htmlsidor för produktsidorna (vilket bör vara det absolut viktigaste innehållsmässigt för oss) men det känns också ganska bizzart och trist att inte kunna fixa hela siten.

    Tycker det är konstigt att jag inte hittat några best practices för nått så vanligt och hoppas nu att någon mer erfaren ska kunna dela med sig av det. Det kan även hända att jag får ett svar på 1 som gör 2 null.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Varför inte lägga in webbadressen i sin helhet, alltså /bok/alkemisten som en kolumn i databasen och använda php för att, när anropet till sidan kommer in:
    1 - läsa av vilken url som efterfrågades.
    2 - Ställa fråga mot databasen för att hämta rätt produkt
    3 - Om produkten med efterfrågad url inte hittas, leverera ett 404
    4 - Om produkten med efterfrågad url hittas, visa den.

    System som till exempel wordpress gör precis på detta sätt, och iom att det är open source kan en person med lite php skills enkelt kolla exakt hur de har löst det.

    Jag har personligen byggt exakt en sådan hantering till ett tidigare projekt, men sedan en tid tillbaka använder jag Drupal till allt jag gör, och där har man löst detta på ett mycket bra sätt.

  3. #3
    osborns avatar
    osborn osborn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    4
    Pratar vi fortfarande om mod_rewrite eller en ren php/mysql variant (som jag snappat upp ÄR möjligt men ovanligt)? Blir lite förvirrad då wordpress verkar använda två olika beroende på ifall mod_rewrite finns tillgänglig eller inte.

    Tipset med wordpress låter ju annars perfekt för att se lite förhoppningsvis bra kod, har bara hittat väldigt torra tutorials. Hur pass värdelöst det är att hitta info om seo på google tack vare seo är ironiskt, inser värdet i forum som dessa

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Den lösning jag förslår använder ingen mod_rewrite, utan en ren php/mysql variant.

  5. #5
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Oavsett scriptspråk (php, asp, roby etc..) använder du endast ett par rader i en htaccess-fil för att åstakomma det du vill. Principen bygger på att du använder just "bok" och "alkemisten" som värden för att hämta rätt bok till den sidan vid följande URL: exempel.se/bok/alkemisten/

    Genom den här metoden behöver du INTE starta om någon server och INTE lägga till någon rad när du lägger till en ny produkt! Kom gärna med exempel på hur dina adresser ser ut idag så ska jag hjälpa till med kodsnuttar. Vilket scriptspråk använder ni förresten?

    Glöm inte att sedan 301:a alla de gamla länkarna till de nya för att undvika "Duplicate Content"!

    Massor av guider med "best practise" hittar ni i underformuet URL-omskrivning.

  6. #6
    osborns avatar
    osborn osborn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    4

  7. #7
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    .htaccess
    Följande kod gör att Apache (webservern) tolkar adressen exempel.se/bok/bokens-namn/ som exempel.se/popShowBook.php?boknamn=bokens-namn. Se gärna till att inte underkatalogen /bok redan finns på riktigt.
    Kod:
    RewriteEngine on
    RewriteRule ^bok/([A-Za-z0-9-]+)/?$ popShowBook.php?boknamn=$1 [L]
    PHP
    Det du gör på PHP-sidan är att hämta GET-variabeln (boknamn istället för id-numret) och jämför den med en eller flera rader i din databas och hämtar information om just den boken. Du måste alltså först skapa en till kolum i er tabell (i databasen) med just boknamn som är anpassat för adressfältet. Några exempel är som följer:
    • Hitta Nemo -> hitta-nemo
    • Snabba kash -> snabba-kash
    • Gävle strand -> gaevle-strand


    Detta kan ni göra antingen manuellt eller genom att automatiskt ta bokens titel och:
    • omvandla till versaler
    • ta bort specialtecken
    • byt ut åäö
    • ersätt mellanslag med bindesträck


    Tips
    Omvandla gärna din URL till boksidorna enligt följande format:
    exempel.se/kategori/författare/boktitel/


    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  2. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25