Resultat 1 till 10 av 10

angående snapback

  1. #1
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Det här med snapback är ngt nytt för mig.
    Jag fattar inte hur ett företag kan erbjuda den tjänsten, går inte "rättigheterna" tillbaka till ex nic.se, eller är det så att t ex snapback.se reggar domänerna ihopp om att kunna sälja dem vidare?

    Kan ngn förklara detta.

    När det gäller auktionsförfarandet, påminner det om ebay?

    Själv reggade jag sparapengar.nu nyligen, jag märkte att namnet gått ut och att det befann sig i karantän. Det passade dessutom in bra i mitt projekt. Jag mailade nunames och frågade när det skulle släppas. Fick då ett datum och ett klockslag

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    På .se fungerar det så att när domänen går ut är det efter ett visst klockslag (kommer inte ihåg exakt) den som först registrerar domänen som får den. Det är ombuden som kan skicka in ett mail (faktiskt) till IIS.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Men vad gör förmedlingsbolagen?
    Gör förmedlingsbolagen så att det exakt vid rätt tidpunkt går in och reggar namnen via en automatiskt tjänst?

    Man borde ju själv kunna göra detta, eller är det så att de som har valt att snapbacka en domän och har lagt det högsta budet alltid får domänen?

    Vad är det som hindrar en att regga domänen själv när den släpps, eller är det så att förmedlingsföretagen via sina "robotar" alltid hinner före?

    Jag fattar inte det här
    Senast redigerat av johant den 2008-07-07 klockan 14:21.

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Du kan inte göra det själv eftersom ombud är de som kan registrera domäner. Det de gör är faktiskt att skicka ett mail, det finns ingen automatisk tjänst. Mailet skickas väl automatiskt för att komma så nära klockslaget som möjligt men på rätt sida, dvs efter.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av johant
    Men vad gör förmedlingsbolagen?
    Gör förmedlingsbolagen så att det exakt vid rätt tidpunkt går in och reggar namnen via en automatiskt tjänst?

    Man borde ju själv kunna göra detta, eller är det så att de som har valt att snapbacka en domän och har lagt det högsta budet alltid får domänen?

    Vad är det som hindrar en att regga domänen själv när den släpps, eller är det så att förmedlingsföretagen via sina "robotar" alltid hinner före?

    Jag fattar inte det här
    Visst kan man försöka göra detta själv och ibland lyckas det men oftast är det något av snapbackombuden som tar de attraktivaste domänerna. Domänerna släpps mitt i natten och ombudens system ser då till att försöka registrera domännamnet så snabbt det bara går, samma sekund domänen släpps. Man kan som du sa försöka göra detta själv men eftersom att man måste använda ett ombud för att registrera en domän och inte har kontroll över när själva registreringen görs (det finns oftast en viss fördröjning i systemet) är det väldigt svårt att pricka in en exakt dag och sekund att registrera en domän och då hinner oftast snapbackombuden före eftersom att de bevakar detta automatiskt och på sekunden.

  6. #6
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    tackar, pratade precis med Nic, de visste inte ens vad snapback var..
    Det blir lite konstigt om man försöker regga det själv, man tävlar ju med det ombud som kanske reggar det automatiskt åt en annan kund..
    Hur kan ett företag få möjlighet att regga domännamn på detta vis.
    NIC ansåg det hela vara mkt oseriöst, de lär agera på sikt.
    Senast redigerat av johant den 2008-07-07 klockan 16:45.

  7. #7
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av johant
    tackar, pratade precis med Nic, de visste inte ens vad snapback var..
    Det blir lite konstigt om man försöker regga det själv, man tävlar ju med det ombud som kanske reggar det automatiskt åt en annan kund..
    Hur kan ett företag få möjlighet att regga domännamn på detta vis.
    NIC ansåg det hela vara mkt oseriöst, de lär agera på sikt.
    Vad jag har hört har Nic ögonen på detta men egentligen är det ju inget som byter mot deras egna regler, vad jag vet. Det är inte heller något nytt eller något som är specifikt för .se domäner. När en domän släpps får vem som helst registrera den. Det snapbackombuden gjort är ju egentligen bara att optimera deras process kring att registrera domänen så snabbt som möjligt. Vilkoren är ju egentligen inte annorlunda för dessa företag än andra. Många ombud använder idag mer eller mindre automatiska rutiner även när man registrerar domäner "som vanligt" så att det går helt automatiskt är inget konstigt i sig.

  8. #8
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Vad jag har hört har Nic ögonen på detta men egentligen är det ju inget som byter mot deras egna regler, vad jag vet. Det är inte heller något nytt eller något som är specifikt för .se domäner. När en domän släpps får vem som helst registrera den. Det snapbackombuden gjort är ju egentligen bara att optimera deras process kring att registrera domänen så snabbt som möjligt. Vilkoren är ju egentligen inte annorlunda för dessa företag än andra. Många ombud använder idag mer eller mindre automatiska rutiner även när man registrerar domäner "som vanligt" så att det går helt automatiskt är inget konstigt i sig.
    Problemet är att den informationen har alla som jobbar med snapback redan. Och en riktigt duktig "snapbackare" jobbar med flera ombud samtidigt för att säkerställa att dom verkligen får dom namn dom vill ha.

    Att tävla med någon som är duktig på snapback är lönlöst. Det är bättre att ha en sån person på sin egen sida. Eller använda de olika snapbacksystemen som har auktion.

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Varför tycker NICSE att det är oseriöst? Att populära domännamn kommer att gå åt direkt när de blir lediga är väl en fullständig självklarhet även för dem?

    Företeelsen är inte direkt ny. Varför Sverige skulle vara nån skyddad verkstad när bolag i USA bedrivit liknande verksamhet i årtionden har jag svårt att begripa.

  10. #10
    autosvars avatar
    autosvar autosvar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Samuel Sylvander
    Problemet är att den informationen har alla som jobbar med snapback redan. Och en riktigt duktig "snapbackare" jobbar med flera ombud samtidigt för att säkerställa att dom verkligen får dom namn dom vill ha.

    Att tävla med någon som är duktig på snapback är lönlöst. Det är bättre att ha en sån person på sin egen sida. Eller använda de olika snapbacksystemen som har auktion.
    Lönlöst är det inte, snarare som ett lotteri med dåliga odds.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 13:36
  2. Frågor angående inläkning etc
    Av mng0 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 11:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 10:59
  4. Angående rubriker
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 12:13
  5. Förtydligande angående nya trådar och egenreklam
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:34