Resultat 1 till 13 av 13

Ska man indexera sökresultat?

  1. #1
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Driver en evenemangsguide som vi kommer att utöka en hel del den kommande tiden och har funderingar kring vad som är bäst när det gäller indexeringen. (Som det är idag får vi stor del av vår trafik från sökmotorerna.)

    Vi har en sökmotor för evenemang (evenemangen finns upplagda på vår site). Är det bäst att indexera sökresultatet eller ska man köra noindex,follow? Sökresultatet ändras hela tiden i och med att evenemangen blir inaktuella och nya kommer till.. Antalet sidor som blir indexerade blir färre men vikten på evenemangen blir troligtvis större...

    Vad tror ni?

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag skulle indexera sökresultaten, spara och indexera de vanligaste sökningarna folk gör eller skapa egna nyckelsökningar som man vi ha indexerade.

  3. #3
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Ja, det är sant...man behöver ju inte göra antingen eller..även om det är lättare..

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Regelrätta sökresultat ska man inte indexera.

    Citat från Google guidelines:
    Use robots.txt to prevent crawling of search results pages or other auto-generated pages that don't add much value for users coming from search engines.

    Dock så kan man begränsa vad/hur mycket av sökresultaten som indexeras.

  5. #5
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av chrille
    Vi har en sökmotor för evenemang (evenemangen finns upplagda på vår site). Är det bäst att indexera sökresultatet eller ska man köra noindex,follow?
    Jag förstår inte riktigt här. För att sökresultaten ska indexeras så måste man väl länka in dem? Och om man länkar in dem så förutsätter man väl att länken är av värde och då inte ska ha nofollow? Om man ska länka med nofollow till sökresultat kan man väl lika gärna lämna ute dom? Eller kan det finnas nytta ändå (såsom "vanligaste sökningar")?

    Sen har jag aldrig heller förstått skillnaden mellan att indexera sökningar som kommer internt på sidan / sökningar från google. Finns det någon poäng, rent seo-mässigt, att bara ta det ena eller det andra?

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av chrille
    Driver en evenemangsguide som vi kommer att utöka en hel del den kommande tiden och har funderingar kring vad som är bäst när det gäller indexeringen. (Som det är idag får vi stor del av vår trafik från sökmotorerna.)

    Vi har en sökmotor för evenemang (evenemangen finns upplagda på vår site). Är det bäst att indexera sökresultatet eller ska man köra noindex,follow? Sökresultatet ändras hela tiden i och med att evenemangen blir inaktuella och nya kommer till.. Antalet sidor som blir indexerade blir färre men vikten på evenemangen blir troligtvis större...

    Vad tror ni?
    Exakt vad du menar är inte helt klart då det kan avse flera saker. Några saker jag själv skulle undvika är dock det nedan. Därmed inte sagt att det är komplett eller korrekt.

    1) Att återspegla sökresultat som innehåll på din sajt. Brott mot Googles riktlinjer.

    2) Att visa grafik eller namn som ägs eller är associerat med Google. Brott mot Googles riktlinjer.

    3) Att djuplänka in sådant som kan indexeras av Google på Google-sajter. Tja här kan man tänka sig utan att jag har något konkret fall att peka på det att det straffas vid ev. manuellkontroll. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är ett brott mot Googles riktlinjer och rent generellt upplever jag sedan säg 6 månader att Google blivit bättre & mer noggranna på att inte straffa aktörer som faktiskt inte bryter mot deras riktlinjer.

  7. #7
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    1) Att återspegla sökresultat som innehåll på din sajt. Brott mot Googles riktlinjer.
    Vad innebär detta? Är det inte precis detta som uppsatser.se gör? Eller finns det något annat konkret exempel på någon som gör detta?

  8. #8
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Man kan väl säga såhär, så fort Google själva, eller någon anmäler i GWT kommer uppsatser.se vara avindexerad ganska snart.

    Av den enkla anledningen att det strider mot Google riktlinjer (som Hans och David påpekat)
    Källa: http://www.google.com/support/webmas...y?answer=35769

    Use robots.txt to prevent crawling of search results pages or other auto-generated pages that don't add much value for users coming from search engines.
    Förövrigt har Matt Cutts en post från 07 i ämnet här:
    http://www.mattcutts.com/blog/search...earch-results/

    Där han bland annat skriver:
    it’s still good to clarify that Google does reserve the right to take action to reduce search results (and proxied copies of websites) in our own search results.

  9. #9
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Jag gissar att jag bryter mot denna regel i mina länkkataloger. Startade några länkkataloger med phpLD och la till en modul som automatiskt skapar taggmoln utifrån innehållet på sidan. Detta har fått till följd att en länkkatalog med ca 300 länkar kan bestå av tusentals sidor. En registrering i en av mina kataloger ger oftast ca 100 inlänkar i webmaster tools. Har funderat mycket om detta verkligen är så bra. Jag märker helt klart att jag får de flesta besöken via dessa autogenererade sidor, eftersom det skapas sidor på sökord som inte har någon större konkurens. Huruvida Google har börjat rensa bland mina sidor vet jag inte, har inte kollat så noga. Dock känns det som om PR har blivit straffat, har haft en ganska dålig utveckling på PR.

    Frågan är om jag ska tabort funktionen för taggmoln, alternativt lägga noindex på dess länkar? Har svårt att tro att taggmolnsfunktionen är till någon nytta för användarna. Jag skapade den mest för att testa hur den fungerade.

  10. #10
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Ställer mig frågande till om vad Google säger och vad Google gör verkligen är samma sak.

    Tagg-sidorna i min blogg rankas högre än inläggen på det sökordet som taggen avser. Jag som besökare blir inte irriterad över att komma till en sida som listar alla interna sidor som avhandlar det ämne jag sökt på utan snarare tvärtom blir man lite glad för man slipper leta själv.

    Så är det bara bullshit för att få bort sidor som listar irrelevanta sökresultat-sidor i hopp om att folk ska klicka på adwords? För i sådana fall kommunicerar Google det på ett verkligt konstigt vis.

  11. #11
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Senast hade vi ju bloggat.se som blev avindexerad. Om det var av den anledningen eller någon annan det vet jag dock inte.

    Men det känns som att Google har ganska mycket intresse i att inte låta auto-genererade sökfrågor indexeras. Förstår ni hur enkelt det är att bygga ett nätverk på oändligt många relevanta "sidor"? Det är löjligt enkelt.

  12. #12
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Funderar på att plocka bort taggmolnen från en av mina länkkataloger. Men hur gör jag det på bästa sätt? Har testat med att plocka bort funktionen för att skapa taggmoln, vilket innebär att det inte finns några länkar på min sajt till taggsidor. Men räcker det? Mina gamla taggsidor är indexerade, måste jag sätta noindex på redan indexerade taggsidor? Eller kommer google automatiskt att plocka bort dem när det inte finns några länkar till dem?

    Kan man skriva så här i robots.txt:

    User-agent: *
    Disallow: /index.php?q

    Jag vill att index.php skall indexeras men inte /index.php?q=????????
    Senast redigerat av Torreman den 2008-09-09 klockan 14:38.

  13. #13
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Matt Cutts har en rätt bra blogpost om ämnet, http://www.mattcutts.com/blog/search...earch-results/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökresultat med thumbnail från YouTube
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 17:41
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 03:25
  3. Olika sökresultat
    Av Daniel_K i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 12:51
  4. Udda sökresultat
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 19:24
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 10:50