Resultat 1 till 15 av 15

Nya sökmotorn cuil

  1. #1
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Den nya sökmotorn http://www.cuil.com/ sägs ju ha ett större index än Google.
    Den har väl nyss kommit upp och massor av folk testar, men är det någon som lyckats få ett enda svar på en sökning?

    Mina sökningar resulterar bara en enda lång väntan som aldrig ger nåt svar ...

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Testa den imorse och är långt ifrån imponerad. Som nästan alla andra "Google-konkurrenter" så tar de alldeles för lite eller ingen hänsyn tills ens placering. Brukar testa med vilka sidor som syns på svåra termer som "kent" eftersom det är en del i England men även ett av Sveriges största band. På de flesta får man bara träffar som relaterar till Kent i UK.

  3. #3
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Skit kul sökmotor, mina viktiga sök fraser kom 1 på första sidorna.
    Bara tacka och ta emot..

    //Lennart

  4. #4
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Den verkar ha problem med åäö.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Den nya sökmotorn http://www.cuil.com/ sägs ju ha ett större index än Google.
    Det som är lite udda runt index och Google, vilket naturligtvis de flesta av oss misstänkt men är lite mer bekräftat nu, är att det "under-index" som de betraktar när SERP för aktivt index beslutas är mycket större än index. Ska man tolka väldigt fritt det Google direkt skrev kanske man också kan misstänka att det är "komprimerat" på något sett genom att de nu refererade till webbkomponenter (i översättning & jag kommer ihåg rätt).

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Lite roligt att en nylanserad sökmotor som ska "konkurrera med Google" inte klarar av att lite folk söker innan den går ner. Att man ska maila till en e-postadress och berätta att man vill att deras robot ska ta med sin sida i sitt index är lite skoj det med.

    Här nere i Boliva känner alla till Google. Till och med de som knappt har tillgång till varmvatten. Snacka om att ha lyckats bra med branding.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Större index = fler spamsidor
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  8. #8
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Visst de har större index men kommer någon sakna de sidor som Google inte har indexerat?

  9. #9
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Näe, jag tror jag storknar!
    Fick äntligen den där Cuil-servern att svara, men *kul* blev det inte när man ser resultaten.

    Visst, dom listar en massa sajter och det är väl ganska okey med listan även om man kan höja ögonbrynet på vissa placeringar.

    Men bilderna !
    Dom har tagit ett gäng bilder från sajter, och sen för varje resultatsida så slänger dom omkring i princip samma bilder om och om igen så att bilderna i själva verket inte har nåt med sajterna att göra.

    Min egen logga dök minsann upp både här och där.
    Näe, fy vilket otyg till sökmotor.

    Grr.

    Har inte sett någon kommentar nånstans om detta, att inte andra har upptäckt det än?

  10. #10
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Lite roligt att en nylanserad sökmotor som ska "konkurrera med Google" inte klarar av att lite folk söker innan den går ner. Att man ska maila till en e-postadress och berätta att man vill att deras robot ska ta med sin sida i sitt index är lite skoj det med.

    Här nere i Boliva känner alla till Google. Till och med de som knappt har tillgång till varmvatten. Snacka om att ha lyckats bra med branding.
    När Google lanserade sin sökmotor för cirka tio år sedan så hade dem samma problem och rutiner som det Cuil har idag. Men. Skillnaden mellan dem två är tid (bandbredd) och plats (innehåll), samt hur dem presenterar sina resultat.

    Det är inte något annat än en bedrift att Cuil - trots sin ringa ålder och cirka tio år senare - har ett index som kan jämföras med Google, samt att dem - i viss mån - klarar av den oerhörda mängd trafik och förfrågningar som all publicitet har genererat.

  11. #11
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    En tre år gammal tråd...

    MEN!!
    Byggde dom en sökmotor som trots allt fungerade och sen slängde dom in handduken!?

  12. #12
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    PC Magazine reported that on the morning of September 17, 2010 "employees were told about Cuil's demise [...] and the servers were taken offline five hours later." Laid-off employees were told they would not be paid. The shutdown reportedly came after an acquisition agreement fell through earlier in the week.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cuil

  13. #13
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Tragiskt...
    Man undrar ju lite hur det fungerar. Dom samlade in 33 miljoner dollar i riskkapital och ändå gick det åt skogen. Dollarn ligger i dag på 6:75, vilket skulle motsvara 222.750.000 kronor...

    Hur många är dom och hur mycket lön skulle dom ha?
    Det var både konstigt och tråkigt att det inte fanns någon typ av affärsmodell inblandad... Eller det fanns det kanske men det verkar inte fungera!?
    Ja, onekligen mycket spekulationer!
    Synd.

  14. #14
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Du kan jämföra det med Bing som inte går lysande. Att konvertera besökare till pengar är inte helt enkelt.


  15. #15
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79
    Känns oehört svårt att ta sig an google, då måste man verkligen sitta på något unikt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Den perfekta Sökmotorn??
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 21:12