Resultat 1 till 3 av 3

Länkar med samma namn

  1. #1
    pokerlifes avatar
    pokerlife pokerlife är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    8
    Hello. Kan jag ha länkar med samma namn, men olika sidor brevid varandra utan att bli straffad?

    Apple | Apple

    -Länkar till tex.
    apple.com/sv
    apple.com

  2. #2
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    Det är inte straffbart men ur användarsynpunkt är det ju fullkomligt värdelöst om man inte lätt ser vart de olika länkarna leder, alltså vad skillnaden är.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av pokerlife
    Hello. Kan jag ha länkar med samma namn, men olika sidor brevid varandra utan att bli straffad?

    Apple | Apple

    -Länkar till tex.
    apple.com/sv
    apple.com
    Det beror nog på vad man definierar straff som. Helt klart ska du dock räkna med att algoritmen tittar specifikt efter detta och att det hanteras. Hur det hanteras kan naturligtvis variera och jag har inte själv försökt följa det annat än en korttid för tror jag ca fyra månader sedan för Google.se.

    Min tolkning då från sidor som inte tillhörde mig men väl andra medlemmar här på forumet där hyggligt seriösa bloggar användes länka en mål sajt var att värderingen av dessa länkar blir radikalt annorlunda än när en endast djuplänk finns.

    En djuplänk från en blogg är en bra länk när det kommer till ranking. Två djuplänkar är inte alls lika bra av vad jag såg då och mer specifikt som jag tolkade det:

    1) Första länken kan värderas fullt. Medan länk två o.s.v. inte får samma värde.
    2) Värdet i fall 1) behöver inte bli fallet utan värdet kan bli lägre.
    3) Reduktion i 2) kan träda in i flera faktorer och inte minst gäller specialfall när sajtvidd länkar finns till mål.

    Också tycker jag att man ska utgå ifrån att flera djuplänkar som är sajtvidd från starka bloggar kan trigga manuellkontroll. Om så är fallet vet jag inte men det är mycket onaturlig länkning som inte alls är vanlig. Eftersom nu detta hanteras via värde-reduktion förstår vi att Google ser detta och om de också ev. söker bloggar som länkar onaturligt (vilket jag inte kan bedöma och jag misstänker att de blivit ganska duktigt på att automatiskt identifiera exakt de bloggar de vill värdera) kanske man kan tänka sig att det triggar.

    Några typ fall:

    1. Två djuplänkar i samma bloggpostning + relevant text + relevanta andra länkar. Värde reduktion till en länk.

    2. Två djuplänkar från två undersidor från samma blogg. Första länken har värde. Alla kan få värde givet andra faktorer som sällan är fallet särskilt att bloggen ligger i hög inlänkshastighet som i sig inte triggar kvalitetsfilter.

    3. Djuplänkar som ligger i olika kategorier i kataloger. Värdet här är lågt numera vilket gör det svårt att bedöma. Jag misstänker att det inte hanteras via värdereduktion utan via kvalitetsfilter men exakt när de triggas vet jag inte. Dock tror jag att det krävs mer än ett par kategorier.
    Senast redigerat av hans99 den 2008-07-28 klockan 19:42.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar med samma färg som texten?
    Av Guitarkalle i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 17:54
  2. Många länkar från samma hemsida
    Av BraMarknadsföring i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:55
  3. flera länkar till samma sida?
    Av webb100 i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:26
  4. Maximal antal länkar från samma site.
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:36