Resultat 1 till 19 av 19

Här är jag!

  1. #1
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Hejsan!

    Tänkte passa på att presentera mig själv.

    Jag heter Emanuel är 26 år och håller på att starta upp en webbutik med en kompis. Butiken är hyrd av jetshop och jag tänkte då göra den så pass bra som jag kan.

    Har inte sysslat så mycket med SEO innan mer än att man har döpt sidan i meta-taggar när man knackat ihop nån hemsida. Så det är på tiden att man lär sig det här lite bättre.

    Butiken vi startar upp ska sälja high-end hifi prylar och en del projektorer samt plasma tv.

    Kommer börja ställa lite frågor nu

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Hej och välkommen Manne.
    Fråga på, om du skall lyckat optimera en jetshopbutik så behöver du fråga en hel del

  3. #3
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Hej och välkommen Manne.
    Fråga på, om du skall lyckat optimera en jetshopbutik så behöver du fråga en hel del
    Har hört en del om att det inte ska vara så enkelt. Vilka är dom största nackdelarna tycker du med jetshop?

    Tanken med vår butik är mest att på ett enkelt sätt presentera dom produkter som finns i butiken. Sen om man lyckas sälja över nätet så är det en bonus. Men med tanke på den låga hyran vi betalar för butiken så känns det hyfsat rättvist om man nu måste punga en lite större summa pengar för att låta aleksika sköta optimeringen.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av manne_vxu
    Har hört en del om att det inte ska vara så enkelt. Vilka är dom största nackdelarna tycker du med jetshop?

    Tanken med vår butik är mest att på ett enkelt sätt presentera dom produkter som finns i butiken. Sen om man lyckas sälja över nätet så är det en bonus. Men med tanke på den låga hyran vi betalar för butiken så känns det hyfsat rättvist om man nu måste punga en lite större summa pengar för att låta aleksika sköta optimeringen.
    De största nackdelarna med Jetshop när det gäller SEO är... allt.
    Skicka gärna urlen till er butik via PM...

  5. #5
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    De största nackdelarna med Jetshop när det gäller SEO är... allt.
    Skicka gärna urlen till er butik via PM...
    Hehe, du får gärna vara lite mer specifik Men du menar att det inte finns nån url omskrivning osv, eller?

  6. #6
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Url omskrivning är givetvis bra, men då du använder dig av frames så har du viktigare saker att lösa för att Google och dina användare ska få en bra upplevelse av din butik... Rekommenderar dig att redan nu leta efter ett annat alternativ...

  7. #7
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av ställan
    Url omskrivning är givetvis bra, men då du använder dig av frames så har du viktigare saker att lösa för att Google och dina användare ska få en bra upplevelse av din butik... Rekommenderar dig att redan nu leta efter ett annat alternativ...
    Det är dessvärre inget alternativ.

    Det finns ju dom som lyckats med SEO på jetshop. Sök på fox tex, så ser ni resultatet av en jetshop.

  8. #8
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Du menar ridestore va?

    Tror inte de kommer dra allt för många besökare på ett ord som "fox". Anledningen att de rankar på det är att i princip alla deras produkter kommer från en tillverkare som heter fox...

    Kollar man på lite mer relevanta sökord för dem som "Streetwear" 19, Motorcross ej topp 100, badshorts 12...

    Visst det går att lyckas med en framessida, men det är oftast svårare... Då du inte kan ändra för mycket onpage genom jetshop, mig veterligen, får du jobba mer offpage med att försöka skapa lite buzz om er, hänga på forum och rekommenderar era produkter, komma med på prisjakt, jaga länkar, få upp bloggares ögon för er verksamhet etc etc...

    Det jag menar är: varför börja i uppförsbacke?

  9. #9
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av ställan
    Du menar ridestore va?

    Tror inte de kommer dra allt för många besökare på ett ord som "fox". Anledningen att de rankar på det är att i princip alla deras produkter kommer från en tillverkare som heter fox...

    Kollar man på lite mer relevanta sökord för dem som "Streetwear" 19, Motorcross ej topp 100, badshorts 12...

    Visst det går att lyckas med en framessida, men det är oftast svårare... Då du inte kan ändra för mycket onpage genom jetshop, mig veterligen, får du jobba mer offpage med att försöka skapa lite buzz om er, hänga på forum och rekommenderar era produkter, komma med på prisjakt, jaga länkar, få upp bloggares ögon för er verksamhet etc etc...

    Det jag menar är: varför börja i uppförsbacke?
    Ridestore ja...duktig kille som driver företaget.

    Men dom drar nog ett gött gäng på ordet fox då det är ett hyfsat starkt varumärke inom den världen och dom har bra försäljning.

    Uppförsbacke är väl det bästa sättet om man väl lära sig hur det funkar? hehe

    Jo jag har väl förstått att det är inlänkningarna man får jobba med. Hur mycket tror du att det ger att vara med på typ prisjakt, pricerunner och kelkoo?

    Funderar på att lägga en footer med samma länkar på varje sida som man försöker byta ut då och då, tror ni det kan vara nåt?

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Välkommen hit manne_vxu

    Denna sökning i Google visar att det uppenbarligen går bra att skapa unika titlar, descriptiontexter samt att även göra on page i den shopen. Precis som i så många andra webbshoppar.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2008-08-15 klockan 16:36.

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Välkommen hit manne_vxu

    Egentligen skall vi inte diskutera specifika företag eller leverantörer av produkter på ett sätt som vare sig är negativt eller positivt enligt forumreglerna.
    Men denna sökning i Google visar att det uppenbarligen går bra att skapa unika titlar, descriptiontexter samt att även göra on page i den shopen. Precis som i så många andra webbshoppar.
    Japp helt korrekt, fel av mej

  12. #12
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hej manne_vxu!

    Förlåt för att även jag bryter mot forumregeln även om jag anser att diskutera jetshop är som att diskutera OsCommerce, EPiServer, Joomla eller Drupal. Det är mer systemet som är intressant och så länge det är sakligt ser jag inte problemet. Jag startar en separat tråd om regeln så vi inte kluddrar ner manne's entré med onödiga byråkratiska diskussioner.

    Med det sagt.

    Jetshop verkar vara den enda webbshop som använder frames som indexeras ordentligt idag. Dock så gäller varningen fortfarande eftersom vi inte vet hur Google kommer agera på just framefix kontra cloaking fronten. Så vill man stå på säkrare mark så väljer man en shop utan frames, Jetshop kanske håller på med en uppgradering det vet jag inte.

    Vad gäller onpage optimering för Jetshop så går det mest grundläggande att göra så som titlar och beskrivningar och mätscript för extern mätning och lite sånt.

    Om du inte kan byta från Jetshop idag så skulle jag definitivt börja läsa på om var systemet är på väg och om det finns några bra saker på horisonten och sen som kund försöka influera utvecklingen i rätt riktning. Om inte skulle jag sätta upp en utvecklingsburk med någon mer fristående webbshopslösning och jobba fram en lösning på längre sikt den vägen.

    Lycka till!

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Senast redigerat av Urban G den 2008-08-15 klockan 16:44.

  14. #14
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Tack för alla era svar. Jag visste hur det låg till med jetshop innan jag började med dom. Jetshop släpper version 2.0 snart vilket också ska komma som en framlös version.

    Hur som helst så ser jag fram emot att höra era tankar om hur man kan göra det bästa av saken.

    Mvh Manne

  15. #15
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av manne_vxu Visa inlägg
    Tack för alla era svar. Jag visste hur det låg till med jetshop innan jag började med dom. Jetshop släpper version 2.0 snart vilket också ska komma som en framlös version.

    Hur som helst så ser jag fram emot att höra era tankar om hur man kan göra det bästa av saken.

    Mvh Manne

    Hej Manne!

    Hur har det gått med din butik, har du den kvar?
    Sitter med ett arbete att optimera en ebutik som baseras på Jetshop. Har lite problem. Den ger duplicate content och dubbletter av rubriker. Till att börja med. Hade jag haft möjlighet att ändra i koden själv skulle jag löst detta med "canonical".

    När jag skapar en kategori och fyller på med produkter och om det inte får plats på första sidan skapas det undersidor. Dock används samma kategoritext och rubrik på alla de nya sidorna som skapas automatisk utan att lägga till en ändelse typ "Rubrik Sida 2", eller att alternativt använda "canonical".

    Känns som om jag måste kontakt Jetshop och be de göra en ändring, men kommer de att göra detta gratis? Finns det fler råd? Vad har ni för erfarenheter?

  16. #16
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Tjena, yes jag jobbar fortfarande med butiken. Sitter även på Jetshop Support nu för tiden så jag har rätt bra koll på vad som fungerar och inte. Tror vi redan har mailat en del. Har du frågor så är det bara att höra av dig till oss på mail eller telefon. Telefon är ju alltid trevligast dock.

  17. #17
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av manne_vxu Visa inlägg
    Tjena, yes jag jobbar fortfarande med butiken. Sitter även på Jetshop Support nu för tiden så jag har rätt bra koll på vad som fungerar och inte. Tror vi redan har mailat en del. Har du frågor så är det bara att höra av dig till oss på mail eller telefon. Telefon är ju alltid trevligast dock.
    Oki trevligt, gör så!

  18. #18
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av manne_vxu Visa inlägg
    Tjena, yes jag jobbar fortfarande med butiken. Sitter även på Jetshop Support nu för tiden så jag har rätt bra koll på vad som fungerar och inte. Tror vi redan har mailat en del. Har du frågor så är det bara att höra av dig till oss på mail eller telefon. Telefon är ju alltid trevligast dock.
    Hade vart trevligt om du svarade på hur det gick här i tråden istället. Med tanke på hur många som försökte hjälpa dig och ge dig råd vore det intressant att veta hur det tillslut gick.

  19. #19
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av plekis Visa inlägg
    Hade vart trevligt om du svarade på hur det gick här i tråden istället. Med tanke på hur många som försökte hjälpa dig och ge dig råd vore det intressant att veta hur det tillslut gick.
    Jo det gick hyfsat bra på den tiden då butiken hade Frames, lyckades få bra placeringar trots en utdöende teknik. Men efter ett tag lanserade Jetshop en framesfri variant som vi självklart gick över på och i den fungerar det bra. Vi rankar bra på en hel del sökord som driver bra med trafik för en så pass smal bransch som High-end HiFi. Butiken heter ljudupplevelser så ni hittar den säkert om ni söker lite.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)