Resultat 1 till 7 av 7

Domännamnsbyte

  1. #1
    Snowmans avatar
    Snowman Snowman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Hej alla,

    Första inlägget för mig...
    Vill först bara säga att jag tycker det är kul med ett svenskt SEO forum.

    Nu till min fundering...

    har precis gjort en total "renovering" av en sajt som har för närvarande har pr4. Detta innebär i praktiken ett nytt domännamn, nya filer och i stort sett helt nytt innehåll. För närvarande ligger båda domänerna på samma ip nummer/webbhotell men jag läser av vilken domän som användaren skrivit in i index filen och redirectar trafiken till rätt sajt, dvs till den gamla och den nya.

    Inom kort kommer jag att vilja föra över all trafik från den gamla sajten till den nya men helst av allt vill jag kunna utnyttja den gamla sidans page rank.

    Har läst om 301 redirect här på forumet men är rädd för att hamna i sandlådan...

    Hur gör jag detta på bästa sätt?

    Tacksam för svar.

    //snögubben

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Rekomenderas inte, domännamnsbyte. Gjorde det på min site www . aktivhund . se ... dvs, ny design, nya applikationer, nya filnamn ... ja, allt nytt.

    Från början gjorde vi ingen 301-redirect, utan hade det gamla domännamnet gå mot en specifik folder, som talade om att vi bytt namn. Fortfarande, snart 1 år efter namnbytet så syns det gamla domännamnet i vissa sökningar.

    Har dock efter en hel del SEO och en 301-redirect "kommit tillbaka" starkt i SERPsen, t o m bättre än tidigare, men all PR gick förlorad.

    Kontentan. Kommer INTE att byta domännamn igen på en site. Väl bygga om struktur, och redirecta "äldre filnamn" med 301-redirect till nya filnamnet (det rätta namnet).

    cya,
    /PatrikB

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Domännamnsbyten är kinkiga. Jag har bytt tld på ett par sajter på sistone eftersom de var för seriösa för att fortsätta under som .nu-domäner och inte, i min mening hade någon särskilt bra position som det var.

    I båda fallen har vi samtidigt passat på att byta publiceringssystem och uppdatera innehållet. Alltså ungefär samma process som PatrikB har gått igenom.

    Det har fungerat OK, men jag har varit väldigt noggrann med att antingen 404 gamla sidor eller 301-redirecta dem till motsvarande nya sidor under den nya domänen.

    Så här har jag gjort:
    Kontaktat alla sajter som hade länkar till de gamla domänerna och bett dem ändra dessa.
    301-redirectad den gamla index-sidan till / i den nya domänen.
    301-redirectat andranivå-sidorna till motsvarande sidor på den nya domänen.
    301-redirectat sidor som har inkommande länkar från sajter vars ägare jag inte har fått tag på eller som bara inte har svarat på mina förfrågningar om att ändra länken.
    404 på resten med en sida som i stort sett fungerar som en sitemap in till den nya domänen.

    Resultatet?
    Förstasidan är fast i samma PR2 som den hade på gamla domänen. Åtskilliga andra sidor har däremot fått riktigt bra PR.
    Sajterna rankar bra i sökmotorerna, men precis som PatrikB så kan jag från tid till innan fortfarande se de gamla domänerna här och var i sökresultaten (på ord som inte längre finns med på de nya).

    Jag förstod inte riktigt av ditt inlägg om du har samma innehåll på de båda domänerna idag. Har du det så tycker jag att du redirectar alltihop utan att tänka så mycket på det. Se bara till att språra upp och ändra så många som möjligt av gamla inlänkar.

    Om den gamla domänen fortfarande visar det gamla innehållet så tycker jag att du ska 301-redirecta sidorna en efter en. I övrigt länkar du från den gamla till den nya på viktiga ställen (men inga site-wides om du vill undvika sandlådeeffekten). Kanske kan du lägga en stor fin, för Google svårläst banner som upplyser riktiga besökare om att sajten har flyttat istället för att göra en sitewide?
    Efter hand som den nya domänen tar plats i sökresultaten 301ar du över fler och fler av de gamla sidorna, och först när du känner att den nya har genomgående bättre positioner än den gamla är det dags att göra en redirect av hela sajten.

    Men som sagt. OM båda domänerna idag visar samma innehåll så tycker jag att du bör 301-redirecta alltihop genast.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har varit med om att byta domän på en site. (ca 1000 sidor). Precis som ni skriver så finns gamla sidor (med det gamla domänet) fortfarande kvar i indexet.

    Jag valde att först byta domän, utan att ändra något på siten, för att sedan, efter att Google snappat upp det, göra förändringarna i applikation, struktur mm. Det har fungerat riktigt bra. Fördelen med detta är att man kan redirecta varje enskild sida till sin motsvarighet på den nya domänen relativt enkelt, i och med att man inte har gjort om något i struktur, filnamn eller kataloger.

    Detta gör även att man för över "länkjuicen" för alla länkar som pekar direkt till en undersida. Utan att behöva kontakta alla som länkar och be dem ändra i länken.

    Ett tips då det gäller sitewides är att använda rel="nofollow". Men erfarenhetsmässigt har 301 på alla sidor, till rätt undersida på den nya domänen fungerat bäst för mig.

  5. #5
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Gör en 301-redirect på alla sidor och använd Google sitemap. Här är två länkar om detta som skrivits av Vanessa Fox, Google Engineering.

    Changing domains
    More about changing domains

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Ja det är klart! Google Sitemap använder jag som default på alla mindre sajter idag.

    Toppenlänkar Rocky! Givet ryktespoäng!

    Som en avstickare kan jag berätta att jag installerade Gallery2 på en sajt idag, och blev glatt överaskad av att Gallery2 har inbyggda funktioner för att generera Google Sitemaps-filerna. Hur bra som helst!

  7. #7
    Snowmans avatar
    Snowman Snowman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jag har efter alla bra tips gjort en 301 redirect i php med följande kodsnutt:

    Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" );
    Header( "Location: http://www.nysajt.se/" );



    Och eftersom båda sajterna låg på samma webhotell/ipnummer har jag lagt till följande villkor i index.html filen som släpper igenom ny trafik men 301 redirectar all trafik till den gamla sajten.

    $headers = apache_request_headers();
    if ($headers["Host"] == "www.gammalsajt.se")
    {
    Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" );
    Header( "Location: http://www.nysajt.se/" );
    }


    Tack!
    //Snögubben

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)