Resultat 1 till 15 av 15

hur implementera affiliateprogram på sidan

  1. #1
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    hej,
    vore mkt tacksam för tips och råd om hur man på bästa sätt implementerar affiliateprogram på sina sidor.

    Vilka program etc kan man använda för att styra placering etc av annonser?
    Hur kan man t ex göra för att affiliatelänken inte ska vara så uppenbar?

    jag har inte brytt mig om att använda affiliateprogram, men det vore ju dumt att inte prova. Jag gjorde ett mkt snabbt försök, men jag tyckte de förstörde siten så jag skulle verkligen behöva lite hjälp.



    Tack på förhand.
    Senast redigerat av johant den 2008-08-21 klockan 14:38. Anledning: stavfel

  2. #2
    zanox services avatar
    zanox service zanox service är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    3
    Oftast implementerar du annonserna på din sida via HTML koder som du enkelt hittar när du loggar in som affiliate. Placeringen bestämmer du själv. Vi på zanox har exempelvis något vi kallar AdServer där man väljer vilka annonser man vill visa och därefter roteras annonserna efter ett angivet schema.

    Ett hett tips är att utgå från besökaren snarare än produkt eller tjänst. På detta sätt gör du dina besökare en tjänst genom att du tipsa om snygga eller användbara produkter samtidigt som du tjänar pengar på att visa annonser. Kom ihåg att allt inte handlar om banners, du kan lika gärna arbeta med textlänkar eller liknande.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hej Johan,

    och jag rekomenderar mer och mer att man i sitt innehåll länkar upp relaterade ord, dvs du använder dig utav text-länkar istället för att använda bilder som annonser och placera dem på "de vanliga annonställena".

    Det man ska tänka på är att texterna då ska gå "hand i hand" med produkten, och göra en s.k. "pre-sale" istället för en "sales-pitch". Då har man satt besökaren i en "sinnesstämmning för köp" istället för en "negativ stämning av att bli på såld". Själva "säljbiten" ska landningssidan för affiliate-annonsen stå för och där finns det mycket att önska ...

    /Patrik

  4. #4
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    hej och tack för svaren,
    ett mkt stort problem jag har är att jag inte får de jäkla blafforna till banners att smälta in bra på siten. som det ser ut nu blir man mörkrädd, ser minst sagt hemskt ut.

    Jag vill ju styra var de ska synas någonstans. Det är ett revolutiontheme jag använder, de nämner I det forum revolutiontheme/support att man ska ha en conditonal tag eller något om man vill styra var annonsen ska dyka upp.?!

    ska det vara så svårt att lägga in banners/annonsformaten där man vill isamband med texten på sin site?

    Måste man hålla sig till högerspalten jämt och ständigt.

    Varför ska det komma upp t ex reklam om lån på den sida som handlar om ngt helt annat???

    Adsense är i sin enkelhet briljant, mkt enklare för en teknik idiot.
    suck

  5. #5
    zanox services avatar
    zanox service zanox service är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    3
    Nu har jag tagit mig en snabb titt på två av dina sidor.

    Jag rekomenderar dig att skapa guider över vilka lånealternativ som finns tillgängliga för dina besökare inom alla kategorier. Skriv väldigt transparant gällande räntor, återbetalningsalternativ och liknande och avsluta med en affiliatelänk till valt företag.

    Det kan vara lite arbete, men får du in trafik så kan det absolut konvertera väl. Kom bara ihåg att finansaffiliate är en rätt svår bransch, både SEO-mässigt och det kan även vara känsligt då många tycker/tror att snabblån/smslån etc är något osäkert eller skumt.

    Är det så att du vill arbeta med banners så kan du integrera dom på undersidor (som du givetvis SEO:ar upp). På framsidan kan du även arbeta med de mest välkända och "säkra" företagen inom finans (exempelvis re:membercard etc)

    MrWize hade förövrigt väldigt bra kommentar som är värd att tänka på!

  6. #6
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    tack för dina synpunkter.
    Mkt jobb har jag framför mig....problemmet som jag ser medbanners är att de lätt tar överhanden och lämnar en mkt fadd eftersmak om man inte lyckas implementera dem på ett bra sätt. ett sätt som jag inte alls har lyckats med, varför jag fram till nu har valt att helt avlägsna dem.

    MrWize är en klippa

  7. #7
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Hej Johan,

    och jag rekomenderar mer och mer att man i sitt innehåll länkar upp relaterade ord, dvs du använder dig utav text-länkar istället för att använda bilder som annonser och placera dem på "de vanliga annonställena".

    Det man ska tänka på är att texterna då ska gå "hand i hand" med produkten, och göra en s.k. "pre-sale" istället för en "sales-pitch". Då har man satt besökaren i en "sinnesstämmning för köp" istället för en "negativ stämning av att bli på såld". Själva "säljbiten" ska landningssidan för affiliate-annonsen stå för och där finns det mycket att önska ...

    /Patrik
    Håller faktiskt med här, jag har använt mig mer och mer av textlänkar och upptäckt att det ger mer chanser till klick. Du kan ju också anpassa färgerna på länkarna till sajtens färger och kanske placera dem på ett ställe där det inte finns så mycket ögonaktivitet? Så har jag gjort och tro det eller ej, men jag har sett förändringar på intäkterna över sommaren, tänekr fortsätta som så.

    Det med banners har blivit mycket irriterande för många, allt fler och fler använder sig av adblock nu förtiden, Professionella inom IT som random surfare. Jag måste även medge att banners är irriterande och segar ned sajter, speciellt flash, som inte rekomenderas.
    Ska man använda banners på en webbplats enligt mig ska det först och främst vara relevant reklam för innehållet på sajten och sen ska bannern se fin ut och inte vara allt för stor.

  8. #8
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Jag är mkt skeptisk till banners.
    Vem tusan klicker på dem?
    Här i ligger ett stort problem med affiliates, man hjälper till med att visa varumärken, men får oftast enbart betalt via genomförda försäljningar.
    känns fel.
    Nej, banners känns förlegat, tog precis bort de flesta jag la upp på min site igår.

    Frågan återstår för min del, hur tusan ska man kunna få affiliatekonceptet att smälta in på ett bra sätt?

    Textlänkar känns spontant som det enda rätta.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vem som klickar?

    Det är sökmotortrafiken som klickar. De återkommande besökarna blir "annonsblinda".

    Själv använder jag mig mestadels av bildannonser, på mina hundsiter, och där har varje annons allt ifrån 10 - 100 klick om dagen ... allt beroende på placering. men, helt klart. klicken avtar och jag brukar rekomendera mina annonsörer att annonsera 2 veckor, borta 2 veckor alt. 1 mån borta 1 mån ... och så varva på det sättet. På det viset får annonsörerna en bättre ROI, blir nöjda och återkommer som annonsörer ... eller så köper de annonsplats år efter år, i ett enda syfte. Att synas och bygga sitt varumärke.

    /Patrik

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Gabriel K
    Håller faktiskt med här, jag har använt mig mer och mer av textlänkar och upptäckt att det ger mer chanser till klick. Du kan ju också anpassa färgerna på länkarna till sajtens färger och kanske placera dem på ett ställe där det inte finns så mycket ögonaktivitet? Så har jag gjort och tro det eller ej, men jag har sett förändringar på intäkterna över sommaren, tänekr fortsätta som så.
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Gabriel K
    Det med banners har blivit mycket irriterande för många, allt fler och fler använder sig av adblock nu förtiden, Professionella inom IT som random surfare. Jag måste även medge att banners är irriterande och segar ned sajter, speciellt flash, som inte rekomenderas.
    Ska man använda banners på en webbplats enligt mig ska det först och främst vara relevant reklam för innehållet på sajten och sen ska bannern se fin ut och inte vara allt för stor.
    AdBlocker slutade jag använda för flera år sedan, enkom för att "stödja" siteägare som livnär sig på annonser. De som använder sig av AdBlock, och annan liknande programvara, måste förstå att om ALLA skulle använda sig av dylik programvara skulle man behöva använda en annan typ av businessmodell, en där man på ett eller annat sätt MÅSTE ta betalt av besökarna som nyttjar webbsidan. I mitt fall skulle det inte vara möjligt att driva hundsiterna OM jag inte kunde få inkomster ifrån annonsmodellen. Det är ju inte direkt "shared hosting" när man talar om drift av lite större siter, utan man är tvingad till att ha lite bättre kräm för att klara av att serva alla besökare. Dvs, en VPS eller dedikerad server. Inget man direkt är sugen att betala direkt ur egen ficka ...

    Så, speciellt "vi" som på ett eller annat sätt är beroende själva av annonsintäkter bör ju då föregå med gott exempel och VÄGRA ADBLOCK.er och liknande

    /Patrik

  11. #11
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Tackar!



    AdBlocker slutade jag använda för flera år sedan, enkom för att "stödja" siteägare som livnär sig på annonser. De som använder sig av AdBlock, och annan liknande programvara, måste förstå att om ALLA skulle använda sig av dylik programvara skulle man behöva använda en annan typ av businessmodell, en där man på ett eller annat sätt MÅSTE ta betalt av besökarna som nyttjar webbsidan. I mitt fall skulle det inte vara möjligt att driva hundsiterna OM jag inte kunde få inkomster ifrån annonsmodellen. Det är ju inte direkt "shared hosting" när man talar om drift av lite större siter, utan man är tvingad till att ha lite bättre kräm för att klara av att serva alla besökare. Dvs, en VPS eller dedikerad server. Inget man direkt är sugen att betala direkt ur egen ficka ...

    Så, speciellt "vi" som på ett eller annat sätt är beroende själva av annonsintäkter bör ju då föregå med gott exempel och VÄGRA ADBLOCK.er och liknande

    /Patrik
    Jo visst är det så som du beskriver det, jag drar också in pengar genom reklam och livnär mig på det. Men ska det behöva gå så långt att man börjar ta betalt av användarna för reklamen ska väck, så må det bli så. Men det krävs ju extremt mycket till det, nu snackar vi majoritets användning av adblock och dylika program och det vågar jag påstå att det aldrig kommer gå så långt.

  12. #12
    zanox services avatar
    zanox service zanox service är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    3
    Beroende på formatet och hur bannern är utformad kan den locka till interagering och intresse hos besökarna. Detta gör att den sticker ut gentemot de andra marknadsföringsformerna online. Det går även att utforma annonsen så att den ligger mitt i texten för bästa observationsvärde eller att annonsen expanderar vid beröring och minskar när man för bort markören från annonsen.

    Banners visas ofta på strategiska platser på webbsidor vilket gör att synligheten blir väldigt hög, annonserna visar dessutom att det är reklam det rör sig om, vilket gör att användarna inte känner sig "lurade" när de klickar på annonsen.

    Annonsen visas dessutom konstant och fungerar i många fall som varumärkesbyggande, detta behöver inte vara något dåligt för er som publishers då ett starkt varumärke kan skapa positiva och säkra vibbar för besökaren.

    En effektiv banner ger köparen tillräckligt mycket information för att väcka intresse som motiverar besökaren att klicka på den för att ta sig vidare till annonsörens webbplats.

    Det kan även vara att tillhandahålla relevanta annonser som användaren känner tillför något för dom personligen, detta är något som viral marknadsföring gör mycket bra.

    Att integrera annonsen med webbsidans design är ett annat sätt som gör att besökaren inte tänker på det som "irriterande" reklam detta ger oftast en högre klickfrekvens och observationsvärde då annonsen är känns relevant och som en del av den sidan besökarna har förtroende för.

    Det största problemet som banners jobbar mot är dåtiden, när banners var plottriga, irriterande och irrelevanta.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En annan aspekt är att vi som publishers kan jobba hur mycket som helst med att öka trafiken, öka CTR på de annonser vi visar, men i slutändan så hamnar "den tilltänkte köparen" på en landningssida som är så katastrofalt dålig och inte inbjuder besökaren till att handla.

    Problemet med en landningssida är att det ENDAST ska finnas 2 saker för användaren att besluta sig om, eller 2 möjliga scenarion:

    Köp! eller Köp inte

    Man kan skyffla hur mycket kvalitetstrafik till sidor och ändå hamna på en avslutningsfrekvens under 1 %, vilket INTE är godkänt. En avslutningsfrekvens ska ligga på mellan 2 - 4 % när det handlar om köp/att sälja något till en besökare.

    Många av de företag som använder sig av affiliatenätverk vet inte ens hur man utför en A/B split testning för att öka konverteringen, ej heller föra statistik över trafiken som kommer till landningssidan. Detta är i både publishern och annonsörens intresse, men idag är det enkom fokus på att vi publisher ska anpassa oss och försöka hitta "vägar" att öka avsluten, när det viktigaste helt glöms bort. Landningssidan, den som ska konvertera besökaren.

    /Patrik

  14. #14
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    För att återgå till min fråga, vad jag undrar över är HUR man styr placering på annonser, vilka program kan man använda sig av?
    Hur kan man göra för att så långt som möjligt dölja affiliatekonceptet, tycker inte det är något man vill skylta med.
    ----


    En sak är hur det går med "köpet" när man väl har tryckt på bannern,
    Impressions Clicks CTR
    36 0 0,00%
    343 0 0,00%
    63 0 0,00%
    30 0 0,00%

    Det är inget problem för mig, inte en enda person har ryckt. Nu är annonserna iofs ditlagda på försök så jag förväntar mig inget. Man måste implementera annonserna på ett mkt bättre sätt än vad jag har gjort. Det är helt klart, och därför är den stora frågan hur och vilka program och hjälpmedel som finns, jag är ju inte ngn teknikexpert..

    Problemet som jag ser det är att den stora vinnaren är annonsörerna, ersättningen till publishers är mkt blygsam. Annonsörerna bygger varumärke och får exponering helt gratis.

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    För att implementera annonserna så behöver du oftast in direkt i template-filerna och editera, för att få in dem "perfekt", och/eller använda något plugin.

    Själv "bygger jag om" de templates jag använder för att passa mina behov i form av vart jag vill ha annonserna etc.

    /Patrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. När indexeras sidan?
    Av Kimpo i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 01:26
  3. Om Googla och Blogar
    Av Urban G i forum Google
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 01:52
  4. optimera sidan efter sökfras
    Av Magnusson i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 09:58
  5. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50