Resultat 1 till 28 av 28

30+ filtret, en genomgång och teorier

  1. #1
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Bakgrund (fakta):
    För ett par år sedan började straffet 30+ visa sig hos sökmotorn Google. Straffet ser ut som så att en domän åker bakåt i träfflistorna med alla sina placeringar till efter placering 30 (få undantag kan finnas), ibland så långt som 1000+.

    Vad för sajter drabbas? Mönster? (Nästan säker fakta)
    Adsense tunga sidor är vanliga offer, sidor med lite information. Länkkataloger brukar klara sig mindre bra, forum bättre. För lite information är dock inget generellt problem, ytterst sparsam content och hårt optimerade sidor kan fortfarande klara sig galant.

    Filtret är väldigt precist, till synes dåliga sidor åker och bra stannar kvar. Här verkar det inte spela någon roll hur hårt sidan är optimerad med inlänkar / onpage, en bra sida klarar sig alltid i längden. Det är med andra ord själva innehållet som styr. Jag kan nog även slå fast att straffet är mer i spel på sökord med trafik.


    Teorier

    Jag har sedan sommarn 2007 studerat filtret och fått en del domäner i filtret. Några har klarat sig ur, andra inte. Här kommer några teorier om vad man kan göra för att komma ur filtret, även vad jag tror inte påverkar

    Inlänkar?
    Vid första anblicken kan man tro att det är länkarna som är problemet. I denna tråd utredes detta, men visades enligt mig vara fel.
    Det är främst av tre anledningar som jag tror detta är fel:
    1. Det externt, konkurrenter skulle kunna på ett enkelt sätt sänka varandra. En sådan algoritm vore helt galet att implementera.
    2. Jag har själv testat att länka enormt mycket till bra sajter, med samma ankartext, effekten är bara positiv.
    3. Man kan rensa i princip alla länkar från en straffad sajt, det hjälper inte.

    Bästa gissningen just nu, avvisningsfrekvens
    Först och främst är jag säker på att det finns olika orsaker till detta straff. Allt från keyword spamming till duplicate content (Yes, delar av sajten kan då försvinna ner). Men om vi koncentrerar oss på helt normala sajter så är min främsta teori avvisningsfrekvens och tid på sajten. Google kan mäta detta genom att registrera klick (vilket de gör genom JavaScript) i sökresultatet. Registreras t.ex först ett klick på din hemsida och lite senare på en annan under dig så får du en avvisning plus att även tiden på din webbplats kan räknas ut (iaf ett snitt över tid). Detta kan skilja sig starkt mellan olika sökord, allt från 30% till över 50% och tider mellan 1-4 min. Man kan därav inte jämföra olika sökord med varann. Men allt över 50% skulle jag vilja säga är dåligt.

    Det är möjligt att det inte är detta som Google kollar på, men jag har märkt att om man håller koll på siffrorna och bygger en bra sajt så kan man vara säker. Så, jobba onpage skapa en bra sida med innehåll som besökaren vill ha, det är mina grundtips!
    Senast redigerat av Per Renemark den 2008-10-16 klockan 11:32.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Suveränt! Har klistrat tråden och plus på rykte.

    Jag ber övriga medlemmar att bidra med information så att Per kan uppdatera ovan inlägg om det behövs.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Frisses avatar
    Frisse Frisse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Det här testet tycker jag är ganska intressant/undehållande. Snacka om att Trust mm väger tungt

  4. #4
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det känns ganska naturligt att Google förr eller senare kommer att lägga vikt vid avvisningsfrekvens och den tid besökarna tillbringar på sidorna. Problemet ligger väl i svårigheten att mäta detta och innan Google har riktigt bra metoder för detta känns det inte som att dessa faktorer kan bli riktigt tunga. Olika metoder kan ju som det tidigare pratats om vara att samköra information från Google Analytics, Google Toolbar och klicken på länkarna i SERPen för att mäta detta. Även om Google har nästan hur mycket information som helst att samköra ser jag att det är svårt att hitta en gemensam modell eftersom att våra surfvanor och vårt beteende på nätet ser olika ut. Idag har de flesta webbläsare flikar och fler och fler upptäcker hur man kan "power-surfa" genom att använda flikarna på ett bra sätt. Exempelvis söker jag själv genom att googla på mitt sökbegrepp och därefter gå igenom SERPen och hålla nere tab medan jag klickar på de kanske fem träffarna som ser mest relevanta ut så att dessa öppnas i varsin ny flik. Därefter går jag till den första fliken/träffen och kikar på sidan, hittar jag inte vad jag söker går jag vidare till nästa flik (som redan laddats i bakgrunden) osv. När jag hittar vad jag söker stänger jag övriga flikar (även de som jag öppnat, varit öppnat ett tag i bakgrunden men kanske aldrig tittat på). Jag vet inte hur många som gör på detta sätt men jag vet att jag inte är unik och att surfa på detta sätt rubbar hela modellen med exempelvis relevans genom tid mellan klick i SERPen, den tid sidor är öppna och att man garanterat skulle titta på en sida bara för att man öppnar den.

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kul Jim att du tyckte om tråden, ska försöka hålla den uppdaterat framåt också.

    Daniel, att de samkör med Toolbaren och Analytics ser jag som uteslutet. Det skulle aldrig fungera, och detta står även halvt invävt i Analytics avtal. Dessa två används i forskningssyfte, inte produktion.

    Som jag ser det finns det inga oöverkomliga problem med att mäta dessa två parametrar. En enkel median tar bort de värsta avvikelserna samt att även om värdena inte är 100% korrekta så går det fortfarande att jämföra mellan sajterna på samma serp-sida och gammal statistik. Det är även därför detta filter är väldigt slött i vissa lägen, det kan ta flera månader innan man åker dit och lika lång tid för att komma ur. Statistik över tid är ett krav alltså, enligt min teori.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Jag tror inte 30+ filtret är ett enda straff utan kan vara många olika. De kanske använder samma filter till både manuella granskningar och för mycket länkar på kort tid (eller andra anledningar).

    Dock en teori som är ganska svår att bevisa...
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  7. #7
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    En av mina sidor har hamnat i 30+ filtret men endast med några specifika sökord.

    Ett av orden köper jag Googleannonser på och där har jag väldigt låg avvisningsfrekvens och besökarna stannar länge. De få besökare jag får från vanliga sökresulatet har också låg avvisningsfrekvens och de stannar länge.
    Just det ordet har jag länkat ganska hårt.

  8. #8
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Kanske jag har hittat en lösning..

    En av mina sidor hade hamnat i 30+ filtret.

    Precis som Per har jag experimentera och när jag satte en ny title och Description
    så kom sidan tillbaka inom några dagar på samma placering i sepen som förut.

    //Lennart

  9. #9
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Jag tror inte 30+ filtret är ett enda straff utan kan vara många olika. De kanske använder samma filter till både manuella granskningar och för mycket länkar på kort tid (eller andra anledningar).

    Dock en teori som är ganska svår att bevisa...
    Det är helt korrekt, skriv några andra anledningar i första inlägget med.

    En av mina sidor har hamnat i 30+ filtret men endast med några specifika sökord.

    Ett av orden köper jag Googleannonser på och där har jag väldigt låg avvisningsfrekvens och besökarna stannar länge. De få besökare jag får från vanliga sökresulatet har också låg avvisningsfrekvens och de stannar länge.
    Just det ordet har jag länkat ganska hårt.
    Kolla över om du har mild duplicate content. Gör sidorna mer unika isf och se om något händer. Google är otroligt bra på att identifiera liknande sidor och då kan sidor åka som har mindre pagerank (teori angående pageranken).


    Kanske jag har hittat en lösning..

    En av mina sidor hade hamnat i 30+ filtret.

    Precis som Per har jag experimentera och när jag satte en ny title och Description
    så kom sidan tillbaka inom några dagar på samma placering i sepen som förut.

    //Lennart
    Så bra att du kom ur, grattis. Några dagar är dock lite för kort tid för att kunna fastställa ett resultat. Men jag tror du är på rätt väg, se även över hur avvisningsfrekvensen ser ut på dina viktiga sökord i Analytics eller liknande.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  10. #10
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    30+ filter. Bygger man t.e.x länkar för snabbt eller gör annat "olagligt" så hamnar man i 30+ filtret, ok? Nu finns det ju fler än 30 sajter som gjorts "på ärlig väg" på specifika sökord men det finns bara plats för 30 st inom +30 filtret. Visst kan man ligga på lägre placering och inte vara straffad, så varför heter det just 30+?

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    För att det första man såg var att när man blev straffat så fick man 30 placeringar sämre position i SERP:en
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    boom_kings avatar
    boom_king boom_king är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    4
    En fråga rörande inlänkarna.. är så att firman jag jobbar på tänkte sätta en länk i botten på alla kundinstallationers hemsidor med en länk tillbaks till oss
    "<a title="en mening med sökordet">sökordet</a> från företaget"

    är detta negativt alltså? nytt företag och rätt många kunder och då detta ligger i footern så blir det alltså rätt många länkar från varje kund.. kan man bli straffad för en sån sak? tycker det verkar vara rätt många av de som ligger i toppen på sökordet som kör liknande metod..

  13. #13
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Allt hänger på hur gammal er företagssajt är, och hur många inlänkar den har idag också möjligen.

    Som Jim W har redat ut så kan ett stort antal länkar på kort tid ställa till det, iaf för nya sajter. Äldre sidor, 1 år+ med bra inlänkar från början samt viss Google ranking kan enligt mina studier ta emot många länkar på kort tid.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Allt hänger på hur gammal er företagssajt är, och hur många inlänkar den har idag också möjligen.

    Som Jim W har redat ut så kan ett stort antal länkar på kort tid ställa till det, iaf för nya sajter. Äldre sidor, 1 år+ med bra inlänkar från början samt viss Google ranking kan enligt mina studier ta emot många länkar på kort tid.
    Vad kan man anse vara ett stort antal länkar?
    10 länkar per dag? per vecka? per månad?

    Hur många länkar kan en etablerad site egentligen ta emot?

    /Patrik Berggren

  15. #15
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Minns inte vilken tråd det var Jim W tog upp detta, men har för mig gränser runt 500-800 länkar under en kortare tid. Så någonstanns där.

    Har testat detta själv, och det verkar vara rimligt att ett sådant filter existerar faktiskt. Men som sagt, bara för nya domäner. Kul om man köpt ett domännamn för 100k och sedan får det i ett filter.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  16. #16
    boom_kings avatar
    boom_king boom_king är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    4
    tack för svaren.

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Minns inte vilken tråd det var Jim W tog upp detta, men har för mig gränser runt 500-800 länkar under en kortare tid. Så någonstanns där.
    Har faktiskt en site som jag kan testa detta med, den har endast en livstid på ca 6 veckor. Kanske skulle försöka smälla på 500 inlänkar/månad och se vad som händer *asg*

    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Har testat detta själv, och det verkar vara rimligt att ett sådant filter existerar faktiskt. Men som sagt, bara för nya domäner. Kul om man köpt ett domännamn för 100k och sedan får det i ett filter.
    Under hur lång tid gjorde du testet? Testade du flera olika domäner inom olika nischer? Tror det kan vara skillnad ifrån nisch till nisch .. inget jag kan verifiera, mer en känsla ...

    /Patrik Berggren

  18. #18
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Har faktiskt en site som jag kan testa detta med, den har endast en livstid på ca 6 veckor. Kanske skulle försöka smälla på 500 inlänkar/månad och se vad som händer *asg*
    Gör så, och rapportera resultatet. Ska bli intressant!

    Under hur lång tid gjorde du testet? Testade du flera olika domäner inom olika nischer? Tror det kan vara skillnad ifrån nisch till nisch .. inget jag kan verifiera, mer en känsla ...
    1-2 månader. Egentligen var det inget test, utan ett riktigt projekt. La länkarna för fort, och sidan rök. Nischen var Mode. När länkarna togs bort så kom den tillbaka. Efter att Jim W även rapporterat att sidor kan åka om de får länkar för fort så kändes detta som en "bevisad" teori.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  19. #19
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ja, att bevisa "teorierna" blir svårt då google är föränderligt. Det som funkar idag gör det inte imorgon.

    Rapporterar om testet ... lär dock ta en stund innan man får fram "bevisade fakta"

    /Patrik Berggren

  20. #20
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Jag har nog råkat fastna i filtret med ett sökord.
    Jag har legat etta på google i säkert närmare 1 år på ordet men nu ligger jag 42:a. Enligt analytics har jag en avvisningsfekvens på 20% och tid inne på sidan 4 minuter för ordet. Ordet drar in ca 30% av all trafik till sidan.
    Jag har inte fått mycket inlänkar eller gjort några stora ändringar på hemsidan (ingen förändring i description eller metataggar).

    Fattar bara inte! Jag trodde typ att jag skulle få sitelinks snart och inte tvärtom...
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  21. #21
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kolla upp möjliga onpage problem först (duplicate content, indexeringsproblem, dold text m.m), filtret ovan är egentligen ganska ovanligt och något man bör kolla på sist i ordningen.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  22. #22
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Kolla upp möjliga onpage problem först (duplicate content, indexeringsproblem, dold text m.m), filtret ovan är egentligen ganska ovanligt och något man bör kolla på sist i ordningen.
    Tack för det snabba svaret.

    Jag gjorde nog bort mig lite. Visade sig att det bara var på min dator. Trodde dock att man inte fick annorlunda resultat om man var utloggad från sitt google-konto. Var tvungen att rensa cachen i IE...
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  23. #23
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ingen fara De här problemen ligger i ens egna händer mer ofta än man tror.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  24. #24
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Gammal tråd men fortfarande högaktuell på så vis att många har sajter i filter. I dagarna tänkte jag dra igång ett SEO-test med fokus på OnPage-optimering (konkurrenter kan fortfarande manipulera länkar) och jag är därför nyfiken på om ni har några förslag på vad jag bör undersöka eller om ni möjligtvis redan har kommit en bit på vägen sedan tråden skapades 2008?

  25. #25
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    vad ar avvisningsfrekvens? Ar det bounce rate? Kan nastan inga svenska termer.

  26. #26
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Skotten Visa inlägg
    vad ar avvisningsfrekvens? Ar det bounce rate? Kan nastan inga svenska termer.
    Svar ja, samma sak.

  27. #27
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Svar ja, samma sak.
    tack for det!

  28. #28
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    I dagarna tänkte jag dra igång ett SEO-test med fokus på OnPage-optimering (konkurrenter kan fortfarande manipulera länkar) och jag är därför nyfiken på om ni har några förslag på vad jag bör undersöka eller om ni möjligtvis redan har kommit en bit på vägen sedan tråden skapades 2008?
    Om man riskerar att hamna i filtret om man ändrar viktiga länkar eller lägger till massa affiliatelänkar eller ändrar title. Detta har jag eventuellt märkt av, särskilt på sajter med mer "kontroversiellt" innehåll.
    Senast redigerat av Cassis den 2011-02-07 klockan 11:32.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 30+ filtret för ankartexter
    Av Per Renemark i forum Länkbygge
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 18:57