Resultat 1 till 5 av 5

Google tar bort onödiga tecken i SERP:en!

  1. #1
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Title på webbplatsen
    Strukturen för title på min webbplats ser ut så här:

    [Sidtitel - Webbplatsnamn] (Oftast bara ett ord i sidtiteln)

    Val av titelstruktur
    Anledningen till att jag har valt att använda bindestreck (jag vet att jag är långt ifrån ensam) är att det tydligt visar att sidtitel och webbplatsnamnet inte ska ses som en mening, vilket det lätt gör om man inte har ett "skiljetecken". Andra vanliga skiljetecken är "|", "/", ">", "»" m.m.

    Bakgrund
    För några dagar sedan upptäckte jag att Google i sökresultaten hade skalat ner sidans titel till [Sidnamn Webbplatsnamn] på en av mina sidor. Märkligt tyckte jag redan då.

    Senaste
    Nu har samma sak inträffat på hälften av min sidor som har samma titel-struktur rakt igenom. Google plockar alltså bort/struntar i att visa "-" (bindestreck) i SERP:en.

    Tolkning
    Rent innehållsmässigt tillför inte dessa skiljestreck något, men kan de sabba? Jag tycker det är konstigt av Google att välja att plocka bort dessa, det räcker med att bortse från dem som de för i URL:en då man använder bindestreck istället för mellanslag.

    Jag sätter genast igång med ett test
    Jag ska genast sätta upp ett försök på detta och olika skiljetecken och återkommer med resultat på om alla försvinner eller om det bara är just bindestreck som plockas bort från SERP:en

    ---

    De som har varit med om något liknande eller har teorier kring fenomenet är välkomna att svara i tråden. Det kan vara till hjälp vid framställningen av resultatet. Givetvis återkommet jag i tråden när jag har mer kött på benen. Och om fler av mina sidor kommer att förlora bindestrecken i SERP:en hos Google.

    ---

    SENASTE NYTT: (2008-08-24)
    En sida med titel-strukturen [****-Labb - Webbplatsnamn] har nu blivit [****Labb Webbplatsnamn]. Väldigt skumt då det verkligen gör så att det svenska språket används på ett felaktigt sätt. (Jämför SEO-forum med SEOforum)

    Fortsättning följer.
    Senast redigerat av Joakim den 2008-08-25 klockan 11:34.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Hur långa är de titlar som har blivit utsatta för detta?
    En teori vore att titlar som är längre än den maximala längd som Google visar i sökresultaten blir nedbantade om de har några sådana tecken i första hand, och i andra hand kortas de ner på slutet med "...".
    Det känns dock inte helt rätt att göra på detta vis, men men..
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2008-08-25 klockan 11:46.

  3. #3
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Hur långa är de URLer som har blivit utsatta för detta?
    En teori vore att URLer som är längre än den maximala längd som Google visar i sökresultaten blir nedbantade om de har några sådana tecken i första hand, och i andra hand kortas de ner på slutet med "...".
    Det känns dock inte helt rätt att göra på detta vis, men men..
    Det är INTE URL:en som har blivit utsatt för det. Det är titeln på sidan som ändras.

    HTML-kod:
    <meta name="robots" content="index,follow,noodp,noydir" />
    Det är den jag använder på sidan. Sidan finns heller inte listad i DMOZ eller Ydir.

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Självklart menade jag titeln Ber om ursäkt för min morgontrötthet! Läs om mitt inlägg men byt ut URLer mot titlar!

  5. #5
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Självklart menade jag titeln Ber om ursäkt för min morgontrötthet! Läs om mitt inlägg men byt ut URLer mot titlar!
    Okej, titlarna är inte långa. (Ingen är i närheten av att få "...")

    Exempel:
    [XXXXXXXXXX - XXXXXXXXX] Mer tecken än så innehåller dem inte.

    SENASTE NYTT (2008-08-25 12:51)
    Sitter på jobbet nu och ser att Google återigen visar bindestrecket för samtliga sidor på webbplatsen.

    Jag kommer att fortsätta söka efter fenomenet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Ingen URL i SERP:en hos Google!
    Av Joakim i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 23:19
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Hur får man bort sidor från google?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:38