Resultat 1 till 11 av 11

Flerspråkig sida

  1. #1
    dansods avatar
    dansod dansod är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    5
    Hej,
    Har en flerspråkig sida vilket vi kommer att koppla ca 10-12 domäner mot, behöver få lite tips och hjälp så att vi inte gör bort oss i Google.

    domän.com som huvudkonto.

    Peka alla andra toppdomäner mot huvudkontot, kontrollera vilken toppdomän användaren har och på så sätt inkludera rätt språk (från en databas).

    Hur fungerar SEO med det, kommer att använda samma filer/sidor för alla domäner men språket kommer så klart variera beroende på domänen.

    Skulle det kunna vara en bra lösning, eller bör jag göra på något annat sätt?

    Tacksam för råd angående detta.

  2. #2
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    I vilket fall som helst bör du använda Google Webmaster Tools för att välja att t ex www.example.com/se/ ska associeras med Sverige.

    Du bör välja göra så över alla sidor som är förknippade med länder under huvuddomänen.

  3. #3
    dansods avatar
    dansod dansod är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    5
    Tack för svar j.green!
    Men räcker det inte med att .se associeras med sverige och .fi associeras med finland osv?

    Min tanke är att inte redirecta www.domän.se till www.domän.com/se.
    Vill helst att www.domän.se står kvar i url:en.

    Men jag kanske tänker fel.

    Ska även kika på google webmaster tools.

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kan du verkligen koppla platser till olika kataloger? Trodde detta bara gällde subdomäner.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    dansods avatar
    dansod dansod är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    5
    Kanske är otydlig men svårt att förklara.

    Vill ha en mappstruktur liknande denna.
    www_root/ (med index filen, dit alla domäner pekar)
    www_root/css/
    www_root/js/
    www_root/images/
    etc


    Det går att koppla domäner till olika kataloger om det var så du menade.
    Just nu har vi
    www_root/ (domän.com)
    www_root/se/ (domän.se)
    www_root/fi/ (domän.fi)

    Men det är just det jag vill komma ifrån.

  6. #6
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    Kan du verkligen koppla platser till olika kataloger? Trodde detta bara gällde subdomäner.
    Det trodde jag också men jag läste på google.com för några dagar sedan att det var möjligt även med kataloger.

    Ska se om jag kan leta fram det igen. Jag återkommer.

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag skulle använda drupal för jobbet. Det har stöd för olika domäner = olika språk, separata subdomäner = olika språk samt språkkataloger = olika språk.

    Men i brist på sådana lösningar så skulle jag göra så att varje språk får ett eget domän/toppdomän som återspeglar språket. Viktigt är att man inte sätter språk i cookies och sedan bara använder cookie för att avgöra språket. Lösningen blir alltså att man kontrollerar vilken domän som en viss sida anropas från och visa rätt språk.

    En annan lösning är att 301:a alla domäner till huvuddomänen/språkkatalog/ där språkkatalogen sätts utifrån vilken domän man kom ifrån. På så sätt slipper man flera domäner om man tycker att det är jobbigt att hålla reda på.

  8. #8
    dansods avatar
    dansod dansod är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    5
    Men i brist på sådana lösningar så skulle jag göra så att varje språk får ett eget domän/toppdomän som återspeglar språket. Viktigt är att man inte sätter språk i cookies och sedan bara använder cookie för att avgöra språket. Lösningen blir alltså att man kontrollerar vilken domän som en viss sida anropas från och visa rätt språk.
    Ja det är så vi tänkt och vill göra det. Ingen cookie lösning och ska man byta språk bytar man således även toppdomänen. Då bör det även vara SEO vänligt hoppas jag?

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Det kommer vara SEO vänligt. Det som återstår då är bara programmeringen av det så att det blir snygg kod bakom också.

    Ett annat alternativ som dock är något dyrare är att dessutom förlägga varje sida i det landet som ni avser synas i. Så att tyska sidan ligger på en tysk server och så vidare. Men det kanske inställningarna i webmastertools kan fixa, har inte lekt med det ännu.

    Men ni är helt klart på rätt väg och det kommer nog bli super när det där blir klart
    Glöm bara inte att endast ha 1 domän per språk så att ni inte har flera domäner som visar innehåll på samma språk. Då får ni problem med duplicated content och sånt.

  10. #10
    dansods avatar
    dansod dansod är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    5
    vad bra, då kör vi på och tack för hjälpen alla ni!

    Ett litet problem återstår dock, en domän per språk... Vi har ju även några domäner som kommer att innehålla samma språk som t ex .org och .us. Dessa domäner kommer innehålla samma som .com, dvs vår amerikanska sajt.

    Om jag då tänker rätt så bör det på dessa domäner passa bättre med en redirect 301 till .com för att komma ifrån duplicate content? Där är det heller inte så noga med att url:en ändras.

  11. #11
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av dansod
    Om jag då tänker rätt så bör det på dessa domäner passa bättre med en redirect 301 till .com för att komma ifrån duplicate content? Där är det heller inte så noga med att url:en ändras.
    Du tänker rätt!

    Inget annat alternativ vore att tänka på då det skulle ställa till med probem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Ny sida för samma nyckelord?
    Av robbanf i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 12:31
  3. s: ekonomilänkar från eng- och svensk sida
    Av benkemyre i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 00:59
  4. Flerspråkig sida
    Av KenMark i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 17:47
  5. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05