Resultat 1 till 22 av 22

AdWordskampanjer, hur bäst lägga upp?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hej,

    tänkte höra efter hur ni lägger upp era AdWordskampanjer?

    Någon som är villig att dela med sig av informationen?

    /Patrik

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok ... ingen som är sugen att dela med sig lite "tips & tricks" angående AdWords?

    Finns det fler än jag som är sugna på att lära sig mer om AdWords?

    /Patrik

  3. #3
    manne_vxus avatar
    manne_vxu manne_vxu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    23
    Jag är nyfiken jag med!!!

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Finns säkerligen fler.

    Kom fram med frågor du skulle vilja ha svar på, skriv ned dem här så får vi hoppas att någon kan svara på dem.

    /Patrik

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tror inte det finns några tips och tricks riktigt utan man testar sig fram och utvärderar hela tiden sina annonstexter och kampanjer. Ett ständigt optimeringsarbete så att säga. Man lägger till en annonstext, tar bort en som inte har tillräckligt bra ctr. Man fördelar om nyckelorden för att möta andra målgrupper, man testar hur de reagerar, försöker hitta fler nyckelord/fraser som är viktigt. Man testar olika matchningar av nyckelord etc. Allting sker med trial and error, enda egentliga tricket är att hela tiden göra små förändringar där man kan tyda resultatet.

    En artikel som är rätt bra är:
    http://www.seomoz.org/blog/the-adwor...e-a-big-effect

    Finns även andra bra artiklar att läsa på SEOmoz men ingen ger speciellt mycket i jämförelse med erfarenhet.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok ... vad rekomenderar du för system för att kontrollera ROI på kampanjerna?

    /Patrik

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Måste nästan säga Adwords där? det finns ju tracking för allt tillhandahållet av Google via Adwords. Man kan ju också använda Analytics separat och tagga upp sin kampanj så man kan spåra den i Analytics. Tagga slutsidan så den skickar vad de handlade för eller vilken vinstmarginal man hade på det som de handlade för och sedan jämföra kostnaden och intäkten själv.

    Har man fler steg, alltså att man bara samlar leads från sidan och bara kan mäta antal leads via adwords så måste man ju själv hålla koll på de leadsen och föra statistik inom företaget hur många som leder till affärer och hur stora affärer. Men kör man en webbshop så är det ju bara att i slutet skicka med summan som handlades för alternativt om du kan få fram vinsten så skicka den till adwords så räknar adwords åt dig.

    Sen kan man ju använda Analytics ihop med Adwords, men det har jag hunnit testa själv så det vet jag inget om.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Dvs, man har alltså ganska dålig koll på exakt vilka sökord som genererar en positiv ROI?

    /Patrik

  9. #9
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Jag brukar säga att den mest utmanande formen av copywriting är att utforma en adwords-anonns. 25 tecken för rubrik och sedan 2*35 tecken. Extremt lite plats. Försök fokusera på två saker. Vad är uppsidan (fördelen) och vad får jag om jag klickar! Ex:
    Marknadens största utbud av XYZ.
    Beställ gratis katalog nu!

    Håll nyckelord och annons så nära varandra som möjligt. Dvs. dela upp i många annonsgrupper.

    Titta på det nya placeringsverktyget och strunta i resten av innehållsnätverket.

    Så, det var några konkreta råd. Lycka till!

  10. #10
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Dvs, man har alltså ganska dålig koll på exakt vilka sökord som genererar en positiv ROI?

    /Patrik
    Det beror ju på ditt upplägg. Har du gått igenom alla Google adwords filmer på deras learning center så har jag för mig att någon av dem går igenom precis hur du trackar ROI.

    Själv skulle jag kontakta adwords supporten med frågan hur du trackar exakta sökord. De är otroligt hjälpsamma.

  11. #11
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Några viktiga punkter enligt min erfarenhet:

    *Se till att du endast kör antingen content network eller search på dina kampanjer. Aldrig tillsammans i samma kampanj, det förstör statistiken och minkar CTR/Conversion då du måste arbeta med olika copy för dessa olika medium.

    *Dela upp i så många olika kampanjer och annnonsgrupper som möjligt (inom vissa gränser) för att få en hög CTR eftersom du kan rikta annonserna mer.

    *Spåra omvandlig via omvandlinsspårnigen som finns inbyggd.

    *Arbeta disciplinerat med att rensa ut/sänka bud på sökord som inte konverterar och tvärtom med de som fungerar.

    *Använd exakt, bred och fras matchning på alla viktiga sökord och ha individuella bud på dessa. Kan skilja mycket beroende på matchningen.

    *Prova använda dynamiska titlar och innehåll, var försiktig dock då det är bättre på lång sikt att skriva individuella annonser.

    *Arbeta struktrerat med A/B Split av Adcopyn. Använd till exempel matriser där du har olika rubriker, 1:rad, 2:a rad och 3:e rad som du sedan kombinerar med varandra i matris form.

    *Prova versaler vs gemener i Adcopyn.

    *Glöm inte att sista raden, alltså webiste adressen, också kan laboreras med.

    *Se till att ha en strategi, till exempel, alltid vara top 3 på visssa sökord, ligga över en viss konkurrent eller liknande.

    *Studera konkurrenter och ta reda på vilken matchning de använder samt deras bud (kopiera deras annonstext för att ta reda på CTR).

    *Arbeta aktivt

    *Ha med många sökord, tänk på "the long tail".

    *Gör en brandingkampanj för ditt varumärke

    *gör en kampanj som innehålla ALLA dina produkter med separata annosngrupper för varje produkt och med individuell text.

    *kombinera sökorden med geografiska uttryck (beror på vilken produkt det gäller) till exempel "begagnade bilar i stockholm", då bör du också ha en kampanj för varje stad som sedan är updpelad i en grup för varje typ av sökord (begagnade bilar, nya bilar, raggar bilar, volvo, ford, trasiga bilar, fina bilar, billiga bilar, billiga begagnade bilar)

    *Jobba hårt!

    sen är du en bit på väg iallafall.

  12. #12
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Välskrivet inlägg! Skulle vara intressant om du kunde utveckla din Split-testing med matris-modell som du nämnde, Det tror jag många (inkl mig) skulle uppskatta.

    Är också nyfiken att veta lite mer om dig Boivin, kanske du har en personlig blogg eller dylikt?
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  13. #13
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Boivin
    Några viktiga punkter enligt min erfarenhet:
    *Glöm inte att sista raden, alltså webiste adressen, också kan laboreras med.
    Bra inlägg! Vill bara som en äkta svensk kommentera en av raderna. Du kan inte laborera med den hur du vill. Den måste stämmar med domännamnet du landar på och du får inte ha andra katalognamn än den som finna i landningsidan.

    Säga att din landningssida ligger på domän.se/kampanj osv...

    Då kan inte det synliga adressen vara domän.se/nyckelord. Då klagar Google!

  14. #14
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Tack.

    Jag ska försöka förklara mer angående testning av annonserna.

    Vanligast är ju att man slänger ihop två olika annonser mest bara för att "man ska testa" enligt alla proffs. Man kanske dock inte har så mycket tanke med det. Det kan man ju dock ändra enkelt genom att tänka till.

    Antingen skapar man två väldigt olika annonser och ser vilken som funkar bäst, alltså ett vanligt A/B split test. Sen när man hittat vilken som funkar bäst skapar man en ny och ser återigen vilken som funkar bäst och fortsätter med den.

    En annan variant är att man mer testar en av raderna i annonsen. Alltså kanske man behåller 3 av 4 rader identiska och endast testar en av raderna för att optimera den. Sen går man vidare och testar rad för rad.

    Det beror ju lite grann på hur annonsen är uformad om de två textradena (rad 1 o 2) är indelad i separata meningar eller om de bildar en tillsammans.

    Dessa varianter tar dock ganska lång tid.

    Man kan dock ta testningen betydligt längre med matriser och annat. Ska försöka ge lite enkla exempel då vissa av dessa metoder är ganska avancerade.

    En variant är att köra en "Quadrant". Till exempel skapar du två uppsättningar av rad 1 och rad 2. Sen två uppsättningar av rad 3 och rad 4. Efter detta kombinerar du dessa med varandra för att skapa 4 annonser där du ganska enkelt ser vilka rader som påverkar CTR och liknande. OBS! Du kombinerar alltså inte alla rader med varandra utan endast uppsättningar om två rader.

    Om man sedan vill ta testningen ett steg längre kan man använda multivariabel testning. Det är det som google själva använder när man kopplar på "optimeraren" på sitt konto (100 ovandlingar / månad per kampanj krävs).

    Då kan man testa varje rad mot varandra i en stor matris. Eftersom det då blir väldigt många annonser att testa kan man minska dem genom att göra faktor analyser så att man klarar sig med mindre antal annonser för att får fram vilka faktorer som påverkar mest.

    En av dessa metoder är Taguchi metoden som tar fram vilken rad (om man endast testar adcopyn) som påverkar mest. Man kan också väga in annonspostion, roi etc med denna metod. Många conversion optimizers som arbetar med at testa webbplatser med multivaraibler använder detta.

    För ett enkelt exempel kan ni se på adcomparator.com och även läsa vad google säger på http://adwords.google.com/support/bi...v&answer=55899

    finns en rad programvaror inom detta område för den som vill, men de är ganska dyra.

    Nu har vi bara skrapat på ytan inom detta område, det går att fördjupa sig väldigt mycket mer. Men det blir för långt då...

    Angående tidigare inlägg om visnings URL så kan jag nog inte hålla med riktigt. Självklart kan man inte skriva vad som helst men jag har flera annonser som är:

    Mindomän/bilaristockholm

    när destinations URL:en är:

    Mindomän/?id=99&city=stockholm

    och liknande. Eller så missförstod jag dig?


    Kom också ihåg att man bör ha mellan 30-50 klick per annons för att "avfärda" eller "hylla" den som förlorare/segrare.

    Editera inte i en gammal annons. Pause den och skapa en ny istället. Annars förstår ni statsen och historiken.

    Puhh, för långt inlägg för en söndagskväll.

  15. #15
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Webmoney

    Är också nyfiken att veta lite mer om dig Boivin, kanske du har en personlig blogg eller dylikt?
    Ingen blogg eller dylikt. Ska försöka få ihop en presentationstext i intro delen av forumet. Har fullt upp med att läsa igenom gamla trådar och hitta alla avdelningar först bara

  16. #16
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Anders T
    Bra inlägg! Vill bara som en äkta svensk kommentera en av raderna. Du kan inte laborera med den hur du vill. Den måste stämmar med domännamnet du landar på och du får inte ha andra katalognamn än den som finna i landningsidan.

    Säga att din landningssida ligger på domän.se/kampanj osv...

    Då kan inte det synliga adressen vara domän.se/nyckelord. Då klagar Google!
    Än så länge fungerar det bra på svenska, jag har inte fått några annonser stoppade eller ändrade av Google för att jag har t.ex. nyckelord i visad url. Men på engelska så reagerar Google

  17. #17
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Artamus
    Än så länge fungerar det bra på svenska, jag har inte fått några annonser stoppade eller ändrade av Google för att jag har t.ex. nyckelord i visad url. Men på engelska så reagerar Google
    Ska tydligen ha varit problem med det i Danmark också.
    Bara en tidsfråga innan det kommer till Sverige?
    Eller varför tillåts man ha olika display och destinations URL'er här?

  18. #18
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Jag har haft problem med det i Sverige... Försökte med:
    domän.se/beställkatalog eller något liknande. Google högg på det då beställkatalog inte var en verklig katalog som fanns...

    Så var det med den saken.

  19. #19
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Om nån är intresserad av att få Boivins matrisgrej automatiserad via adwords apit så hojta till. Har inte testat det själv, när tycker du att det är lämpligt att ge sig på det där Boivin? Riktmärken på annonsnischens storlek/antal sökningar per dygn tex?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  20. #20
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Ska tydligen ha varit problem med det i Danmark också.
    Bara en tidsfråga innan det kommer till Sverige?
    Eller varför tillåts man ha olika display och destinations URL'er här?
    Vi använder detta i BeNeLux, Tyskland, Sverige och Norge utan problem. Men kanske kan det ha med landningssidan att göra också? Har aldrig haft problem själv med det så har inte reflekterat exakt över vilka regler som gäller.

    Inom hotell branschen skulle jag säga att 50 % av alla annonsörer använder det på ett "felaktigt" sätt genom

    xxx.com/NewYorkCity eller liknande.

    Kan fråga min AM vid tillfälle.

  21. #21
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Om nån är intresserad av att få Boivins matrisgrej automatiserad via adwords apit så hojta till. Har inte testat det själv, när tycker du att det är lämpligt att ge sig på det där Boivin? Riktmärken på annonsnischens storlek/antal sökningar per dygn tex?
    Främsta orsaken när jag använder det istället för vanlig A/B Split är för att spara tid. Så då arbetar jag generellt med en veckas tid med till exempel en quadrant. Och eftersom jag vill ha minst 30 klick per annons helst (ibland får ju en annons väldigt dålig CTR och då når den kanske inte 30 click inom utsatt tid) så blir det totalt 120 click om man ska vara generell. Räknar man baklänges med 3 % CTR så hamnar man på 4000 visningar på en vecka. Ca 570 per dag. Men det är ju på en annonsgrupp. Men har man ett annat tidsperspektiv eller CTR så blir ju resultatet annat.

    Så det gäller väl att bestämma sina egna regler för tiden och antalet klick innan man avfärdar annonser för att sedan se hur lång tid det tar eller vilken position man behöver.

    Men det har ju också med annonspositionen och konkurrens att göra.
    Om jag annonserar på "Hotell Stockholm" med exakt match så kostar ju de där 120 clicken en slant och jag har kanska en dålig position och missar många visningar. Så därför kör jag oftast testerna på mindre städer med samma sökord. Sen applicerar jag resultatet på övriga kampanjer. Men det är ju enkelt i min bransch eftersom sökorden med mycket trafik är "Hotell + stadsnamn"

    Problemet för mig själv är att jag har väldigt många annonsgrupper för att rikta annonserna och få hög CTR. Därför har varje annonsgrupp inte så många klick och visningar.
    Senast redigerat av Boivin den 2008-09-11 klockan 08:38.

  22. #22
    Malinas avatar
    Malina Malina är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    1
    Hej!

    Insåg att det här var en ganska gammal tråd men jag vill ändå tacka för tipsen. Jag använder Google adwords och har lärt mig det mesta på egen hand. Det finns jättebra guider på starta eget sajten- http://www.mittföretag.com om Adwords, Google och sökmotoroptimering. Det hjälpte mig otroligt mycket!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. AdWord kostnad
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 17:52