Resultat 1 till 10 av 10

Risker med länkkataloger?

  1. #1
    Lars Carléns avatar
    Lars Carlén Lars Carlén är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    19
    Finns det några risker med att ansöka till några länkkataloger? Det jag undrar är helt enkelt om en webbplats PageRank kan sänkas om en länkkatalog som länkar till webbplatsen skulle bli svartlistad av Google?

  2. #2
    Mathias Olssons avatar
    Mathias Olsson Mathias Olsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33
    Generellt säger man att man inte kan bli bestraffad av google för att man man får länkar in till sin site. I annat fall skulle det bli krig mellan olika sajter med "fullänkningar" till konkurrentens sajt.

    Om du däremot länkar mot en sajt som blir bannad av google kan detta vara negativt för dig. Kan vara något att tänka på om du lägger ut din länk mot tillbakalänkar och den sajten blir bannad/svartlistad.

  3. #3
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Man kan väl även fundera på om det är värt arbetet att anmäla sig till alla kataloger, även om man kanske inte bli bestraffad så kan ju värdet av länken vara/bli noll. Lärvärd artikl på SEOmoz och en kommentar från Matt Cutts

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Det enda man ska komma ihåg är att om man bygger värde från länkkataloger så gör man det i motvind. Allteftersom Google hittar och klassar kataloger som försvinner länkvärde.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför finns det då så många kataloger, där t o m stora seo-företag använder sig av stora nätverk av kataloger?

    Själv är jag mycket dålig på att anmäla mig till "alla kataloger". Det finns ett par stycken man kan anmäla sina siter i, och ofta blir det i ett par egenägda kataloger för att få insiten i indexen. Men i övrigt är jag enormt dålig och till stor del beror det på att jag inte sett det värt den tiden det tar utan har istället fokuserat på annat istället.

    I lägen man har köpt en kurs för ca 500 dollar så är det skönt att få "det bekräftat" att man inte ska lägga mycket tid på saker som "ger lite resultat" trafikmässigt utan fokusera där det ger större verkan.

    Testa, testa och testa vad som fungerar, utvärdera och gör om de bitarna som fungera, utvärdera och gör om de bitarna som fungerade ....

    Alternativt, så outsourcar man det hela att göra jobbet åt en ... och även här gäller: testa, utvärdera och köp in de bitarna som fungerade.

    Tracking, av allt resultat är A och O, och sedan uppföljning av statistiken man får.

    Som sagt. Det finns inget som heter "fri trafik". Man behöver alltid lägga ned ett visst mått av tid och då gäller det att fokusera på saker som ger det största resultat istället för allt "nitty gritty" som varken gör bu eller bä ... även fast antalet inlänkar aldrig skadar. Ju fler desto bättre

    /Patrik

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Varför finns det då så många kataloger, där t o m stora seo-företag använder sig av stora nätverk av kataloger?
    För att det är så enkelt att automatisera?
    Även om det behövs 100 kataloglänkar för att ge samma värde som en BRA länk, så är det mycket enklare att skaffa 100 kataloglänkar.

  8. #8
    Lars Carléns avatar
    Lars Carlén Lars Carlén är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    19
    Är det värt ansträngningen att anmäla en nystartad webbplats till oerhört många kataloger? Som exempelvis ett flertal av de kataloger som nämns under kategorin "Olika forum" här på SEO-Forum.se? Hur skulle ni som har lång erfarenhet av SEO göra med en nystartad webbplats?

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Att anmäla sajten i en katalog som är välbesökt av sökspindlarna är absolut värdefullt för att bli indexerad.

    Huruvida länken är värd något annat är en annan diskussion, men sökmotorn måste ju få veta att du finns.

  10. #10
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Lars Carlén
    Är det värt ansträngningen att anmäla en nystartad webbplats till oerhört många kataloger? Som exempelvis ett flertal av de kataloger som nämns under kategorin "Olika forum" här på SEO-Forum.se? Hur skulle ni som har lång erfarenhet av SEO göra med en nystartad webbplats?
    Har ett sökord som jag jobbat med sedan 2006. Min första sajt lade jag upp i varendda katalog jag hittade och den ligger nu på 2:a plats på huvudordet.
    Min andra sajt, som rankar på samma sökord, började jag jobba med under sommaren 2007, har jag knappt lagt in i några kataloger och då rankar den 6:a på sökordet.
    Så i detta fall har det visat sig att jag inte behövt lägga till den andra sajten i så många kataloger för att klättra upp bland sökresultaten. Jag har istället jobbar mycket med relevanta sajter och on-page SEO.

    Så denna erfarenhet säger mig att inte lägga för mycket tid eller vikt vid irrelevanta länkkataloger.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. subdomän i länkkataloger.
    Av lenny46 i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 15:22
  2. länkkataloger
    Av Solutions i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 15:25
  3. Tinas (pontings) Länkkataloger
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:48
  4. Tips bra script för länkkataloger
    Av Obbe i forum Kataloger
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 22:44