Resultat 1 till 8 av 8

PageRank och IDN-domäner

  1. #1
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Har ett par-tre stycken IDN-domäner som varit online 1år + men ej lyckats få PR, inte ens en identifiering (PR 0) av Google. Det jag undrar är om någon kan ge ett exempel på IDN-domän som lyckats bli tilldelad PR.

  2. #2
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Okej, jag listade ut det själv efter några minuter.

    Det är bara konverterade domäner av typen:
    xn--domnnamn-2za.se som kan tilldelas PR verkar det som.

    Kollade PR på konverterade domäner och det visade sig att det gömde sig bakom fasaden

  3. #3
    corporates avatar
    corporate corporate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    35
    Det e sjukt med pageranken fortfarande... Jag har ett par sidor som har pagerank 3 - men det syns inte i SERP:en tack vare att google inte kan behandla idn domäner. Så man förlorar lite i serpen tack vare googles oförmåga att kontrollera pagerank på dessa sidor. (ja - jag e lite bitter
    Värdera ditt företag gratis: företagsvärdering

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    corporate: På vilket sätt skulle du kunna se i sökresultatet vad du har för PageRank? Enda problemet som finns med IDN-domäner/PageRank/Google är att man inte kan se TBPR för den icke ACE-kodade varianten. Det gör dock knappast att domänen rankar sämre, kan inte tänka mig att Google har problem med att identifiera båda varianterna som samma domän.

  5. #5
    corporates avatar
    corporate corporate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    35
    Hej Carl-Gustav, jag baserar mitt påstående på serpen.

    Jag kör SEO för firefox, vilket gör att jag kan se pageranken på alla resultat i serpen. I serpen syns "den svenska adressen" och visar PR 0. Även när du går in på själva sidan visas PR 0. Om du kontrollerar "den riktiga ACE-kodade varianten" har sidan PR 3.

    Jag anser att PR har en liten betydelse för position i serpen - och baserat på detta - tycker jag att sidan borde hamna högre upp i resultaten.
    Värdera ditt företag gratis: företagsvärdering

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    corporate: Att du ser PR 0 via SEO for Firefox och inne på sajten är enbart att betrakta som en bugg i Googles sätt att presentera PR, Google ser den ACE-kodade varianten som den "rätta", och associerar länkvärdet till denna domän, i sökresultatet konverterar Google såklart ACE-koden så att man ser den läsbara varianten, och det är detta som SEO for Firefox kör mot Google TBPR och visar dig. Slutsatsen är att även om du använder en IDN-domän får du inte lägre pagerank eller sämre placeringar, länkvärdet associeras till korrekt domän ändå. Det är bara lite krångligare att se vilken PR sajten har.

  7. #7
    corporates avatar
    corporate corporate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    35
    Hej igen,

    Om du vet att det är så är det ju jättebra. Dock tycker jag att det märks skillnad mellan mina sajter. Några har åäö, andra utan... De utan rankar bättre med ungefär samma länkkraft. Men det kanske beror på annat än just PR.
    Värdera ditt företag gratis: företagsvärdering

  8. #8
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Ytterst få är tillräckligt insatta för att verkligen kunna veta 100% säkert, och ingen av dem finns på detta forum. Men min teori är i mina ögon den mest troliga, Google är inte korkade, även om de ibland är lättlurade om man håller sig "under radarn", det finns inget vettigt skäl till varför en IDN-domän skulle vara ett sämre svar på en sökning än en icke-IDN (förutsatt att allt annat är lika).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Nya Backorder tjänst för .se domäner
    Av catch i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 00:17
  3. Låg pagerank vs. ingen pagerank?
    Av ChumpChops i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:59
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11