Resultat 1 till 25 av 25

Riktlinjer, benchmarketing

  1. #1
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Hej alla,

    Jag har funderat en del på vad man kan förvänta sig att tjäna på adsense, affiliateprogram etc.

    Det finns naturligtvis väldigt mycket som spelar in, bransch, konkurrens, hur mycket resurser man lägger på projektet, och annat.

    Trots det vore det ändå intressant med lite fingervisningar var man bör ligga intäktsmässigt.

    har man inte väldigt mycket besökare, ett stort antal siter och mkt god klick rate pratar vi trots allt inte om särskilt mycket pengar.

    Jag ger ett litet exempel på lite statistik från mina erfarenheter:

    Bransch: Ekonomi
    Ungefärligt snitt:
    Besökare: 100-120 besökare/dag
    Intäkter adsense: 7 $/dag
    Affiliate: inget har inte haft några program

    jag har haft stigande intäkter, men frågan är om detta är långt under eller över snittet?
    Helt klart vill man ligga på 1000 besökare/dag då börjar det hända grejjer.

    Jag förstår att detta kan vara lite käsnliga uppgifter för vissa, men när det ligger på denna nivå finns det ingen mening att inte dela med sig.

    Läste nyligen på ett ameriaksnkt forum, där författaren ansåg att adsense gav mkt lite för de flesta, bättre att skräddarsy sina sidor efter affiliateprogram.

    jag har ingen erfarenhet av affiliate direkt, men det verkar helt klart som att det ska mycket till för att adsense ska bli ngt annat än kaffepengar.

    enkel uppställning:

    Bransch:
    Genomsnitt för:
    Kategori 1, 2 respektive 3.
    1. Underpresterare: adsense + affiliateintäkter
    2. Medel: adsense + affiliateintäkter
    3. Överpresterare: adsense + affiliateintäkter

    För att detta ska vara meningsfullt måste man väga ovanstående kategorier mot antalet besökare, t ex för dem som har 100, 500, 1000, 1500 besökare/dag

    vore kul med lite input.
    Senast redigerat av johant den 2008-09-02 klockan 14:44. Anledning: förtydligande

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag kör Adsense på flera marknader men en marknad kan jag gå in på, ställer upp det lite annorlunda än ditt förslag.

    Marknad: nöje
    Mätperiod 12 månader
    Snitt/dag: 31,62 dollar
    Snitt CTR: 14,46
    Snitt CPM: 53,56 Dollar
    Snitt visits: 590/dag
    Snitt klicks: 85/dag

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det beror ju helt och hållet på hur man har lagt upp det, och vad sidan handlar om.
    Jag tar upp två av mina sajter som exempel
    xhttp://lead-acid-battery.rappendal.se/
    xhttp://www.fetfe.st

    Den första har väldigt ämnesspecifik information, och annonser som är placerade för att locka till klick. Detta ger hygglig CTR.

    Den andra har AdSense som ett komplement. Den är placerad för att synas, men inte störa. Det är viktigare för mig att behålla besökarna på sajten än att tjäna pengar via AdSense. Detta ger låg CTR.

    Vad jag sen får betalt per klick beror ju på vad annonsörerna är beredda att betala.
    Inkomsten är beroende av hur många besökare jag har.

  4. #4
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Det beror ju helt och hållet på hur man har lagt upp det, och vad sidan handlar om.
    Visst är det så. det går aldrig att komma ifrån. Vore ändå intressant att hitta mönster.

    Jag funderar själv över värdet att ha adsense överhuvudtaget.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Värdet i att ha AdSense är väl att det är helt självadministrerande.
    Kan du få upp en vettig affiliate-länk istället så kommer den troligen att ge mer.
    Har du en dålig affiliate-länk ger den ingenting.

    Google kommer ju att anpassa annonserna på din sajt, så de ger betalt, eftersom De får betalt när du får betalt, och annonsören troligen tjänar pengar på att betala, så ligger det ju i allas intresse att rikta annonserna så bra som möjligt.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Dessutom går annonseringskostnaden upp, alltfler inser värdet med Adwords och då ökar priserna = att Adsense ger mer pengar.

  7. #7
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Tror också att priset på adword kommer att gå upp, samtidigt kan säkert antalet klick komma att minska.

    Slänger in en fråga:

    Finns det ngt sätt att styra adsenseannonser så att man sätter en minsta intäkt/klick. Antag att man inte är intresserad av klick som ger 10 cent vad göra, kan man sätta en min prisgräns på ngt sätt på adsense som visas?

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nej det kan man inte göra.
    Du har ingen kontroll alls på vad annonsörerna betalar, eller vilka annonser som resulterat i klick.
    Fördelen är som sagt att det är näst intill noll administration, dvs lätt att få hög ROI.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det finns ett annat sätt att se på det hela, för att få upp inkomsterna utan att behöva skapa större trafik.

    Man behöver öka konverteringen. Nu vet jag inte direkt vad din CTR (Click Through Rate). För att laborera lite, med A/B splittestning av annonsstorlekar, färgval på annonslänkarna etc så kan man ofta öka CTR (skapa fler klick) och på det sättet tjäna mer pengar på samma mängd trafik.

    För att skapa "stora adsense"-inkomster så krävs det oftast en mycket välbesökt site eller väldigt många små siter, riktade mot heta nicher som betalar bra per klick.

    Själv är jag i flera olika marknader, bl a hundnischen vilket INTE betalar bra per klick, har ett forum vilket också drar ned CTR men lyckas snitta ca 50 dollar/dag

    Fördelen med AdSense är att man kan använda det för att fylla tomma luckor i de normala egensålda annonsutrymmet, så man hela tiden nyttjar "tomt utrymme" på sajten

    /Patrik

  10. #10
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Konverteringen är något som helt klart skiljer sig åt mellan Kategori 1, 2 respektive 3 för att anknyta till den ursprungliga posten.

    Är man en topppresterare i kombination med många besökare jämfört med andra i samma bransch och ändå upplever otillräckliga intäktrer är det ur ett affärsmässigt persoektiv kanske bättre att lägga krutet vad gäller framtida insatser i ett annat projekt eller ny branch Denna info är därför mkt viktig rörande var framtida insatser ska riktas.

  11. #11
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Detta var intressant. Jag är själv relativt ny vad gäller annonsoptimering. landningssidor osv. Har också märkt att affiliates ger mycket mer men det krävs desto mer arbete också.

    Har en del sidor i olika nischer och det ger rätt bra, men hade jag varit skillad på annonsoptimering hade det säkert gett 3 ggr så mycket. Vill gärna ha tips på sidor om just affiliate/adsense m.m. Är än så länge inte så bra på den biten, mest SEO i mitt huvud. Jag drar alltid många besökare men har svårt att tjäna pengar på dem.

    Har en sida inom läromedel/utbildning som har i runda slängar 2000ub/dag. Den ger inte mer än 6-7$ medan jag har någon med 20 besökare per dag som kan ge 3-4$. Det beror självklart på de olika nischerna men också min katastrofala känsla för annonsoptimering.

    Så gärna tips på sidor som behandlar ämnet.

  12. #12
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    monkey business, helt klart får man räkna din sida som en underpresterare om du med 2000 besökare drar in så lite.

    Å andra sidan tänk vilken utvecklingspotential

  13. #13
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Nja, jag är inte så himla säker på det. Visst hade jag kunnat dra in mer men så himla mycket mer vet jag dock inte. Men min starka sida är inte annonser så därför behöver jag läsa lite Har du något sidtips som tar upp just detta? E-bok eller vad som helst.

    Slog upp sidan på 1,5 timme exkl SEO_optimering så jag är nöjd iaf.

  14. #14
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Jag är amatör. jag kan mkt lite om teknik och närliggande områden. Jag är ekonom/jurist så för mig tar saker och ting evigheter att lösa. Jag har mkt svårt att räkna hem de intäkter jag får in

    Fick ett tips av Mrwize om storleken och lämplig placering av banners det ökade faktiskt clickraten.

    tipset var: Använd 336x280 som storlek på adsenseannonserna, jag placerar dem högt upp på sidan.

    2000 besökare på några timmarsjobb....

    Jösses, jag är verkligen en nybörjare

    Å andra sidan konkurrensen ser väl olika ut men ändå.

  15. #15
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Hmm, okej. Jag ska googla vidare och försöka utbilda mig lite närmre på just affiliate-annonsering och annonsoptimering. För jag känner att jag kan kräma ut väldigt mycket mer än vad jag gör i nuläget, och det gäller i princip alla mina sidor. Kan vara bra att ha i framtida byggen men jag tror det kräver mer jobb än vad man tror. Att matcha besökarens behov och önskemål.

    2000 besökare på några timmarsjobb....
    Ja det var en "orörd" nisch. Ibland hittar man sådana guldkorn och då är det oftast enkelt att bara slå upp något skit. Men inget man gör varje söndag, hittar en sådan oskuld Sen är det ju säkert 2-3 timmars optimering off page också.

    Men om du hittar mer i ämnet så länka gärna.

  16. #16
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Posta eller pma mig, jag är mkt intresserad att ta del av det du finner.
    Spontant känner jag dock att adsense är småpengar inget att bygga ngt kring en bonus inget annat.
    Hört flera säga att det isådfall är bättre med siter som implementarera affiliatprogram som man inriktar sina sidor mot, att ha banners i sin vanliga form är dött!!!

    Läser med avund om att alla som slänger ihop sidor på nolltid.

  17. #17
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag måste lägga mig i debatten.
    Många pratar om att anpassa sina sajter efter annonserna.

    Om man har en bra webbsite (eller idé till webbsite) om något annat än resor, sms-lån eller poker (brancher med mycket annonsörer), utan kanske något annat, som åkgräsklippare eller solcellspaneler, där annonsörerna är färre (om några). Hur ska jag hitta en affiliate då?
    Det kanske inte är fler än 200ub i veckan som är intresserade av solcellspaneler, och tillverkarna tycker inte att det är intressant att köpa annonsplats. Det är heller inte intressant för dem att starta upp affiliateprogram, eftersom det bara är min sida som handlar om det.

    Då är AdSense mycket smidigt för mig.

  18. #18
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är inte så svårt att räkna ut att det faktiskt år att göra mycket stora pengar på Adsense.

  19. #19
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Det är inte så svårt att räkna ut att det faktiskt år att göra mycket stora pengar på Adsense.
    Man kan göra stora pengar på att sälja jord, men det är inte alla som kan

    Det handlar ju trots allt om mer än att få besökare och slänga upp ett adsense-block. För att vara effektiv och kräma ut mesta möjligt krävs någon form av kunskap av annonsering, samtidigt ska det inte förstöra upplevelsen för besökarna. Här är jag dock väldigt dåligt.

    Finns inte så mycket snack om detta på svenska delen av Internet.

  20. #20
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Grejen är att man kan göra rätt stora pengar utan att vara expert å konvertering.
    Med hyfsad placering av annonserna (följ Googles råd) bör man kunna uppnå en konvertering på åtminstone 10%. Det är lika med 200 klick/dag om man har 2000 besökare. Sen beror intäkterna på ordrymden och dess värde/pris. Men de handlar om allt mellan några cent till några dollar.
    Om man tar mitt exempel och lägger till 2000 besökare, vi räknar dem för enkelhetens skulle som visits.

    Snitt CTR: 14,46
    Snitt CPM: 53,56 Dollar
    Snitt visits: 590/dag
    Snitt klicks: 85/dag

    Men 2000 visits skulle ovanstående site dra in drygt 180 dollar/dag och det går att göra rätt mycket med den när det gäller konvertering mm.
    Senast redigerat av webguide den 2008-09-04 klockan 13:52.

  21. #21
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Hmm, mm det är möjligt. Jag är som sagt väldigt ny på området med att experimentera osv. Jag har tidigare inte lagt så stor tid på just den delen. Men dina siffror ser bra ut.

    Men jag ska läsa på lite och ska testa lite olika metoder så får vi se vart det bär av

  22. #22
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Skicka gärna din url om du vill, jag kan alltid kasta ett öga på siten.

  23. #23
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Tyvärr verkar det inte vara så att det är kvalitativa sidor som nödvändigt ger den bästa ersättningen via adsense. Det i sig gör att intäkten/egeninsats säkert gör att de som foksuerar på massa sidor helt klart är dem som får ut mest via adsense
    MFA eller vad det nu kallas.....

  24. #24
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av johant
    Tyvärr verkar det inte vara så att det är kvalitativa sidor som nödvändigt ger den bästa ersättningen via adsense. Det i sig gör att intäkten/egeninsats säkert gör att de som foksuerar på massa sidor helt klart är dem som får ut mest via adsense
    MFA eller vad det nu kallas.....
    Det beror ju bla på nisch, om det inte finns någon kvalitativ sida (beroende på vad man menar med kvalitet) så kommer ju ev MFA-sidor som är SEOade att hamna högst och dra trafiken. Det är ju inget fel i det, det som är fel är att det då inte kommer en "seriös" aktör och bygger kvalitet.

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    webguide,

    det där är väl ändå en sanning med modifikation. Kan ge flera exempel på MFA siter (har ett par st själv) som ligger högt i placeringar trots många seriösa siter som slåss om placeringarna. Problemet är att de seriösa siterna oftast inte vet vad SEO är och/eller inte har resurserna för att stödja sin site i SERP:en

    Det spelar i stort sett ingen roll vad det är för innehåll utan kan man sin on-page och har ett bra "nätverk" så trycker man upp vilken site man vill till en TOP 10 placering ...

    /Patrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbyten: Tips och information från hans99
    Av Jim Westergren i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 02:49