Resultat 1 till 3 av 3

Duplicate Content

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vissa sökningar ger mig flera träffar med exakt samma innehåll. Detta är frustrerande för mig som får filtrera manuellt. Det händer ofta när jag söker efter lösningar på programmeringsproblem. Ett exempel är följande, jag söker på "System.Data.SqlClient.SqlException: Line 1: Incorrect syntax near '('."
    och får upp följande fyra träffar på första sidan i SERPen.
    De två första är dessutom nummer ett och nummer två:

    xhttp://www.velocityreviews.com/forums/t88373-systemdatasqlclientsqlexception-line-1-incorrect-syntax-near.html
    xhttp://www.pcreview.co.uk/forums/thread-1282427.php
    xhttp://bytes.com/forum/thread320440.html
    xhttp://www.dotnetmonster.com/Uwe/Forum.aspx/asp-net/27189/System-Data-SqlClient-SqlException-Line-1-Incorrect-syntax-near

    Därför funderar jag lite hur det här filtret för Duplicate Content fungerar. Säg att jag hittar en sida med information jag tycker är vettig. Informationen uppnår inte verkshöjd (ex recept) så jag kopierar informationen, eftersom jag vill att mina besökare ska få ta del av det.

    Hur hanterar sökmotorn detta?

    För min del är det inte ett problem ifall jag inte rankar bra på sökord, eftersom jag har en medlemssida med återkommande besökare. Jag vill dock inte straffa sidan som jag fick informationen ifrån (en bekant som driver den). Hur vet sökmotorn vilken sida som är original och vilken som är dubblett, och varför rankar flera sajter med exakt samma content bra som i exemplet ovan.

  2. #2
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Hej Stefan.

    Jag vet inte om jag förstår dig rätt men den sidan med det innehållet som google har indexerat först kommer som regel att få en bättre rankning på Google än den senare sidan... Det vill säga i exemplet med din vän som du nämner så borde inte hans sida bli straffad så länge den sidan där du tog texten var indexerad hos Google före den sida där du senare la till hans text.

    Jag har också hört att om exempelvis du gör en sökning på Google för någonting som Google inte kan leverera ett resultat för, dvs inget resultat alls... Så kommer Google att registrera sökfrasen som du använde och göra allt i sin makt för att gå ut och hitta något relevant innehåll för att kunna leverera ett resultat vid nästa sökning för den sökfrasen som du använde.

    Det vill säga nästa gång du söker (kanske ett dygn senare) på den sökfrasen så levererar google ett så relevant resultat som möjligt... Detta har hänt mig några gånger och då tror jag att jag också kan minnas att google levererade märkliga resultat med olika sidor som hade samma eller liknande innehåll, och också att de sidorna hade hög rankning (typ 1, 2, 3, 4) för den nyckelordsfrasen som jag använde.

    Det vill säga, det jag menar är att filtret för duplicate content kanske inte fungerar lika optimalt i en sådan här "annorlunda" situation som jag beskriver utan Google försöker bara att leverera någon form av resultat för sökaren istället för att sökaren inte får någon information alls... Observera att det här enbart någoting som jag har hört som jag tycker låter logiskt, och jag är inte säker på om det är någon korrekt förklaring till sådana här händelser.

    mvh,

    Henrik
    Senast redigerat av Sisu den 2008-12-28 klockan 02:50.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Stefan, det finns inget "duplicate content"-filter ...

    Alla snackar om det hemska duplicate content filtret men ännu har jag inte lyckats se det slå in, och ja .. jag använder många av mina egna originaltexter på flera olika ställen, båda rankar högt på samma fraser (direkt efter varandra t o m).

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress och duplicate content
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 14:46
  2. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  3. Mobilsajt - Duplicate content?
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 10:45
  4. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27
  5. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42