Resultat 1 till 3 av 3

Adobe, Google och Yahoo för att lösa flash SEO problemet

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Adobe, Google och Yahoo jobbar tillsammans för att lösa tillgängligheten med Flash SWF-filer tillsammans för sökmotoroptimering och ska lösa problemet med att flash inte är tillgängligt i dynamiska lösningar på nätet.

    Artikeln är skriven av webdesignermag.co.uk men ge tyvärr ingen länk online.

    Det verkar ju intressant och är givetvis ett steg i utvecklingen av flash webbsidor som behöver SEO och optimering av innehållet...

    michael

  2. #2
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Jovisst, men haken är att många användare använder andra sökmotorer än just Google, utan att veta om det. Om man gör en SEO-sida i Flash så ska man vara medveten om att man begränsar sig rätt kraftigt.

    Sidor med många google-annonser listas inte (så bra) om man söker på msn eller Live och det gör alla som använder Hotmail, MSN eller som köper en ny dator med Windows.

    Jag tänker på lillasyster, lillebror, mamma och pappa, mormor och morfar... med flera! Det är väldigt många det!

    ***
    För att svara på din fråga: Det är ett stort problem främst för Adobe eftersom folk väljer bort Flash eftersom det inte fungerar med SEO. Folk snöar in på Google, men alla vet att alternativet är bara ett klick bort. Därför borde Adobe ENSAM se till att Flash fungerar med ALLA sökmotorer, inte enbart de utvalda.

    Då detta är löst kan folk börja göra sidor i Flash för SÖKMOTORERNA, bland annat Google.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag håller med dig till viss del, jag har producerat full flash siter med SEO som helt fungerat om men gör det på rätt sätt. Det finns tekniker som gör att det är helt i linje med Googles guider.

    Att man kanske inte ser till alla användare är givetvis fel då man även i produktioner av websiter måste göra allting tillgängligt för alla. Det är det så kallade web standarder man försöker komma upp till ytan men som många webbutvecklare, webbdesigners inte har en aning om heller, Standarder som varit grungläggande från W3C sedan början på detta millenium men som ingen eller väldigt få praktiserar.

    Det jag vill säga gäller även Adobe och deras sätt att få till tillgängligheten för alla plattformar, användare och sökmotorer. Det stora sökmotorerna idag som man relaterar till SEO och försöker optimera för är ju Yahoo, Ask, Google och Live/MSN, det handlar om 4 större aktörer och helt med dig om att det inte har med sökmotorerna att göra utan själva innehållet på en sida som ska spela roll, inte vilken sökmotor som tar upp innehållet olika sätt och värderar det olikt. Vi kan ju knappast styra det heller.

    Jag tror att SEO är starkt relaterat till Web standarder där man producerar mycket lättare sidor som har relevant semantic mark-up kodning och desutom sparar massor med bandbredd, upp till 80% går bort av nedladdningstiden. Det är framtiden men måste praktiseras av alla. Tabeller är något vi använde helt fel i slutat på 90-talet och har alls inget syfte att strukturera en webbsidas layout eller design. Där måste vi alla lära oss webb standarder som är högt prioriterat även för tillgänglighet, användbarhet och sökmotoroptimering i ett paket helt enkelt.

    Jag talar av egen erfarenhet och läser det mesta som har med seo och web standarder att göra och är även medlem av web standards group och praktiserar validering av XHTML strict sedan 2005.

    Michael Persson

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Yahoo gör en Google, visar olika länkresultat
    Av Susann Stjernborg i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 23:37
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Förstår ingenting av Yahoo.
    Av Erik i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 20:09
  5. Google indexerar Flash
    Av Anders T i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 22:36