Resultat 1 till 2 av 2

Vilka sidor bör indexeras i en e-shop?

  1. #1
    tk_jkpgs avatar
    tk_jkpg tk_jkpg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    2
    Undrar lite om vilket som är lämpligast för en e-shop ur seo-synpunkt. Att ha så många indexerade sidor som möjligt (inkl. login, information, links, advanced_search osv) eller som jag själv tror är bäst enligt följande:

    - startsidan
    - products_new.php (nyheter)
    - index.php?cPath=... (kategorier)
    - product_info.php?products_id=... (produkter)
    - allprods.php (länkar till alla produkter)
    - all_prodcats.php (länkar till alla kategorier)

    Vad jag själv tror så slösar man inte med den interna länkkraften om man bara ser till att ha start, produkt och kategori-sidor indexerade. Med hjälp robots.txt och meta noindex kan man styra detta.

    Har jag rätt eller har ni andra åsikter.

  2. #2
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Hej,

    jag har drivit ett par butiker genom åren och du är inne på rätt spår. Eftersom din förstasida kommer spindlas av otroligt mycket oftare än övriga sidor, så brukar det vara bra att lägga upp dina kampanjer där. D.v.s har du en produkt du vill pusha försäljning/klicks på inom några dagar / vecka, så länka in den utan omvägar från framsidan. Får du jättebra commission / intjäning på en viss produkt under vissa perioder, samma sak där.

    Jag brukar ta för vana att enbart indexera startsidan, produktsidorna och eventuell sitemap/kataloglistning. Underskatta inte det sistnämnda om du pushar saker med long tail, t.ex tekniska produkter med exakta modellnummer. Blir själv fortfarande förvånad hur mycket folk som kommer in den vägen!

    Om du har någon beständig produkt, se till att få inlänkar till just den produkten så att rankingsåsen luckras upp lite och inte bara kommer från frontsidan. Korslänka till liknande produkter alt. andra produkter med bra intjäning.

    Mina $0.02 iaf.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför indexeras inte fler av sidorna?
    Av Chrippa i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 16:06
  2. Vilka alternativ för E-handelslösning??
    Av Bmwpower i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 10:13