Resultat 1 till 16 av 16

Hur gör jag siten bättre i SEO-syfte?

  1. #1
    Pierreks avatar
    Pierrek Pierrek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9
    Hej!

    Har precis lagt upp en ny site inom kategorin "låna pengar" och nu undrar jag om någon därute vet hur jag gör den bättre i SEO-syfte. Jag vet att inlänkar och interna-länkar spelar stor roll, sökord, titel, URL-struktur, innehålll, h1 och h2 - taggar etc.
    Då domänen är under 1 månad gammal så vill jag inte ha för många inlänkar från andra sidor då jag inte vill riskera att ses som spam av Google, så hur ska jag göra för att få den mer SEO-vänlig? Någon som har något tips?
    Senast redigerat av Urban G den 2008-09-06 klockan 11:21.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En utmärkt start är att börja läsa dessa guider.

  3. #3
    Pierreks avatar
    Pierrek Pierrek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    En utmärkt start är att börja läsa dessa guider.
    Hej!

    Om du skulle analysera webbsidan så kommer du att se att den redan är SEO-grundad med dessa nybörjarguider.
    Det som jag är ute efter är någort extra, hur gör jag för att "sticka ut" i Google?

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Då skriver du bra och relevant innehåll för BESÖKAREN och inte för Google.

    Sedan är det bara att hoppas att folk vill länka till din site, dvs off-page optimeringen.

    /Patrik

  5. #5
    Pierreks avatar
    Pierrek Pierrek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Då skriver du bra och relevant innehåll för BESÖKAREN och inte för Google.

    Sedan är det bara att hoppas att folk vill länka till din site, dvs off-page optimeringen.

    /Patrik
    Hur menar du med att jag inte skriver relevant innehåll för Google?

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns märker jag anledning att citera regel nr 1 för forumet.
    För ni som vill ha hjälp med att lära er om SEO (och andra för den delen) så när ni ställer frågor kan ni inte inkludera er webbplats i frågan. Ni får beskriva i ord vad ni vill fråga och använda exempel. Denna regel finns till för att detta forum har inte som syfte att ge gratis SEO till folk och andra ska kunna följa genom att läsa tråden och inte genom länkar till sidor som ändrar sig. Om du däremot vill ha ett riktigt jobb gjort så tveka inte att skriva en tråd om detta i denna forumsektion.

  7. #7
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Pierrek
    Det som jag är ute efter är någort extra, hur gör jag för att "sticka ut" i Google?
    Content is King. Skriv unik och informativ text som MrWize är inne på. Det finns ingenting som kan slå bra innehåll som är till nytta för besökarna.

    Fotnot: Känns som om jag skriver precis samma sak som MrWize men skriver det ändå för att pointera hur viktigt det verkligen är.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Pierrek
    Hur menar du med att jag inte skriver relevant innehåll för Google?
    Sa inte att du inte skriver relevant innehåll för google, har inte sett vad du skrivit ännu. Men, du frågar om vad du ska göra för att sticka ut "i google", då du har gjort "alla rätt on-page". Då finns det bara en sak att göra. Skriva ännu mer bra innehåll för besökarna och inte fokusera så mycket på Google. Tids nog kommer din site att ligga högt upp i sökningarna OM ditt innehåll är relevant, OM din site blir länkad.

    /Patrik

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Tids nog kommer din site att ligga högt upp i sökningarna OM ditt innehåll är relevant, OM din site blir länkad.

    /Patrik
    Om man skriver bra innehåll kommer man att bli länkad. Så enkelt är det.

    Man kan också skriva provocerande innehåll. Då kommer man definitivt få inlänkar.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  10. #10
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Ett tips kan vara att erbjuda mervärde, dvs skriva om sånt som för den invigde är självklart men som alla funderar på.
    För att ta ett exempel från SEM Synergy, om du säljer boots så skriv artikar om hur man väljer boots som passar, hur man går in boots, vilka boots man kan ha till jeans osv.

    Det finns massor att skriva om en produkt på det viset, besökare får mer förtroende för en sida med denna typ av innehåll och google får mer relevant innehåll att matcha mot.

    ok,blev ännu en content is king post

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    och jag säger som så här.

    Content is NOT king, it's KONG!



    /Patrik

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det som folk säger att innehållet är det viktiga, men inte bara det.
    Nu är som jag förstår din sida fokuserad inom lånebranschen.
    Där finns det mycket grovt sätt två olika typer av webbplatser. Den ena typen är de bolag som lånar ut pengar. Den andra är MFA-webbplatser vars enda syfte är att få in trafik så folk klickar på banners och kommer till den första typen av webbplatser, alltså de som faktiskt lånar ut pengar.
    Har man sett en MFA-lånasida har man i princip sett alla. I stort sätt samma upplägg, lite olika sidor, ett för varje nyckelord, en massa utfyllnadstext, reklambanners, etc.
    En hel del medlemmar här i forumet med hög kompetens inom optimering har någon eller några MFA-lånesidor i sin domänportfölj.
    Så förutom att skapa ett bra innehåll måste du göra den mer tekniska on page-delen bättre än de flesta andra MFA-sidorna.

    Att få folk att frivilligt och spontant och länka till en MFA-sida inom den branschen tror jag är obefintligt, dessutom vägrar en hel del länkkataloger att lägga in dem. (skulle kunna räkna upp minst 200 här men avstår :-)
    Så du behöver ha ett innehåll som sticker ut från de andra MFA-sidorna för att kunna skapa en spontan länktillväxt, utöver att göra den tekniska optimeringen mycket bra.

    Edit: Ett sätt att sticka ut skulle vara att ta bort alla reklamlänkar. Lär väl bli den enda webbplatsen som handlar om lån som inte har reklamlänkar på sig. Det skulle sticka ut :-)
    Senast redigerat av Urban G den 2008-09-07 klockan 15:10.

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hehe, kul idé Urban.

    Men om jag söker efter någonstans att låna pengar, och kommer till en sida som handlar om att låna pengar, men inte själv lånar ut pengar, så vill jag ju iallafall ha en länk till en sida som faktiskt lånar ut pengar.
    Tror inte det blir så mycket spontana länkar annars, utom kanske från andra MFA-sidor.

  14. #14
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av Pierrek
    Hej!

    Har precis lagt upp en ny site inom kategorin "låna pengar" och nu undrar jag om någon därute vet hur jag gör den bättre i SEO-syfte. Jag vet att inlänkar och interna-länkar spelar stor roll, sökord, titel, URL-struktur, innehålll, h1 och h2 - taggar etc.
    Då domänen är under 1 månad gammal så vill jag inte ha för många inlänkar från andra sidor då jag inte vill riskera att ses som spam av Google, så hur ska jag göra för att få den mer SEO-vänlig? Någon som har något tips?
    Kan du notera det du har gjort onpage så kanske det blir lättare för oss att ge tips.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag tycker inte du ska fokusera på SEO utan göra siten efter alla regler och web standarder , skriva bra innehåll som tilltalar besökaren och som även skapar intresse att komma tillbaka til sidan, då har du vunnit mycket.

    Det går liksom inte att misslyckas om du gör rätt från start... sedan följer du upp med seo, byggandet av din länkstruktur utifrån och så, men det kommer ju senare och tar sin lilla tid...

    Ett år får du nog räkna med för att komma upp i en bra ranking och placering

  16. #16
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    För ett halvår sedan låg en av mina sajter på plats ett på sökord Smslån, då fanns det ca 90.000 sökträffar på just det ordet i Google.
    Idag kommer det upp 415.000 träffar på samma ord och det ökar för varje dag

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Konvertering - hur jag tänker
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 11:08
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 23:47
  3. Sökresultaten i Yahoo är mycket bättre
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 19:13
  4. Aftonbladet är 2 ggr bättre än Expressen
    Av hans99 i forum SEO-verktyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 21:24
  5. Information bättre än försäljning enligt Google?
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:04