Resultat 1 till 6 av 6

Duplicate meta description

  1. #1
    backens avatar
    backen backen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    16
    Hej

    Jag har en site med en massa fraktaler på, alla fraktaler kan laddas in i en utforskare på sidan explorer.php.
    För att ladda in en specifik fraktal i utforskaren används explorer.php?fid=xxx. Innehållet på sidan explorer.php påverkas inte mer än att en applet laddas med olika parametrar.

    Nu till problemet, google tycker att varje "explorer.php?fid=xxx" är en egen sida och varnar i webmaster tools för "duplicate meta descriptons".
    Kan jag tala om för google att detta är en sida? Eller ska jag hindra google från att indexera allt förutom explorer.php? Internt på siten länkas det överallt till "explorer.php?fid=xxx" och bara i menyn till explorer.php.

    Skulle även kunna generera unika meta descriptions men det känns lite dumt då innehållet är identiskt?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jepp, du kan förhindra Google att indexera dem om du lägger följande phpkod i headern på explorer.php:

    Kod:
    if (isset($_GET['fid'])) {
    echo '<meta name="robots" value="noindex,follow">';
    }
    Men är innehållet egentligen identiskt? Genereras alla fraktaler från samma formel? Du kan ju alltid publicera det hela med formler och värden i titlar, descriptions och h1or. Skulle vara intressant att se vad det är för trafik på sånt.

  3. #3
    backens avatar
    backen backen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    16
    Som det är nu är innehållet helt identiskt förutom parametrar till en java applet. (som jag gissar att sökmotorer inte läser).

    Varje fraktal har även en egen sida (fractal.php?fid=xxx) och där gör jag precis det du föreslår dvs genererar unika description, h1 mm.

    Men ska jag även göra detta för explorer.php? Eller ska jag sätta nofollow på alla länkar till explorer.php?fid=xxx?
    Hur påverkas rankingen utav explorer.php beroende på vad jag väljer.

    Jag har liknande problem i galleriet där sida 1,2,3,4,5 osv har samma description.

    Siten är www.fractalposter.com om någon vill kolla hur det ser ut nu.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Aha, OK, nej det behöver du ju inte göra för explorer. Bättre att plocka bort alla "ickeunika sidor" precis som du föreslog från början.
    Sätt metataggen som hindrar Google från att indexera sidorna, för du vill väl att "förstasidan" för explorer skall vara indexerad?

    Den kraschar min Firefox, funkar dock bra i IE.

    Plocka bort länkarna till index.php och byt ut dem mot "/" istället.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Intressant med pagingen där. Jag har nog samma problem på sidor med paging.

  6. #6
    backens avatar
    backen backen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Aha, OK, nej det behöver du ju inte göra för explorer. Bättre att plocka bort alla "ickeunika sidor" precis som du föreslog från början.
    Sätt metataggen som hindrar Google från att indexera sidorna, för du vill väl att "förstasidan" för explorer skall vara indexerad?

    Den kraschar min Firefox, funkar dock bra i IE.

    Plocka bort länkarna till index.php och byt ut dem mot "/" istället.
    Ja explorer.php vill jag ha indexerad, prövar nog att sätta noindex på resten.
    Hur brukar man göra med paging i tex galleri? Ska man generera unika titles typ Page 1, Page 2 osv?

    Min firefox i vista fungerar fint med sidan, men den gammla ruttna java appleten kan säkert ställa till det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta tag, nofollow. Är det här rätt?
    Av Optimus i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 00:13
  2. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  3. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  4. meta description utan innehåll?
    Av Jacob Jarnvall i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 17:00
  5. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27