Resultat 1 till 6 av 6

URL-omskrivning för forumtrådar - bra eller??

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag håller på att finjustera ett stort forum inför lansering om några veckor. Det är en big deal med en användarbas på över 100 tusen pers så jag vill göra allt rätt från början.

    Givetvis använder jag vBulletin med vBSEO men jag funderar på URL-omskrivningen, speciellt för trådarna. Det är något man ställer in från början och som man aldrig igen ändrar på.

    Så här ser det ut på detta forum:
    /katerogi/ID-namn-pa-trad.html

    Till exempel:
    /koep-saelj-eller-byt/3979-vaska-se-saeljes.html

    Fördelar:

    Förmodligen den bästa strukturen för både sökmotor-relevans, användarvänlighet för besökare och CTR i SERP.

    Stora nackdelar:

    Så fort du bytar rubrik på en tråd eller flyttar den till en annan kategori får du en bruten länk. Brutna länkar är mer eller mindre en dödssynd. Bokmärken, inlänkar, användarvänlighet, indexering - allt drabbas.

    Om du kör med strukturen som jag har på detta forum så bryts även alla länkar till trådar inom en kategori om du bytar namn på kategorin. Kategorin "Köp, sälj eller byt" borde egentligen heta "Köp och sälj" kategorin "MSN Search" borde hete "Live" kategorin "SUNET" borde heta "KTHNOC" osv.

    Det är även min erfarenhet att folk inte skriver bra rubriker på trådar de skapar - speciellt inte folk som inte har internetvana. Det är ofta jag bytar rubriker på nya trådar här på forumet - men jag kan bara göra det när de är nya. Det samma gäller att lägga trådar i rätt kategori.

    Man skulle kunna köra utan kategorinamn i trådarnas URL:
    /ID-namn-pa-trad.html

    Men som sagt - du bytar rubrik och URLen byts. Bra rubriker på trådar är enligt mig viktigare än bra URLer. Bra rubriker boostar användarvänlighet och den ligger ju även som H1 för sökmotor-relevans. Det bästa hade varit om URLen inte ändrades om man bytar rubrik men tyvärr är inte vBSEO byggd på det sättet.

    Jag funderar därför på att köra:
    /tradID.php eller bara /ID.php

    Och för kategorierna:

    /kategoriID.php

    Då kan man ändra trådarna hur mycket man vill men har kvar samma URL. Du kan dessutom radera en tråd och om det behövs lätt lägga en statisk PHP fil med content om du vill.

    I SERP ser det enligt mig helt ok ut:

    www.domän.se/forum/trad343.php

    Vad har ni för kommentarer, förslag?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Vet inte hur mycket du är sugen på att koda, men är ju inte så svårt att programmera så att om en post/kategori byter namn lagras den gamla i en db och 301:as den till den nya... Visst urler kommer att tappa lite rank temporärt vid namnbyte, men återhämtar sig ganska snart. Tror det kommer löna sig i längden, både CTR och ranking... Borde tämligen enkelt gå att lösa utan db med om jag tänker efter...

    Ett mindre bra alternativ är ju att köra på den url som produceras vid postning, lagar den som permalänk och uppdatera inte den vid redigering av title eller kategori. Blir väl lite kodning här med...

    Personligen kollar jag ganska ofta på urler i serpen och genom urlomskrivning får du 4 rader på Google att marknadsföra din sida med istället för 3.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Jag har en annan variant som jag röstar för:

    /11-koep-saelj-eller-byt/3979-vaska-se-saeljes.html

    Sedan matchas endast kategori-ID som står först efter första / samt trådens id efter andra /, sedan kontrolleras om det som står efter kategori-id't och efter tråd-id't är det korrekta för just dessa ID'n, om inte så skickar du en 301 till den korrekta URLen. Så kan du t ex låta länkarna till alla trådarna i ett av forumen genereras när de listas baserat på deras nuvarande rubrik och kategorins nuvarande namn.
    När en tråd byter namn blir den gamla URLen automatiskt ompekad till den nya, och länkarna i forum etc ändras automatiskt, samma gäller om du byter namn på en kategori.

    Resultat: Inga brutna länkar, länkvärde bibehållet, bra relevans, ser hyffsat bra ut och bör inte innebära några skillnader i CTR kontra mot att inte ha ID. Nackdelen är dock att i vissa fall kan ett ID-nummer få en rubriks eller kategoris namn att få en helt annan innebörd, lite långsökt kanske, men betänk nedanstående exempel:
    /6-koep-och-saelj/69-Snabb-försäljning.html

    Ingen större fara Finns säkert bättre exempel, men det var det jag kunde komma på på rak arm...

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har suttit med detta ett tag nu och kom fram till att vBSEO faktiskt 301ar vid rubrikbyte så det blev /ID-namn-pa-trad.html som jag valde.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Min lösning (kodat själv) kanske inte är helt optimal, men jag har iallafall inga brutna länkar.

    Rewriten kollar ENDAST efter ID på tråden, och hämtar kategorin från databasen. Dvs /Kop-och-salj/Ny-volvo-V70-2355/ visar samma sida som /Kop-salj-byt/Gammal-skrothog-2355/

    Det ger ju duplicate content vid byte av kategori eller rubrik, men det kan enkelt lösas genom att läsa in rubrik och kategori från databas och 301a om man är på fel URL.

    Jag föredrar också att ha ID sist, pga användarvänlighet. Nya Firefox klarar av att göra trevliga sökningar i adressfältet, men i andra webbläsare måste jag skriva från vänster till höger, vilket betyder att med din lösning måste jag veta ID på tråden innan jag får förslag. På min lösning behöver jag bara veta rubriken (båda förutsätter att jag har besökt tråden tidigare).

  6. #6
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Jag har valt att köra med VBSeo's defaultinställning, DVS

    /underforum/id-trådnamn/

    Eftersom systemet, vid eventuell flytt av inlägg eller titel-ändring, automatiskt klarar av att göra en 301 så länge id finns i urlen känns det ok.

    Egentligen blir urlen för lång för min smak men det finns imho en stor praktisk fördel i att direkt kunna se på en en url vilken del av forumet som inlägget finns i.
    Kolla in min sida om iphone

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sälj tips och taktik
    Av Gabriel K i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 17:19
  2. Domän/länkkatalog säljes eller bytes
    Av KnasB i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 10:46
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 05:41
  4. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  5. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17