Resultat 1 till 9 av 9

Hur bra läser sökmotorer PDF-filer?

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Hur bra är Google och andra sökmotorer på att läsa PDF-filer egentligen?
    Jag tycker att man väldigt sällan får PDF-filer i serpen.
    Följdfråga: Hur mycket bättre, om alls, är det att ha texten som html-fil?

  2. #2
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Hur bra är Google och andra sökmotorer på att läsa PDF-filer egentligen?
    Jag tycker att man väldigt sällan får PDF-filer i serpen.
    Följdfråga: Hur mycket bättre, om alls, är det att ha texten som html-fil?
    Det är bättre helt enkelt, går ju inte att uppge någon siffra.
    Om det beror på hur benägna folk är att länka till pdf'r gentemot vanliga sidor låter jag vara osagt...

  3. #3
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Det kan vara värt att tänka lite på vad Verva säger om tillgänglighet, http://www.verva.se/verksamhetsstod/...24/2006/5/7/4/

    Kan man presentera informationen utan att lägga den i en pdf så är det att föredra, sedan kan man alltid länka till en pdf som referens.

    Ska man ha viktig information i pdf'er så bör de vara skapade så att de är tillgängliga för alla och det bör ju uppskattas även av sökmotorerna.http://www.verva.se/upload/verksamhe...ndning-pdf.doc (Word!?)

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    PDF:er börjar ranka bättre och bättre, google indexerar dem. Alla IM ute på den globala marknaden förespråkar att alla som skapar gratis PDF:er ser till att de blir indexerade.

    Ju mer du äger av internet, desto större chans att du får in besökare. Låt det vara html, pdf, audio, video, flash .. innehåll som innehåll, och innebär ett större "ägande av internet".

    /Patrik

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Jag tycker att man väldigt sällan får PDF-filer i serpen.
    Följdfråga: Hur mycket bättre, om alls, är det att ha texten som html-fil?
    Kan bero på att väldigt många INTE ser till att PDF:erna indexeras, för de är helt och hållet fokuserade på annat som "bör indexeras" ... typ, de ser inte skogen för alla träden

    Exempel på indexerade PDF-filer:

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta=

    /Patrik

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    PDFer är väl ganska ofta rankade i google vad jag sett, men det beror ju på. Att skapa och länka PDFer kräver ju att man har en plugin för att läsa filen, det har inte alla. Man bör inte skapa PDFer just därför men man bör se till så att print.css fungerar och är stylad för att ge artiklarna rätt utseende och helt enkelt för att skriva ut dom direkt. PDF kan man ju använda om man anser att filen kommer sparas och inte skrivas ut men det är att föredra ur användarvänlighetssynpunkt att man arbetar med print.css för att det ska bli indexerat bättre med SEO som en vanligt html sida såklart.

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Google har indexerat runt 275 miljoner PDF-filer.

    Kan vara intressant att se hur de rankar sinsemmelan med lite sökfrågor.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Det kan ta lite längre tid innan innehållet i en pdf indexeras. Jag skulle gissa på att Google har en egen crawler för detta (men vet ej säkert).

    Innehållet i en pdf rankar normalt helt ok. Däremot så brukar folk inte länka direkt till pdfér. De flesta länkar istället till sidan där pdf-filen ligger. Ur seo-synpunkt så är det naturligtvis negativt att inte få sina naturliga inlänkar direkt till texten. Jag tror att detta även är förklaringen till varför vi ser så få pdfér i serpsen. Det är inte Google som diskriminerar pdfér, utan vanliga webmasters och surfare genom sättet som de länkar.

  9. #9
    Ken Månssons avatar
    Ken Månsson Ken Månsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    9
    Har i flera år nu tyckt att det skulle varit intressant att göra ett experiment, men tiden verkar aldrig räcka till. PDF stödjer de flesta grundläggande funktioner man hittar i en vanlig sajt (länkar, forms, mm). Man kan bygga en komplett sajt som bara består pdf-filer eller till och med en enda pdf-fil med med flera meny-länkade sidor. (Mest för skojs skull, men det skulle faktiskt finnas ett antal praktiska fördelar med det också.) Men tänk vad begränsade vi inom SEO skulle bli när man inte längre fick jobba med titlar, H1 osv... Man skulle ju nästan bli tvunget att begränsa sig till att optimera äkta content! Hu!. ;o) Någon som tagit sig tid att testa något i den vägen?
    Kayem Kommunikation - www.kayem.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)