Resultat 1 till 8 av 8

Kan 2 språk påverka rankingen.

  1. #1
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Hejsan har en kanske lite konstig fråga...

    Funderar på om Google skulle ranka en sida med två spårk högre än samma sida med ett språk.

    Att ha två spårk fyller egentligen ingen funktion för tillfället eftersom maknaden bara finns i Sverige...

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Både ja och nej.

    Att ha två språk ger dig ju nyckelord på två språk, det ger också möjlighet till inlänkar från flera språk.

    Har du marknaden endast i Sverige så är det dock tveksamt om du har någon praktisk nytta av det.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Detdär har ingen betydelse vad jag har sett, jag har byggt massor med hotellsiter och dom indexeras egentligen mest på engelska sökord, vi söker dom för det första på google.com och i andra hand google.gr men det är egentligen ingen skillnad. det kan dock spela en viss roll vilken domän man har valt och vart man hostar siten för det andra språket

  4. #4
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Du ska skapa hemsidor för användare, inte för sökmotorer.

    Finns det en vettig anledning att ha två språk på er sida tycker jag att du ska ha det. Om det enbart är för sökmotorns skull kan du lika gärna skippa det. Det är ju trots allt människor som använder sökmotorn och du vet att det inte finns en enda människa utanför Sveriges gräns som är intresserad av dig, ditt företag eller er verksamhet är jag rätt tveksam till om eventuell placering på någon sökmotor skulle göra er mycket lyckligare...

    Ponera att du har 15 förstaplaceringar enbart till fel målgrupp, till folk som inte vill ha med er att göra. Vad får ni ut av det!?

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Beroende på vad ni säljer kan det ha betydelse.

    I Sverige finns det ett antal personer som inte kan läsa svenska som skulle kunna vara er målgrupp.
    Senast redigerat av MattiasN den 2008-10-22 klockan 14:07.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Förvisso, men det var inte det trådskapare frågade efter:

    Funderar på om Google skulle ranka en sida med två spårk högre än samma sida med ett språk.

    Att ha två spårk fyller egentligen ingen funktion för tillfället eftersom maknaden bara finns i Sverige...

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag utvecklar mitt svar något då.

    Beroende på vad ni säljer kan det ha betydelse.

    I Sverige finns det ett antal personer som inte kan läsa svenska som skulle kunna vara er målgrupp.
    Om det är fler som kan läsa texten och köpa produkterna så finns det fler som teoretiskt sett skulle kunna länka till din sida.

    Detta i sin tur skulle innebära fler länkar som skulle innnebära en bättre placering i SERP:en.

    Det ni får väga mot varandra är åtgången av tid/kostnaden för att översätta sidan mot de eventuella extra köp ni skulle kunna fånga upp.

    Tid/kostnad = Vinst/förlust
    extra köp
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Jag var med om en mycket lustig grej härom månaden, på tal om tvespråkighet. En helsvensk domän med några år på nacken och helt okej ranking för sina heta ord. Jag skrev några engelska länkbeten på nämnda domän, fick femtiotalet inlänkar till dessa inom några veckor.

    Några veckor går utan aktivitet från min sida och jag åker plötsligt tokigt långt ner i listan för mina profilord och ligger där i några veckor till, i princip utan trafik. Bredvid mina resultat (läs: plats 300+) så hittar jag tyska, engelska och andra språk på träffarna.

    Jag loggar in på webmaster tools och profilerar siten mot svensk publik, och 5-6 dagar senare var jag uppe på gamla rankingplatserna igen. De engelska länkbetena rankar ganska bra från .co.uk och .com dessutom.

    Anywho, vet inte om nån annan vart med om det, men det kändes verkligen som att Google blev förvirrad över vilken språktillhörighet siten hade. Ett varningens ord bara!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur länka mellan olika språk?
    Av Spindel i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 00:35
  2. Inlänkar på flera språk
    Av wiggin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 09:59
  3. Optimering för flera språk?
    Av Marcus Nilsson i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 13:39
  4. En sajt flera språk - hur gå tillväga?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 15:52
  5. Utländska länkar, olika språk
    Av baggelin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 15:31