Resultat 1 till 14 av 14

Affiliatelänkar och seo

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Någon som har erfarenheter av hur Google hanterar affiliatelänkar?

    Jag pratar inte om affiliatelänkar via TD eller Double, utan affiliatelänkar som innehåller domänens egna url, tex:

    domän.se/affilliate/nr123

    Jag har funderat lite över det här själv. Min tolkning är att i Googles ögon så borde det här bara vara en fråga om duplicate content. Sidorna domän.se och domän.se/aff/123 visar trots allt samma innehåll sett ur besökarens perspektiv. Det enda som skiljer dem åt är att den senare placerar en extra cookie på besökarens dator för att kunna spåra eventuella köp.

    Om min tolkning är korrekt så blir följdfrågan hur Google ser på inlänkar till identiska sidor på samma webbsida? Även om Google exkluderar affiliatesidan ur sitt index så borde väl lite länkkraft sippra vidare från den till andra undersidor? Vi säger att domän.se/aff/123 i sin tur har länkar till domän.se/fotboll och domän.se/hockey. Kan man tillgodogöra sig lite länkkraft genom affiliatelänkarna, eller kan affiliatelänkar vara direkt skadliga?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Affiliatelänkar ska ha en nofollow på sig, eller så skapar man sig själv en egen domän och där man använder något "Link Cloaker"-script för att redirecta mot affiliaten

    /Patrik

  3. #3
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Affiliatelänkar ska ha en nofollow på sig, eller så skapar man sig själv en egen domän och där man använder något "Link Cloaker"-script för att redirecta mot affiliaten

    /Patrik

    Svarar du på rätt fråga nu? Det gäller inte affiliatelänkar från min domän till någon annans webbsida. Det gäller affiliatelänkar från andras webbsidor till min domän. Ett alternativt scenario vore länkar mellan två av mina egna domäner där jag taggat urlén för att mäta antalet klick.

    Affiliatelänkar ska ha nofollow när man länkar ut därför att man inte vill slösa länkkraft. Google rekommenderar själva att man gör på det sättet. Det visar enligt mig att affiliatelänkar faktiskt kan överföra länkkraft.

    Som sagt, jag tror inte att du läste frågan ordentligt. I annat fall så får du gärna utveckla ditt svar och motivera varför man ska lägga nofollow på länkar som pekar till ens egen domän.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Placera cookien och gör en 301-redirect?

  5. #5
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Placera cookien och gör en 301-redirect?
    Jag har funderat på det och det behöver inte vara en dålig idé. Men jag är inte säker på att det är bra med så många 301 som pekar till förstasidan heller. Jag är rädd för att det ska utlösa något filter hos Google. En annan aspekt är att djuplänkar ofta är bättre än länkar till förstasidan (som jag annars har ganska få av). Affiliatelänkarna i det här fallet skulle kunna tolkas som djuplänkar av Google om man ser till hur urlén är uppbyggd.

    Jag har tusentals affiliatelänkar som pekar till mina domäner och de ser ut som exemplet jag angav ovan. Den stora frågan är alltså vad jag gör med dessa för att få ut så mycket som möjligt av dem.

    Ett tredje alternativ vore att göra varje sida unik. Dvs att jag placerar ett litet stycke extra text på affiliatesidorna så att de skiljer sig från förstasidan.
    domän.se/affilliate/nr123 skulle då innehålla ett litet stycke unik text och på så vis uppfattas som en unik sida av Google. Frågan är om det är värt besväret, eftersom det skulle innebära ganska mycket arbete.

  6. #6
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Jag kanske inte har förstått själva syftet med dina länkar.. men varför inte göra såhär..

    www.dindomän.se/index.asp?source=källan

    källan = request.querystring("source")

  7. #7
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av altgard
    Jag kanske inte har förstått själva syftet med dina länkar.. men varför inte göra såhär..

    www.dindomän.se/index.asp?source=källan

    källan = request.querystring("source")

    För då kommer en affiliate spamma ett par tusen länkar till den sidan, och vips så kommer den "rätta" adressen sluta ranka och ersätts av den där affiliate länken, eftersom google tror att det är den rätta adressen. Går ju att göra samma sak på länkarna som trådskaparen pratar om.
    Såvida man inte vill ge bort en massa pengar till en affiliate är det en mycket dålig ide. Jag själv tycker det är en jätte bra ide, så länge jag får veta vilken sida det gäller

  8. #8
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    För att förtydliga för ickeproffs

    Använder Robots Meta, har fyra alternativ:

    index, follow
    index, nofollow
    noindex, follow
    noindex, nofollow

    Ska man välja: noindex, nofollow på affiliatelänkar?

    Hur gör man en 301-redirect?

    Trevlig helg

  9. #9
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    johant - Din fråga relaterar inte till den ursprungliga, så vänligen ställ den i en egen tråd.

    header – Att någon av affiliatesidorna skulle konkurrerar ut förstasidan är högst osannolikt. Ett par tusen spammiga länkar är alltså inget hot.

    --------------------

    Det verkar som om jag varit otydlig i min frågeställning då jag fortfarande inte har fått det svaret som jag önskade. För att inte förvirra er så kan vi helt bortse från att det rör sig om affiliatelänkar. Jag exemplifierar frågan för att göra den ännu tydligare:

    Jag har 5000 inlänkar till sidan domän.se
    Jag har 10 inlänkar till sidan domän.se/undersida

    Sidorna domän.se och domän.se/undersida har exakt samma innehåll. Kan jag tillgodogöra mig någon länkkraft från mina tio länkar till domän.se/undersida i alla fall?

    Normalt hade jag satt en 301 som StefanBergfeldt nämnde. Men jag vågar inte göra det i det här fallet, eftersom det rör sig om så många varianter av samma undersida. Om någon kan intyga att många 301 inte utlöser något filter så är jag däremot beredd att tänka om.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag vill inte sticka ut hakan och gå i god för någon av de två sätt som jag beskriver men det är åtminstone de vanliga lösningarna, personligen föredrar jag metod 2.

    1. Sätt noindex, nofollow på landningssidorna. Tror att det här idag är den vanligaste lösningen och det är förstås ofarligt. Man tjänar ju å andra sidan inget.

    2. Precis som Stefan säger, sätt cookien och redirecta. Det här kan med fördel kombineras med en rewrite så behöver det inte vara konstiga url:er heller. Har själv använt metoden ett antal tillfällen men jag kan som jag säger i början av posten inte med säkerhet säga att det ger något. Jag upplever inte att någon av de sidor vi gjort så här med hamnat i något filter däremot.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Jag skulle också köra en 301-redirect. Ser inget konstigt med det.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  12. #12
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Ok. Tack för svaren. Jag får nog experimentera lite själv. Jag brukar använda 301ór när jag flyttar sidor. Men jag litar inte riktigt på att redirects överför all länkkraft. Dessutom så tror jag att affiliatelänkarna kan vara positiva på så vis att de framstår som djuplänkar i Googles ögon. Det enda problemet är som sagt att alla sidor ser likadana ut. Frågan som återstår att besvara är alltså om länkar till sidor som anses vara duplicate content fortfarande överför länkkraft eller inte... Jag antar att ingen har ett säkert svar på den frågan, så det tål väl att tänkas på.

  13. #13
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Om det är en 301 blir det ju ingen duplicate eftersom länkkraften överförs till målsidan.

    Tillåter du djuplänkar så ska du givetvis skicka den till produktsidan vilket gör att alla affiliatelänkar inte går till samma punkt.

    Men vågar du inte riktigt använda denna metod så är det väl bara att sätta noindex på duplicate sidan.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  14. #14
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av johant
    För att förtydliga för ickeproffs

    Använder Robots Meta, har fyra alternativ:

    index, follow
    index, nofollow
    noindex, follow
    noindex, nofollow

    Ska man välja: noindex, nofollow på affiliatelänkar?

    Hur gör man en 301-redirect?

    Trevlig helg
    För att slippa strula med nofollow till affiliatelänkar osv brukar jag använda en speciell katalog med script för vidarebefodringar t.ex. /goto/?url=xxx.
    Sen sätter jag följande i robots.txt:

    User-agent: *
    Disallow: /goto/
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nofollow på affiliatelänkar?
    Av goo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 22:50